Парламент - без кошторису. Місцеві бюджети - без грошей. А країна? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Парламент - без кошторису. Місцеві бюджети - без грошей. А країна?

Казна та Політика
2775
До кінця роботи літньої сесії Верховної Ради залишилося два робочі дні, але в порядку денному немає базового фінансового документа, на підставі якого формується держбюджет на наступний рік, — бюджетної резолюції. А вона, згідно з Бюджетним кодексом, мала бути прийнята ще до середини червня. Немає навіть проекту для обговорення, а заступник голови Мінфіну, відповідальний за її представлення, зліг з гіпертонічним кризом після виступу в Парламенті.
Учора ж Верховна Рада не ухвалила кошторис парламенту на 2013 рік. За постанову про кошторис Верховної Ради на 2013 рік проголосував 221 народний депутат за необхідного мінімуму 226 голосів. Парламент відправив постанову на доопрацювання до профільного комітету. Це означає, що всі капітальні витрати Верховної Ради, здійснені з 1 січня до 1 липня 2013 року, починаючи від закупівлі меблів і закінчуючи друкуванням книжок, — поза законом.
Поза законом і всі капітальні витрати «Нафтогазу», тому що фінплан цієї організації на 2013 рік досі не затверджено. Стало відомо, що «Нафтогаз» залишається без фінплану на поточний рік 26 червня. Кабінет Міністрів у черговий раз відклав затвердження фінансового плану національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» на 2013 рік. До речі, без затвердженого фінплану НАК «Нафтогаз» не зможе залучати позикові кошти.
Тим часом, місцеві ради обурюються Держказначейтсвом. Нібито воно не проплачує рахунки. Прес-служба держоргану відбивається: все проплатили, й навіть більше, мовляв, це місцеві ради ще винні Держказначейству за наданими кредитами. Мери нарікають: це неправда. Зокрема, вчора на прес-конференції здавалося б лояльний до влади мер Донецька Олександр Лук’янченко заявив: «Нещодавно на сайті казначейства з’явилося оголошення, що повністю не відповідає дійсності. Наразі не проведені розрахунки в сумі шістдесяти чотирьох мільйонів двохсот сорока шести тисяч шестисот гривень до цільового фонду. Це не матеріальна допомога, а підготовка об’єктів освіти до осінньо-зимового періоду (капітальний ремонт приміщень тощо)». Крім того, він зазначив, що, хоч би якою гіркою була правда, її треба говорити. Вважає, що з такими ситуаціями слід боротися в законний спосіб. Щоправда, який конкретно, він не сказав.
Тим часом деякі ЗМІ педалюють версію, що вся катавасія з казначейством розкручується, щоб «убити» цю структуру. І робить це нібито молода команда в складі уряду. «День» звернувся до Держказначейтсва по пояснення. Пообіцяли — інтерв’ю з главою держоргану, але «не сьогодні», адже «зараз багато справ у Кабміні».
А от у керівництва міст, що, за словами їхніх мерів, «сидять без грошей», для спілкування з пресою, незважаючи на проблеми, час знайшовся. Нижче — оперативна інформація щодо дефіциту бюджету зі сходу й заходу України.
ЛЬВІВ:
«Казначейство блокує для Львова понад 30 мільйонів гривень» — про це кілька днів тому з посиланням на департамент фінансової політики Львівської міської ради повідомила прес-служба ЛМР. Зокрема, йшлося у повідомленні, казначейство блокує виплати до спецфонду бюджету розвитку, на ремонт доріг з міського бюджету, управлінням охорони здоров’я та освіти, районним адміністраціям: «Державна казначейська служба не виконує платіжних доручень розпорядників та одержувачів коштів міського бюджету Львова на загальну суму понад 32,2 мільйона гривень».
Тим часом, на сайті Державної казначейської служби України з’явилася інформація про те, що казначейство забезпечує здійснення видатків Львівської міської ради. «У зв’язку з поширенням у деяких ЗМІ повідомлень щодо незадовільного проведення платежів розпорядників та одержувачів коштів міського бюджету м. Львова казначейство України повідомляє, що зазначена інформація не відповідає дійсності, — йдеться у повідомленні, розміщеному на офіційній веб-сторінці Державної казначейської служби. — З початку 2013 року органами Державної казначейської служби України у Львівській області забезпечено проведення платежів розпорядників та одержувачів коштів міського бюджету м. Львова на загальну суму 1,138 мільярда гривень, в тому числі за незахищеними видатками — 190,8 мільйонів гривень, зокрема, лише протягом червня цього року — 7,1 мільйона гривень».
Натомість директор департаменту фінансової політики Львівської міської ради Олег Іщук запевнив «День»: проплати відбуваються «тільки по захищених статях». «По незахищених не проплачено 2 мільйони гривень», — відзначив він. Йдеться передусім, уточнив Іщук, про оплату виконаних для міста робіт. «Говоримо про ремонт доріг, прибирання міста, перевезення пасажирів тролейбусним управлінням — таких робіт багато. У нас на рахунку гроші є — ми їх перераховуємо, даємо платіжні доручення казначейству. А далі…», — розповідає чиновник.
«Кожна непроплата — це удар по людях, які виконали певний обсяг робіт і чекають на заробітну плату», — наголошує у розмові з «Днем» Іщук. За його словами, ситуація весь час змінюється. Проплати затримуються до п’яти днів, більше п’яти днів, понад місяць… Але загалом така ситуація триває упродовж року.
І вихід з цієї ситуації, на його думку, простий — зміна законодавства. «Йдеться, по-перше, про надання дозволу органам місцевого самоврядування тримати гроші в одному із державних банків, а не в казначействі. А по-друге, про те, щоб визначити відповідальність казначейства за непроплату. Тобто у разі протермінування платежу на три дні мають бути передбачені пеня і штраф», — розповідає директор департаменту фінансової політики Львівської міської ради. За його словами, у Верховній Раді вже зареєстровано відповідні поправки до Бюджетного кодексу, автором яких є народний депутат України, «свободівець» Руслан Кошулинський.
СУМИ:
Півмільйона гривень допомоги по безробіттю, яку мали б отримати зареєстровані у службі зайнятості сумчани, «зависли» на рахунках Держказначейства. За словами директора Сумського міського центру зайнятості Миколи Кухтика, його підлеглі теж не отримали зарплати за першу декаду, а сам центр ледь не від’єднали від електроенергії за борги.
І це лише один із епізодів, що свідчать про критичну ситуацію з проходженням платежів через Держказначейство: у Сумській мерії її називають загрозливою. Згідно зі щодекадною інформацією головних розпорядників коштів міського бюджету, станом на 20 червня 2013 року кредиторська заборгованість по наданих, але не проведених Казначейством платіжних дорученнях, склала 7914,4 тис. грн.
Вже майже рік, як стан проходження, вірніше, «проповзання» платежів фактично паралізує виконання міською владою її зобов’язань щодо ремонту доріг, будівництва та реконструкції споруд, утримання об’єктів благоустрою. На жаль, така практика не є притаманною винятково Сумам, а поширена практично по всій Україні, коментує ситуацію прес-служба міськради.
Водночас, у Держказначействі такої проблеми не бачать, стверджуючи, що стан проведення бюджетних коштів у Сумах задовільний: відповідно до законодавства, в установлені терміни, відповідно до черговості подання платіжок. Кажуть, що вчасно проходять не лише кошти на зарплату, пенсії, стипендії та інші соціальні виплати, а й за незахищеними статтями видатків.
Одне з таких повідомлень розміщене на сайті Державної казначейської служби України. Там сказано, що платіжні доручення від розпорядників та одержувачів коштів Сумського міського бюджету на погашення минулорічної кредиторської заборгованості почали надходити до органів казначейства лише з 10 квітня 2013 року. І це дійсно так, не заперечують фахівці фінансового управління міськради. Але ж чому казначейство замовчує причини такої ситуації? Бюджет Сум на 2013 рік був затверджений 26 грудня 2012 року, а кошти на погашення кредиторської заборгованості можна було передбачити, лише перерозподіливши вільний залишок бюджету-2012 після затвердження звіту про його виконання (як цього вимагає ст. 72 Бюджетного кодексу України). Звіт депутати затвердили у визначений законодавством термін — у лютому, і вже в березні розподілили вільний зали шок, внісши зміни у бюджет 2013 року.
Враховуючи вимоги Порядку складання і виконання розпису міського бюджету, існуючі терміни процедур внесення змін до кошторисів та взяття на підставі них бюджетних зобов’язань, найближча можлива дата подачі до казначейства платіжок на погашення кредиторської заборгованості була саме 10 квітня. Отже, з боку міського бюджету усі необхідні процедури були виконані у встановлені нормативними документами терміни, стверджують у міськраді.
У казначействі зазначають, що протягом січня-травня проведено платежів із міського бюджету Сум на загальну суму 408,9 млн. грн., в тому числі, за незахищеними статтями видатків на суму 190,4 млн. грн. Але ж це, фактично, заробітна плата та погашення кредиторської заборгованості за минулий рік, яку «зі скрипом» пропустили з середини квітня по середину травня!
За інформацією головних розпорядників бюджетних коштів, проведення платежів по незахищених статтях в Сумах затримується з 21 травня (по загальному фонду) та з 16 травня (по спеціальному). Тим часом, відповідно до законодавства, термін опрацювання документів казначейством становить один операційний день за захищеними видатками та три операційні дні за іншими поточними видатками. Оскільки термін дії платіжних доручень обмежується 30 календарними днями, існує ймовірність, що на вимогу УДКСУ доведеться змінювати дати раніше поданих платіжних доручень.
Сумський міський голова Геннадій Мінаєв доручив започаткувати на Муніципальному інформаційному порталі реєстр платежів головних розпорядників бюджетних коштів. Так громада міста, на його переконання, матиме достовірну інформацію про ситуацію з рухом коштів по казначейських рахунках. Одночасно з поданням платіжного доручення до Держказначейства в м. Суми, всі розпорядники бюджетних коштів подаватимуть електронну копію платіжного доручення для розміщення на офіційному сайті Сумської міської ради. Тут буде відкрито спеціальний розділ, де міститиметься інформація про розпорядника бюджетних коштів, призначення платежу, його суму, номер платіжного доручення та дату його подання до Держказначейства. Можна буде також дізнатися дату проведення платежу та відслідкувати затримку його проходження у днях.
«Будемо працювати з Державним казначейством публічно! — прокоментував Геннадій Мінаєв. — Нічого особистого! Просто громада повинна знати, як ми працюємо та що і чому в нашому місті не робиться».
Інформацію про затримку платежів по місту Суми мер обіцяє розміщувати і в місцевих газетах та на телебаченні.
Тетяна Козирєва, Алла Акіменко, Алла Дубровик
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас