Країнам краще позичати у громадян, ніж у сусідів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Країнам краще позичати у громадян, ніж у сусідів

Кредит&Депозит
1277
У суперечках про жорстку економію і вартість рівня державної заборгованості ігнорується ключовий момент: державні боргові зобов’язання перед іноземними кредиторами відрізняються від зобов’язань перед резидентами, пише в Project Syndicate директор Центру європейських політичних досліджень Даніел Грос.
У випадку з внутрішнім боргом більш висока відсоткова ставка, або надбавка за ризик, призводить лише до більшого його перерозподілу всередині країни (від платників податків до власників облігацій). Навпаки, у випадку з іноземною заборгованістю більш високі відсоткові ставки призводять до втрат добробуту в країні в цілому, тому що уряд повинен спрямовувати ресурси за кордон, що зазвичай вимагає зниження валютного курсу та скорочення внутрішніх витрат.
Різниця між іноземним і внутрішнім боргом особливо важлива в контексті кризи євро, тому що країни єврозони не можуть проводити девальвацію для збільшення експорту, якщо це буде потрібно для обслуговування іноземного боргу. І факти підтверджують, що криза євро стосується не стільки суверенного боргу, скільки зовнішнього.
Дійсно, найбільш гостро від кризи постраждали ті країни, які мали великі дефіцити поточного рахунку до кризи. Випадок з Бельгією особливо повчальний, оскільки надбавка за ризик по бельгійському суверенному боргу залишалася невисокою протягом більшої частини кризи євро, хоча коефіцієнт борг/ВВП в країні перевищує середній показник по єврозоні приблизно на рівні 100%, і так було без втручання уряду вже більше року.
Ще більш сильний приклад суттєвої різниці між іноземним і внутрішнім боргом показує Японія, у якої найвище відношення боргу до ВВП серед країн ОЕСР. Досі країна не відчувала боргової кризи, а відсоткові ставки залишаються надзвичайно низькими, на рівні 1%.
Що це означає для європейських суперечок про політику жорсткої економії? Якщо зовнішній борг має більше значення, ніж державний борг, то основний показник, який потребує врегулювання, – це зовнішній дефіцит, а не бюджетний дефіцит. Країна, яка має збалансований поточний рахунок, не потребує додаткового іноземного капіталу. Саме тому надбавки за ризик продовжують знижуватися в єврозоні, незважаючи на високу політичну невизначеність в Італії і великі бюджетні дефіцити, що зберігаються в інших країнах. Зовнішні дефіцити країн периферії стрімко скорочуються, тим самим знижуючи потребу в іноземному фінансуванні.
За матеріалами:
Вєсті Економіка
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас