Заправники говорять, що бензин буде ще дорожче — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Заправники говорять, що бензин буде ще дорожче

Енергетика
1992
Антимонопольний комітет розіслав найбільшим мережам АЗС обов’язкові до розгляду рекомендації про зниження роздрібних цін на бензин і дизельне паливо. У комітету виникли питання одразу до дев’яти гравців – «ЛУКОЙЛ Україна», ОККО, WOG, «Альянс Холдинг», «Паралель», «Укрнафта», «Авіас», «Веста Сервіс» та BelOil. У відомстві натякають на зловживання та узгодження конкурентної поведінки цими компаніями. Це перша гучна справа, ініційована АМКУ після звільнення екс-голови комітету Василя Цушка.
Ціновий стрибок
У лютому-березні паливо на заправках зазначених мереж АЗС подорожчало майже на 3 грн/л, свідчать відомчі розрахунки. «Наприкінці січня 2014 р. ціни на бензин А-95 становили 10,40-11,39 грн/л, а станом на 7 квітня – 13,79-14,39 грн/л», – кажуть у прес-службі АМКУ, уточнивши, що компанії підвищували вартість бензину і дизельного палива практично одночасно і в приблизно однаковому діапазоні. Посилаючись на власний моніторинг і дані експертів, в АМКУ дійшли висновку, що роздрібна ціна пального в цих заправних мережах більш ніж на гривню за літр перевищує вартість, яка була б встановлена ​​за умов жорсткої конкуренції. «Це забезпечує суб’єктам господарювання додатковий прибуток у сотні мільйонів гривень на місяць», – переконані в комітеті.
Пильна увага АМКУ до роздрібного ринку нафтопродуктів викликана двома причинами: весняно-польовими роботами і закупівлею палива для потреб армії. За словами президента Київського міжнародного енергетичного клубу Q-Club Олександра Тодійчука, через збільшення попиту ціни на нафтопродукти в цей період зростають традиційно. Але є і низка об’єктивних причин, що викликали подорожчання. В АМКУ визнають: привід частково переглянути ціни у компаній був – насамперед через падіння курсу гривні по відношенню до долара і євро. Від початку року національна валюта схудла більш ніж на 50%.
Валютні чинники
Курсові перепади стали основною причиною подорожчання бензину, підтверджує директор із взаємодії з органами державної влади компанії WOG Андрій Пасішник. За його словами, близько 90% в ціні палива – це його закупівельна вартість та податки. У зв’язку з тим, що мережа WOG, як і переважна більшість її конкурентів, продає виключно імпортні продукти, їхня вартість залежить від стабільності на валютному ринку. «Останні три місяці ми маємо безпрецедентне підвищення курсу іноземної валюти внаслідок девальвації гривні. Якщо в січні курс долара становив трохи більше 8 UAH/USD, то сьогодні він перейшов позначку у 12 UAH / USD. Це майже в 1,5 рази підвищило закупівельну вартість імпортованих нафтопродуктів в гривневому еквіваленті», – пояснив Пасишник, уточнивши, що, наприклад, бензин А- 95 подорожчав у них в мережі менш ніж на 30%, хоча його вартість повинна була збільшитися пропорційно до зростання закупівлі – в 1,5 рази. «Якщо брати за основу поточний курс валют, зростання має становити не менше 4,5-5 гривень на літрі», – додав представник WOG.
Що ж до подорожчання дизельного палива, то, крім фактора девальвації, зростання цін у роздробі було викликане підвищенням акцизного податку майже вдвічі. З 1 квітня акцизний податок на ввезення дизельного палива стандарту Євро-4 і Євро-5 був збільшений у два рази – до €98 за тонну, а це додаткові 0,65-0,70 грн/л. «Коли курс гривні повернеться до позицій місячної давнини, ми прямо пропорційно знизимо вартість», – підкреслив Пасишник.
У періоди стабілізації курсу деякі мережі дійсно зменшували ціни. За інформацією прес-служби компанії SOCAR (Україна), з 11 по 13 березня вартість нафтопродуктів, що імпортуються ними з Білорусі, Польщі та Литви, була знижена на 0,40-0,50 грн/л. Приблизно в цей же час був перегляд і в мережі АЗС «Паралель». На її заправках паливо в середньому дешевшало на 0,28 грн/л.
Ще один фактор, який може призвести до перегляду цін, – зниження вартості нафти на світових ринках. З кінця січня і до початку березня нафта з невеликими стрибками переважно дорожчала, досягаючи по ходу торгів більше $111 за барель. На початку квітня нафта почала стрімко втрачати в ціні після новин про відновлення роботи двох портів в Лівії. Однак в останні дні сировина знову незначно, але все ж дорожчала внаслідок напруги відносин Росії і Заходу через події в Україні.
Ціновий контроль
Від початку 2014 р. рекомендації АМКУ до операторів ринку нафтопродуктів стали другим подібним випадком. У січні Міністерство енергетики та вугільної промисловості зажадало від компаній WOG, OKKO і Shell знизити роздрібні ціни на пальне до рівня кінця грудня минулого року. На думку Міненерговугілля, напередодні і протягом новорічних свят на заправках цих мереж було зафіксоване необгрунтоване зростання вартості нафтопродуктів. Втім, тоді саме АМКУ не підтримав міністерські претензії, заявивши про відсутність приводу для порушення розслідування. Хоча час від часу АМКУ ініціює розгляд стосовно мереж АЗС. І, як правило, ці позови припадають на березень-квітень – період польових робіт. Два роки тому приводом для початку розслідування Антимонопольному комітету послужило зростання роздрібних цін у середньому на 20 коп./л, що майже в 15 разів менше, ніж зараз.
Ростислав Шаправський
За матеріалами:
Капітал
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас