Лізинг авто відбирає частку у традиційних кредитів для населення


Лізинг авто відбирає частку у традиційних кредитів для населення

Лізингові компанії, що спеціалізуються на фінансуванні покупки автомобілів, змінюють орієнтацію свого бізнесу. Населення стає більш перспективним клієнтом для фінустанов, ніж бізнес.

Темпи приросту роздробу в рази випереджають корпоративний напрямок, випливає з статистики учасників асоціації «Українське об’єднання лізингодавців».

У першому півріччі 2013 р. у порівнянні з січнем-червнем минулого року лізингові компанії збільшили фінансування населення на 28%, тоді як корпоративний сектор показав зростання лише на 7%. Сума нових укладених договорів з населенням за звітний період склала більше 240 млн грн, а з підприємствами – близько 615 млн грн.

У 2012 р. кількість куплених в лізинг легкових автомобілів для приватного користування перевищила показник 2011 р. в чотири рази, а для корпоративного – лише на 16%. Торік лізингові компанії профінансували придбання майже 2,4 тис. автомобілів для приватних осіб і 5,5 тис. – для бізнесу.

Автокредитування в 2013 р. дещо скоротилося, каже голова правління Ідея Банку Андрій Рязанцев. За його інформацією, в січні-серпні банки профінансували покупку 28 тис. авто (-14 %), тоді як минулого року за той же час – 32,5 тис. Найбільшим гравцем став UniCredit Bank, потіснивши торішніх лідерів Креді Агріколь Банк і Ідея банк.

Пріоритетний напрямок

Автомобільний лізинг в Україні з’явився у 2000-х як послуга для корпоративних клієнтів. Фінансування громадян для придбання автомобілів до 2008 р. обмежувалося банківським кредитуванням. У розпал кризи, коли банківські позики стали менш доступними, на українському авторинку активно почали розвивати бізнес лізингові компанії, що належать дилерським мережам. Вони стали надавати кошти населенню на придбання транспортних засобів.

Зміни в оподаткуванні, впроваджені з 2011 р., після прийняття нового Податкового кодексу стали ще одним поштовхом для розвитку автолізингу серед фізосіб. Наприклад, більше не обкладається податком на додану вартість комісія (відсотки), які отримує лізингодавець за договорами фінансового лізингу. Раніше ПДВ не стягувався тільки з комісії, що не перевищує 2%-у облікову ставку НБУ.

Після змін у законодавстві активно стали освоювати автолізинг для фізосіб і лізингові компанії, що належать банківським групам. Нездатність населення обслуговувати дорогі кредити змусила банки передавати майнові права на автомобілі своїм лізинговим структурам. Таким шляхом пішли ВіЕйБі Банк, який створив компанію ВіЕйБі Лізинг, РайффайзенБанк Аваль (Райффайзен Лізинг Аваль), ОТП Банк (ОТП Лізинг). На ринку лізингу зараз представлено близько десяти банківських груп.

Минулого тижня про створення своєї лізингової компанії «Ідея Лізинг Україна» оголосив Ідея Банк, що належить польській групі Getin Holding S. A. Свідоцтво про реєстрацію «Ідея Лізинг Україна» отримала в січні. У липні компанія вже уклала перші контракти, повідомив Андрій Рязанцев. «Ми плануємо в 2014 р. профінансувати купівлю автомобілів на 150 250 млн грн. При необхідності готові направити на розвиток бізнесу і 1 млрд грн», – уточнив він.

Станом на 1 липня 2013 частка банківських лізингових компаній збільшилася до 68%, тоді як ще в 2010 р. вона становила 38%, розповідає виконавчий директор «Ілта Лізинг» Олександр Кощєєв. Частка лізингових компаній-виробників за цей період знизилася на 8 п. п. – до 28%, частка незалежних фінкомпаній скоротилася ще більше – на 26 п. п., до 12%.

Основна боротьба зосереджена між кептивними компаніями: одна їх частина належить автовиробникам або автодилерам, інша – банківським установам. При цьому останні мають явну перевагу в порівнянні з конкурентами – більш дешеве фінансування.

Зростаючий ринок змушує лізингові компанії залучати кредити, оскільки власних коштів для фінансування великих проектів їм не вистачає. Структурам, що належать банківським групам, такі кредити обходяться дешевше, ніж конкурентам. До того ж, за словами Олександра Кощеева, «банківські» лізингові компанії мають можливість надавати фізособам ширший перелік марок машин, ніж лізингові компанії, що належать автовиробникові.

Крім того, фінансування купівлі автомобіля через лізинг істотно знижує ризики фінустанов. З юридичної точки зору лізингодавці більш захищені, ніж фінустанови, що надають кредити, оскільки транспорт переходить у власність клієнта тільки після повного погашення заборгованості перед лізинговою компанією. Спрацьовує психологічний фактор, при якому позичальник рідше дозволяє собі несвоєчасно проплачувати борг, ніж при банківському кредитуванні, боячись відразу ж втратити об’єкт лізингу.

Передрікаючи вигоду

Рівень проникнення лізингу в автопродажі сьогодні ще слабкий – менше 6 . При цьому бізнес купує в лізинг близько 30 легкових автомобілів, населення – тільки 1,25%. Це дозволяє учасникам ринку будувати амбітні плани з нарощування роздрібного бізнесу.

«В Україні потенціал ринку лізингу дуже високий. Ця послуга стає для українців більш звичною, і її значення як фінансового інструмента буде зростати», – підкреслив глава правління Porsche Finance Group Йозеф Граф.

Враховуючи, що приватний авторинок в шіст -сім разів перевищує корпоративний, Олександр Кощєєв прогнозує: вже в найближчі роки кількість лізингових машин, переданих клієнтам-фізособам, перевищить корпоративні лізингові продажі.

Леся Виговська

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Кредит&Депозит
Рейтинг популярності матеріалу «Лізинг авто відбирає частку у традиційних кредитів для населення» на Finance.ua - 2.0
В Контексті Finance.ua