Горілки не п'ємо — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Горілки не п'ємо

Аграрний ринок
417
Виробництво горілки в Росії скорочується, проте це не означає, що росіяни перестають пити. Вони переходять на сурогат. Причина цього в підвищенні акцизів на продукцію, що містить алкоголь.
Ринок легальної алкогольної продукції в Росії в 2013 році знизився. За даними, опублікованими на цьому тижні Федеральною службою державної статистики, обсяги виробництва коньяку з 2012 року впали на 23,9%, горілки – на 12,3%, пива – на 8,5%, вина – на 7,7%. Такі показники стали прямим наслідком політики підвищення акцизів на продукцію, що містить алкоголь.
З 2010 року в якості заходів у боротьбі з вживанням сурогатної алкогольної продукції в Росії встановили мінімальну ціну на горілку. Акцизи на алкогольну продукцію масового споживання, а саме горілку і пиво, зростали протягом останнього десятиліття в середньому на 10% на рік, однак 2011-2012 роки стали для алкогольних виробників по-справжньому особливими. Намагаючись знизити популярність пива серед росіян, у 2012 році уряд підняв податкову планку більш ніж у три рази, збільшивши мито на літр безводного етилового спирту в пиві міцністю від 0,5 до 8,6% з 3,6 до 12 рублів.
Роком пізніше суворі обмежувальні заходи торкнулися і виробників лікеро-горілчаних виробів: з 2012 до 2013 року мито зросло майже на 60%.
Експерти кажуть, що виробникам як слабоалкогольної продукції, так і міцних напоїв, довелося несолодко. «Такого інтенсивного підвищення ставки, яке спостерігається в останні роки, напевно, не було за всю історію існування горілчаного ринку», – говорить голова правління Союзу виробників алкогольної продукції (СПАП) Дмитро Добров.
Варто відзначити, що і надалі акцизи будуть неухильно зростати. Так, в продукції міцністю вище 9% в 2013 році ставка становила 400 рублів, в 2014 вона буде дорівнювати 500 рублям, а в 2015 становитиме вже 600 рублів. Це означає, що акцизи на міцні алкогольні напої в наступному році зростуть на 25%, а ще через рік на 20%. Така ж ситуація відбувається і на ринку пива: у 2014 році податкова ставка дорівнюватиме 18 рублям на літр безводного етилового спирту, а в 2016 році вже 21 рубль.
Подібні загороджувальні заходи вдарили по виробниках, але не факт, що внесли вклад у боротьбу з алкоголізмом серед громадян.
«Державна політика регулювання обігу алкогольної продукції має дві основні мети: зниження споживання алкоголю в силу скорочення попиту через подорожчання продукції; підвищення оподатковуваної бази, – пояснює Андрій Єрін, директор з корпоративних відносин пивоварної компанії «САН ІнБев». – П’ятикратне підвищення акцизів на пиво з 2009 по 2013 рік призвело до «переключення» споживача на міцні напої, вартість яких при перерахунку на вміст чистого алкоголю стала значно дешевша пива. Це стало причиною того, що частка міцних алкогольних напоїв на споживчому ринку Росії в 2012 році при перерахунку на вміст чистого спирту перевищила 60%. Це повністю суперечить державній концепції по боротьбі з алкоголізацією населення».
Тим не менш, на ринку міцної алкогольної продукції ситуація не набагато краща.
«Виробники говорили, що не можна так різко підвищувати ставку, оскільки зростання акцизів не відповідає зростанню зарплат покупців. Тому споживачі починають переходити з легальної продукції на нелегальну і сурогатну продукцію», – говорить Добров. З такою думкою згоден і Вадим Дробіз, директор Центру досліджень федерального і регіональних ринків алкоголю (ЦДФРРА). «Легальну горілку зробили недоступною для значної частини населення, – розповідає експерт. – Вартість однієї пляшки горілки з 2009 по 2013 рік збільшилася в три рази, рівень доходів населення майже не збільшився, відповідно, таке зростання цін призвело до зниження купівлі в легальному та нелегальному роздробі, і, звичайно, до підвищення продажів на ринку сурогатів.
На сьогодні наш алкоголь залишається найдорожчим у світі для свого населення».
Як говорить Дробіз, ринок алкогольних напоїв прийнято ділити на три сектори: легальну, нелегальну і сурогатну продукцію. «Сурогати – спиртовмісні рідини подвійного призначення, це самогон, аптечні настоянки і підпільна горілка, вироблена в гаражах і продавана з рук». За оцінками ЦИФФРА, частка легальної горілки на ринку цього продукту за останні два десятиліття не перевищувала 50%, а зараз вона не доходить і до 35%.
«У 2009 році обсяг ринку сурогату становив близько 450-500 млн літрів, в 2013 році – вже 800 млн, в 2014 році буде випито вже близько 1 млрд літрів. Ринок сурогатів – це гігантський ринок, який заміщає сьогодні і легальну горілку, і нелегальну. Навіть нелегальна продукція втрачає в обсязі за рахунок того, що частина населення в міру її подорожчання йде у сурогатний сегмент». Таким чином, на думку експерта, виходить, що в легальному секторі алкогольної продукції залишилися тільки ті люди, які готові купувати міцні напої за високу і дуже високу ціну.
Каріна Романова
За матеріалами:
Газета.Ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас