3553
Кримські татари йдуть в шахіди, щоб заробити для сім'ї 30 тисяч доларів, - російський політолог
— Світ
Каріне Геворгян розповіла “Сегодня”, скільки кримчанам платять за участь у війні, навіщо кримські жінки стали носити хіджаб і чому юнаки віддають перевагу смерті у Сирії над службою в українській армії.
– Каріне Олександрівна, відгомони сирійського конфлікту докотилися і до Криму – у громадянській війні беруть участь кримські татари. Чи можна в цьому угледіти тривожну тенденцію?
- Молоді властиві гарячність і бажання отримати бойовий досвід. І цей порив зрозумілий. Але тоді задамося питанням: для чого? Чи не можна піти служити в армію держави, в якій ти живеш? Чи означає цей «сирійський порив», що їм потрібен бойовий досвід, пов’язаний з локальними діями, в яких дуже сильно зав’язаний саме елемент партизанської війни, тероризму? Припускаю, що десять відсотків кримських татар, з тих, хто йде в «Хізб-ут-Тахрір», роблять це ідейно. Але більшою мірою – це можливість підзаробити. Відомо, що чим складніше економічна парадигма, тим більш спрощено всередині неї розглядається людина. В умовах глобалізації та десуверенізації багато громадських феноменів стають товаром. Тероризм теж. Бесіди з палестинськими терористами свідчать, що люди, які йдуть у шахіди, не бачать іншого виходу. Ідея для них служить декорацією. І старший брат іде в шахіди, щоб «добути» для сім’ї, яку потрібно годувати, 30 тисяч доларів. І до релігії це не має відношення.
– Але їм кажуть: «Убий невірного», – і вони йдуть і громлять Маалюля – християнське місто в Сирії, спалюють монастир і вбивають черниць…
- У всіх світових релігіях, в тому числі і в ісламі, насамперед – людинолюбство. Всі люди – брати. Не можна християнина назвати невірним. Невірний – це термін, що застосовується до язичників. Християни – не невірні. І пророк Мухаммед в одному з хадисів сказав: «Від кожного з вас, хто завдав шкоди християнину або іудеєві, я відвернуся в день Страшного суду». Але вони не вірять, мабуть, у ці хадіси. Або вважають, що їх писали інші люди або вважають, що їх можна не читати. Це такий редукований іслам. Так, в релігійних текстах багато таких моментів, які не можна виривати з контексту. І «Хізб-ут-Тахрір», і «Брати-мусульмани» сьогодні не ті, що були 50 років тому. Ми маємо справу з політичним ісламом, у якого дуже специфічні реальні конотації – це війна всередині ісламу, в якій знищуються самі освічені голови. Халіфату вони не потягнуть, тому що навіть якщо всі ляжуть кістьми для його будівництва, у них на це не вистачить демографічного ресурсу. Тому що та противага, яка існує, таки сильніша. Потрібно розуміти: якщо хочеш жити в рамках своїх релігійних уявлень, потрібно любити світ, критикувати його і брати участь у його трансформації, якщо тобі щось у ньому не подобається. Може бути, про щось домовитися. І нарешті піти від такої парадигми, як війна. І мені б дуже хотілося, щоб кримськотатарський етнос підтримував стабільність у Криму і в Україні і не піддавався б на якісь моменти, які проявилися, в тому числі, і на російському Північному Кавказі, коли діти воювали проти власних батьків. Відомі навіть випадки вбивства близьких родичів з ідеологічних міркувань.
– Сьогодні в Криму все частіше на вулицях з’являються жінки-мусульманки в традиційному одязі, чого раніше не спостерігалося. Чим можна пояснити це?
- Коли я була в Афганістані, дійшла висновку, що тамтешні жінки більшою мірою закриваються від сонця і пилу, тому що в громадських місцях вони легко відкидали хіджаби, навіть могли годувати дитину, не відвертаючись від сторонніх чоловіків, які ходили мимо. У деяких книжках про етиці в ісламі читаємо, що жінці потрібно закривати обличчя, тому що шкіра її дуже чутлива до пилу і сонця, через що швидко старіє. І для Саудівської Аравії, де 40 градусів спеки, хіджаб – це норма, навіть не питання, пов’язане з справжньої релігійністю. А хустки в Криму – це більше субкультурна поведінка. Не іслам, а «іслам» – в лапках. Взагалі, я б назвала дуже багато процесів, які йдуть в ісламському світі (та й у християнстві ми бачимо не так бажання осягнути духовні глибини основ віри, стільки субкультурну поведінку) неоязичництва. Традиційний іслам, звертаючись до людини, каже, що істина в душі, а все інше ситуативне. Мій друг, нині покійний богослов Азер Алієв, який закінчив академію «Аль-Азхар» в Каїрі, на запитання моєї подруги-татарки (вона живе в Москві), як їй здійснювати свою релігійність, розповів, чому мусульманки стали закривати обличчя (жінки всіх народів повинні бути з покритою головою). Мухаммед організовував у своєму будинку благодійні обіди, на які могла прийти будь-яка людина. Одного разу дружини, які допомагали в цьому, поскаржилися, що, мовляв, різні люди до тебе приходять, деякі недостатньо виховані і дозволяють собі вислови щодо нашої зовнішності. На що він їм відповів, що не може запрошувати на обіди вибірково, тому що проповідує серед усіх. Пророк запропонував своїм дружинам альтернативу: закривайтеся, щоб ніхто і нічого не говорив про вашу зовнішність, щоб ніхто не звертав на вас уваги. І в тому суспільстві це стало традицією, прийнятою за норму. І богослов Алієв сказав моїй подрузі: якщо ти зараз закутаєшся, то на тебе вся Москва буде дивитися. А це означає, що замість того, щоб відвернути від себе увагу, ти її, навпаки, будеш привертати. Те ж саме і жінки, які намагаються «кутатися» в Криму, де це ніколи не було нормою: вони намагаються привернути до себе увагу. А не навпаки. І це не є релігійна скромність.
– Чи мають під собою грунт розмови про те, що конфлікт з Сирії перекинеться в Середню Азію, потім на країни пострадянського простору – і переросте в Третю світову війну?
- Якщо ситуація почне сповзати у світову війну, перспективи, звичайно, не райдужні. Вже сьогодні збройні дії йдуть на дуже великих просторах: Лівія, кілька країн Африки, всі мовчать, до речі, про геноцид бурів, наростаюче хвилювання серед мусульманського населення Таїланду. Дуже непроста ситуація в Малайзії та Індонезії, в Пакистані все складно. Кому вигідна «економіка війни»? Тут багато складових. Це не тільки боротьба за ресурси, а й за депопуляцію деяких територій, де занадто багато народу розвелося. І «бізнес» військово-промислового комплексу, який може бути дуже зацікавлений в тому, щоб розстріляли тисячу «томагавків» і закупили нові – разів у десять дорожче колишніх. Коли навіть високі теоретики Санта-Фе потрапляють під політичну філософію, яка так чи інакше співвідноситься з теорією керованого хаосу, тоді починаєш розуміти, що керований хаос вже стає некерованим. Обнадіює тільки те, що чим страшніші засоби знищення, тим серйозніші виникають механізми стримування.
ЗНАВЕЦЬ СХОДУ І КОНФЛІКТОЛОГІЇ
Ім’я: Каріне Геворгян
Народилася: 24.04.1956 в Москві (Росія)
Народилася: 24.04.1956 в Москві (Росія)
У 1980 р. закінчила Інститут країн Азії та Африки при МДУ – за рік до цього побувала в Кабулі, де працювала перекладачем. Працювала в редакції Східної літератури видавництва «Наука». З 1994 р. – експерт комітету у справах СНД Держдуми РФ. З 2007-го – заввідділом політології журналу «Схід».
Ковальова Ірина
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною
Також за темою
Німеччина виділить Україні понад €11 мільярдів допомоги у 2026 році: уряд погодив бюджет
Shein і Temu під ударом: Італія планує ввести податок на посилки
Канада майже вдвічі зменшує квоту на візи для іноземців
Що не можна робити в аеропорту
Сезонна робота у Чехії: де і скільки можна заробити перед Різдвом
США вичерпали потенціал для посилення санкцій проти росії — Рубіо
