1312
Бізнес з утилізації авто може бути прибутковим - експерти
— Технології&Авто
Нинішньої осені мають набрати чинності резонансні закони, що передбачають появу ще одного виду зборів – утилізаційного. Його повинні будуть платити імпортери авто на кордоні при розмитненні. Правда, тільки в тому випадку, якщо президент підпише два законопроекти, прийняті Верховною Радою: про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та про внесення відповідних змін до Податкового кодексу.
Вітчизняні автомобілі при цьому будуть звільнені від сплати цього екологічного збору. Експерти вже порахували, що в результаті до ціни ввезених в Україну автомобілів додасться від 5 тис. до 60,5 тис. грн, залежно від об’єму двигуна і віку. І імпортери вже назвали цей захід дискримінаційним. Але якщо абстрагуватися від конфлікту автодилерів та власників українських заводів, стає ясно – в Україні незабаром з’явиться новий ринок утилізаційних послуг, який оцінюється мінімум в 2-2,5 млрд грн на рік.
Старі автомобілі в промисловому масштабі в Україні не утилізувалися, для потреб заготівки було достатньо інших джерел побутового брухту. Розібрати машину на складові – дороге задоволення. Крім чорних і кольорових металів доведеться відсортувати пластик, скло і багато інших компонентів, що використовуються в авто.
“Якщо вам скажуть, що це можна зробити вручну, знайте – це спекуляція. 98% легкових автомобілів не можуть бути утилізовані вручну”, – коментує генеральний директор Української металургійної компанії Валентин Макаренко.
Але відповідного обладнання в Україні сьогодні немає. За словами Макаренка, єдиний міні-завод з розбирання авто перебуває зараз у власності компанії “Євро Фінанс ЛТД”. Його ще на початку 2000-х купила компанія “Київвтормет”, яка нині входить до складу цієї великої брухтозаготівельної компанії, яку прийнято асоціювати з сином Юрія Іванющенка Арсеном. Міні-завод “Шредер” дозволяє переробляти складний лом, подрібнюючи його в потрібну фракцію і відокремлюючи завдяки магнітам та електромагнітам чорні, кольорові метали і неметалеві включення. Обладнання обійшлося в $5,5 млн, і тоді проект був розрахований на зовнішній ринок. Але з затвердженням вивізного мита бізнес на експорті такого брухту став майже неможливим. На внутрішньому ж ринку перероблений продукт продавався слабо, і установка, розрахована на утилізацію близько 350 тис. авто на рік, працювала максимум з 50%-ним завантаженням.
Тепер же про своє бажання зайнятися цим бізнесом заявили одночасно і автовиробники, і автодилери. Правда, для цього їм треба ще отримати ліцензію на переробку брухту, але, думається, це не проблема. Почесний президент корпорації “УкрАвто” Таріел Васадзе уже заявив, що в найближчі два роки в Україні буде створена система утилізації автомобілів. Передбачається організувати 150 пунктів зі збору автомобільного металобрухту і десять великих центрів з переробки автомобілів.
“Для створення десяти центрів знадобиться близько 70 млн євро. Займатися створенням пунктів прийому, ймовірно, на базі своїх дилерів, будуть українські автовиробники, продукція яких звільняється від сплати утилізаційного збору. Для утилізації, швидше за все, будуть залучати сторонні організації, щоб вийшов ефект масштабу, хоча, можливо, найбільші автовиробники самі займуться утилізацією на своїх виробничих потужностях”, – вважає старший аналітик інвесткомпанії “Арт Капітал” Олексій Андрійченко.
На даний момент це під силу всім чотирьом заводам зі складання легкових автомобілів: ЗАЗ, “Богдан Моторс”, “Єврокар” і КрАЗ. Зараз на право організовувати центри з утилізації також претендують імпортери.
В Росії порахували, щоб такий центр був прибутковим, необхідне завантаження на рівні 50 тис. автомобілів на рік.
“При цьому розмір утилізаційного збору, а відповідно, сума, що виділяється на утилізацію одного автомобіля в Росії, порівнянна зі ставкою, яка встановлюється українським законом про утилізацію, тобто умови рентабельності приблизно схожі”, – каже Андрійченко. Але експерти сумніваються, що у нас знайдеться така кількість старих автомобілів. В Україні багато автолюбителів їздять на машинах, термін експлуатації яких перевищує 15 років.
“Тоді як в ЄС діють заходи, які стимулюють власників автомобілів старше восьми років віддавати їх в утилізацію (для старих машин страховка коштує набагато дорожче)”, – пояснює Валентин Макаренко.
Втім, ще не вечір, можливо, на пересічних українців скоро чекають нові законодавчі приписи, які зобов’яжуть їх везти своїх “залізних коней” на переробку без зволікань.
За матеріалами: Коментарі
Поділитися новиною