1959
Імпортний бензин в Україні ризикує стати дефіцитом
— Енергетика
Україна може обмежити імпорт бензину і дизпалива однією країною або постачальником, якщо буде економічна доцільність, заявив у своєму щорічному посланні Верховній Раді президент Віктор Янукович. Ініціатива глави держави викликала питання в багатьох автолюбителів, адже близько 70% бензину і дизпалива зі споживаних країною (10 млн т на рік) поставляються нам з Литви та Білорусії. На думку експертів нафторинку, введення таких квот без збільшення виробництва якісного палива в Україні може накрутити ціни на бензин. Заступник директора НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев говорить, що зараз головна проблема палива на наших АЗС – його якість. Відносно благополучна ситуація – у великих містах і там, де є заправки відомих брендів. А на безіменних АЗС бензобаки можуть заправити виготовленою з газоконденсату продукцією місцевих міні-НПЗ, які дають до 15% загального обсягу «горючки» (1,5 млн т – Авт.) Або його сумішшю з українським бензином. Очевидно, що якщо чиновники обмежать імпорт якісного бензину навіть не в 2,8 рази, як пропонує президент, а хоча б на третину (до 3 млн т) – з’являться черги на заправках, де ним торгують. Адже власники іномарок не будуть готові перейти зі звичного палива. Наскільки може злетіти вартість привізного бензину через його дефіцит, зараз сказати важко – все залежатиме від попиту та пропозиції, це може бути і 2, і 3 грн/л (13-14 грн – Авт.). Але те, що наш бензин теж подорожчає – однозначно, вважає експерт.
«Проблема українських НПЗ у конкуренції не з легальними імпортними поставками, а з нелегальними – контрабандою та фальсифікатом. Держава повинна боротися з цими явищами, а не з постачальниками високоякісних палив. У свою чергу необхідно змусити наші НПЗ проводити модернізацію за свій рахунок, а не за рахунок споживачів, які платитимуть більше за паливо у разі введення мит або квот», -
сказав нам директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Схоже, що його думка збігається з баченням ситуації в уряді. Хоча в Міненерго, що курирує ринок нафтопродуктів, пропозицію президента офіційно коментувати відмовляються, інформоване джерело роз’яснило нам, що ключові слова – «економічна доцільність». «Ніхто не збирається просто так обмежувати продаж бензину і садити автомобілістів на голодний пайок, – заспокоює джерело. – Але власникам НПЗ президент дав сигнал: якщо вони заллють країну якісним вітчизняним бензином, імпорту буде поставлено заслін».
сказав нам директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Схоже, що його думка збігається з баченням ситуації в уряді. Хоча в Міненерго, що курирує ринок нафтопродуктів, пропозицію президента офіційно коментувати відмовляються, інформоване джерело роз’яснило нам, що ключові слова – «економічна доцільність». «Ніхто не збирається просто так обмежувати продаж бензину і садити автомобілістів на голодний пайок, – заспокоює джерело. – Але власникам НПЗ президент дав сигнал: якщо вони заллють країну якісним вітчизняним бензином, імпорту буде поставлено заслін».
Не вистачить 3,5 млн тонн
Імпортери палива різко виступили проти введення квот. За підрахунками президента асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леоніда Косянчука, скорочення імпорту бензину і дизпалива з нинішніх 7 млн т на рік до 2,5 млн, утворює на ринку діру в 3,5 млн т. «Заповнити пролом реально лише контрабандою та фальсифікатом, можливо, хтось в цьому дуже зацікавлений», – говорить Косянчук. Політолог Володимир Фесенко заспокоює: різких змін не буде. «Продовжується лобістська боротьба за ринок між імпортерами та виробниками, вже підключають президента. Але влада розуміє, що перебої з паливом їй не на руку, тому очікую, що обмеження на імпорт якщо і будуть, то поступові».
Александр Панченко
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною