Асоціація з ЄС знизить ціни на авто і побуттехніку в Україні на 10% — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Асоціація з ЄС знизить ціни на авто і побуттехніку в Україні на 10%

Казна та Політика
10818
Ніхто так не чекає підписання Україною асоціації з ЄС, як автомобілісти. Вони розраховують на скасування мит на іномарки і утилізаційного збору і, відповідно, здешевлення машин. А покупці побутової техніки сподіваються на зниження розцінок на пральні машинки, телевізори, холодильники, пилососи. Втім, як і все, пов’язане з асоціацією, це відбудеться не відразу і не так сильно, як хотілося б.
МИТА ГЕТЬ
Головне, чого чекають автомобілісти від Угоди про асоціацію з ЄС – це скасування мит на іномарки, які поставляються з Європи. Їх у нас два, і Євросоюз наполягав на скасуванні або зменшенні обох: мито на імпортні авто, введене ще в 2009 році (10% вартості завезеної машини), і недавнє нововведення – спецмито, яке почали стягувати з 1 квітня 2013 року. Його розмір коливається від 6,46% до 12,95% залежно від об’єму двигуна авто (не поширюється на автомобілі з дизельними двигунами).
Однак є й свої «але». Відміна спецмита не обумовлюється генеральною Угодою про асоціацію, її наша влада лише усно обговорювала з чиновниками з ЄС, коли ті критикували введення Україною загороджувальних мит для своїх автовиробників. Так що любителі європейських іномарок можуть сподіватися тільки на підписання додаткової угоди навздогін до базового договору про ЗВТ. За однією версією, розмір спецмита лише скоротять (у півтора-два рази), за іншою – його все-таки скасують під натиском європейців.
Що чітко прописано в генеральній Угоді з Євросоюзом і точно відбудеться, тому це скасування 10-відсоткового мита на імпортні машини. «У перший рік дії договору ввізне мито на іномарки залишається незмінним. З другого року воно щорічно буде зменшуватися на 1%», – пояснив генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко. Європейці зможуть ввезти за зниженим митом 45 тис. автомобілів на рік. «Якщо ж щорічний імпорт авто з Європи перевищить позначку в 45 тис., Україна отримує право на рік повернути первісне мито в 10%», – конкретизував президент Асоціації експертів в автомобільному бізнесі Андрій Петренко. І такий сценарій сьогодні вважають цілком реальним. «При нинішніх щорічних обсягах ринку автопродажів – близько 200-250 тис. машин – квот в 45 тис. вистачить десь місяців на чотири-п’ять. При цьому абсолютно незрозуміло, як ця квота буде розподілятися між імпортерами», – зауважив комерційний директор компанії «Автоальянс Київ» Дмитро Гененко.
Опитані «Веста» дилери допускають тимчасове зниження обох автомобільних мит, при цьому, щоправда, вони побоюються заміни їх іншими обов’язковими податками або зборами. «Уряд може збільшити, наприклад, транспортний збір (зараз він закладається в ціну бензину), підняти розмір збору до пенсійного фонду, який сплачується при купівлі машини (3-5% вартості авто)», – припустив пан Гененко.
ЩО БУДЕ З ЦІНАМИ
Експерти сьогодні дають два прогнози за вартістю іномарок, залежно від домовленостей після підписання асоціації. Перший – у разі скасування спецмита (6,46-12,95% вартості авто) і поетапного зменшення 10-відсоткового мита. «Ціни на авто повинні знижуватися на розмір спецмита – 6,46-12,95%. Поетапне ж зменшення другого мита (по 1% на рік з квотою в 45 тис. автомобілів) навряд чи виллється в додаткову знижку в ціні: за невеликого розміру квоти та поетапного зменшення», – впевнений Дмитро Гененко. Більш оптимістичний прогноз експерти дають на випадок відміни трьох складових: двох видів мита та утилізаційного збору. «Якщо це відбудеться, автомобілі в салонах подешевшають як мінімум на 10%», – вважає Олег Назаренко.
УТИЛЬЗБІР: НЕ СКАСУЮТЬ, АЛЕ ЗМЕНШАТЬ
Ще один камінь спотикання на авторинку між Україною і ЄС – це введений з 1 вересня 2013 утилізаційний збір. Ним обклали всі привезені в нашу країну іномарки (від 4,8 тис. до 60,5 тис. грн залежно від об’єму двигуна), і ті відразу зросли в ціні. Від збору звільнили вітчизняних виробників машин. Останні взяли на себе інвестиційні зобов’язання: пообіцяли владі побудувати заводи з утилізації авто.
У тому, що європейці продовжать виступати проти нового збору, не сумнівається ніхто. «Україна в самий найближчий час повинна вирішити питання про утилізаційний збір для підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом», – заявив два тижні тому єврокомісар Карл де Гюхт. Але Європу не стільки обурює стягування збору як такого, скільки правила, за якими це робиться. «Європейці хочуть, щоб ми привели утильзбір у відповідність до стандартів ЄС і СОТ. Тобто зобов’язали сплачувати його всіх без винятку (як автодилерів, так і місцевих виробників), або скасувати його зовсім», – пояснив нам Андрій Петренко.
У скасування збору сьогодні не вірить ніхто, але експерти припускають прийняття компромісних рішень. «Не думаю, що утилізаційний збір буде скасовано, але схема його сплати і розмір повинні бути приведені до європейських стандартів», – сказала «Вістям» бренд-менеджер компанії «Атлант-М» Юлія Кажарська. Середній розмір утилізаційного збору в Європі сьогодні становить близько 100 євро, найчастіше його закладають у вартість машини. Після підписання договору про ЗВТ експерти допускають зниження нашого утильзбору – з 4,8-60,5 тис. грн до 1-5 тис. грн.
НАШІ МАШИНИ НЕ ПОТРІБНІ
За договором про асоціацію, мита скасовуються не тільки для поставок європейських машин в Україну, але й для наших автомобілів в ЄС (8-10% залежно від країни). Однак експерти впевнені, що українські виробники не зможуть витримати європейські технічні регламенти і пройти сертифікацію. «Наші авто не відповідають жодній європейській нормі: ні за рівнем безпеки, ні за нормами вихлопів (Євро-5, Євро-6). Жоден європеєць їх не купить», – запевнив нас Андрій Петренко.
Розвіяли експерти і міф про можливе розширення європейських автовиробництв в нашій країні. Адже до 2009 р. в Україні активно розвивалося великовузлове складання деяких моделей Opel, Seat, Volkswagen і навіть Audi і Mercedes-Benz. «Але цим займалися не безпосередньо виробники ЄС, а українські бізнесмени за ліцензією (жоден європейський автоконцерн не відкрив виробництва в нашій країні). Тоді ввізне мито на іномарки становило 25%, і збірка авто всередині країни була вельми вигідна», – пояснив «Вістям» Олег Назаренко. Після ж підписання договору про асоціацію з ЄС мита щорічно будуть знижуватися, так що великовузлове складання в Україні буде втрачати сенс. «Заради щорічних продажів у нашій країні 2-5 тис. автомобілів немає сенсу будувати в Україні заводи», – упевнений Андрій Петренко.
ПОБУТОВА ТЕХНІКА ПОДЕШЕВШАЄ
На диво оптимістично виявилися налаштовані нечисленні українські виробники побутової техніки та електроніки (їх менше десятка). Після скасування європейських мит вони планують нарощувати обсяги поставок до ЄС. «Зараз експортуємо в Європу холодильники, газові та електроплити, компресори, промислові кондиціонери. Пройшли європейську сертифікацію і відправляємо продукцію у Францію, Німеччину та інші країни», – сказав нам керівник прес-служби холдингу «Група Норд» Сергій Шацький. Українська техніка на 15-20% дешевше європейської, а після скасування ЄС мит просяде в ціні на всі 25-30%. Наші виробники впевнені, що матимуть успіх у економних споживачів Старого Світу.
Помітно зростуть, на думку експертів, і постачання побутової техніки та електроніки з Європи в Україну – після скасування діючого сьогодні 10-відсоткового мита. Саме на 5-10% мають знизитися ціни, так що на західну техніку може вирости попит з боку українських споживачів, і постачання сюди почнуть зростати. «Європейські заводи електроніки переживають зараз не найкращі часи, так що, думаю, скористаються можливістю хоч трохи збільшити виробництво», – зауважив комерційний директор роздрібної мережі «Ельдорадо» Дмитро Провкін.
При поставках до України європейці та інші постачальники почнуть виконувати ті ж вимоги до маркування продукції, що і в ЄС. Відповідний закон нещодавно вже був прийнятий Радою в рамках підготовки до асоціації: на етикетках побутової техніки зажадали вказувати рівень споживання електроенергії. «Правда, енергоефективність поки не є великою перевагою в очах наших споживачів, вони приділяють цим параметром мало уваги», – визнав керівник сектору продуктової аналітики Comfy Михайло Іванцов.
Ірина Чухліб
За матеріалами:
Вісті
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас