Український готельний бізнес: дефіцит середнього класу і грамотного менеджменту — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Український готельний бізнес: дефіцит середнього класу і грамотного менеджменту

Нерухомість
4385
Євро-2012 не приніс українським готельєрам очікуваного результату, і частина з них тут же звинуватила місцевий готельний ринок у безперспективності. Інша частина дивиться на світ оптимістичніше, визнаючи, що з ринком все ок, але потрібно змінювати підходи до роботи
Рівень українського готельного сервісу поки не дотягує до європейських стандартів, а ціни на послуги невиправдано завищені, – саме ці проблеми є ключовими в розвитку готельного бізнесу в Україні. Але при цьому представники галузі визнають, що якщо підходити до будівництва та управління готелями зі знанням справи – то цей бізнес може принести відмінний фінансовий результат.
Готелі в надлишку
У містах, що приймали Євро-2012, готельний ринок сьогодні перенасичений. Регулярний попит не поспів за стрімким зростанням кількості номерів до чемпіонату. Адже, наприклад, у Харкові номерний фонд до 2012 року зріс майже на 69%, у Києві, Донецьку та Львові – приблизно на третину.
У столиці сьогодні налічується близько 100 готелів, з них п’ять п’ятизіркових, 25 категорії чотири зірки, 23 тризіркові, інші не сертифіковані. Крім того, туристам пропонуються близько 80 апартаментів, порядку 50 міні-готелів і 36 хостелів. Що ж до міжнародних готелів, то в країні їх сьогодні працює 14 (управляються сімома операторами). У найближчому майбутньому до них, за словами Деяна Джорджевича, керуючого директор готельного бізнесу ТОВЕСТА ХОЛДИНГ”, додадуться Hilton, Sheraton, Park Inn, а також Marriot. Але чи заповняться вони?
“Ємність столичного ринку не перевищує 7 тис. номерів. Однак вирахувати цей показник дуже складно, оскільки в країні немає точної статистики прибуття туристів”, – констатує начальник департаменту продажів і маркетингу компанії “Прем’єр Інтернешнл” (готельний оператор) Тетяна Підгорецька.
За даними КМДА, Київ за останні десять років приймав близько 1 млн туристів на рік. Цифра, на жаль, фактично не змінюється: якщо в період з 2000 до 2008 роки потік до Варшави виріс на 8,2%, до Праги – на 7,3%, то до нас – лише на 5,3%.
Учасники ринку, включаючи і представників дорогих проектів, одноголосно заявляють, що на ринку утворився дисбаланс. Відкриті до Євро-2012 готелі високих категорій мало затребувані, ринок (зокрема, столичний) перенасичений готелями категорії п’ять зірок, а от на об’єкти середнього цінового сегмента попит великий, але задовольняти його майже нікому.
“Влітку минулого року, вже після закінчення Євро-2012, турпотік збільшився – іноземці приїжджали в Україну повторно, щоб подивитися те, що не встигли під час чемпіонату. Але вже з листопада тренд знову пішов на спад – завантаження відносно недорогих готелів в середньому впало на 20-30%”, – розповідає Сергій Грін, директор готелю “сім днів” (Кам’янець-Подільський).
Постояльців, насамперед, відштовхує дорожнеча номерів. За словами експертів, для Києва вартість проживання повинна стабілізуватися на рівні 400-500 грн. на добу в готелях бізнес-класу, в інших містах – не більше 300 грн. Зараз же ціни в середньому на 150-200 грн. вищі.
Сезонне питання
При цьому якість сервісу в більшості готелів в Україні помітно поступається європейській, що визнають самі готельєри. Першопричина стара як світ – бездарний менеджмент. У бізнес входять дилетанти, що припускаються грубих помилок ще на стадії запуску проектів. Непоправні промахи при проектуванні, розрахунку кількості та категорії номерів, виборі місця розташування та ін. виливаються потім в повну неспроможність забезпечити якісний сервіс.
“Напрямок готельного бізнесу в Україні ще досить молодий. Існує брак як кваліфікованих фахівців, так і профільних навчальних закладів. У зв’язку з цим, позиції топ-менеджменту займають, як правило, іноземні фахівці”, – зазначає Деян Джорджевич.
Особливі ж проблеми оператори відчувають під час пікових навантажень, коли доводиться майже вдвічі збільшувати штат обслуговуючого персоналу. І добре, якщо це вдається зробити з кваліфікованих фахівців, але значно частіше на тимчасові позиції приходять погано підготовлені студенти профільних університетів. Причому, якщо в Крим влітку охоче з’їжджаються кандидати з усієї країни, то, наприклад, у Трускавці взимку відчувається гостра нестача робочих рук. І умови в такій ситуації диктує аж ніяк не наймач.
У кримському готелі Palmira Palace (одному з небагатьох в Криму, де штат персоналу стабільний цілий рік) таку політику колег називають, м’яко кажучи, не дуже далекоглядною. “До тих пір поки в кримських готелях не буде постійного штату добре навченого, кваліфікованого персоналу, будь-які розмови про підвищення конкурентоспроможності курортів Криму безглузді. Не кажучи вже про те, що санаторії наймають сезонний медичний персонал – кого прийдеться, а це вже схоже на злочин проти здоров’я своїх клієнтів”, – підкреслює директор з маркетингу Palmira Palace Олег Фесенко. На заперечення колег по ринку щодо економічної недоцільності постійного повного штату персоналу, Фесенко парирує, що замість того, щоб працювати тільки п’ять місяців у році, зокрема, кримські готельєри могли би розвивати попит в інші сезони – адже з точки зору лікування Крим якраз найбільш ефективний ранньою весною і восени, а зовсім не влітку.
Готельні перспективи
Тим не менш, незважаючи на всі вищеописані проблеми, український готельний ринок залишається досить привабливим. “Об’єкти нижнього сегмента окупаються у нас за чотири-шість років. У Європі нормальним терміном повернення вкладених коштів вважають 12-15 років”, – запевняє Сергій Грін.
Він відзначає позитивні тенденції, що намітилися в галузі. Одна з них – у бізнес приходять кваліфіковані наймані управлінці, які розуміють, як потрібно організувати роботу, підібрати колектив і, головне, просувати послуги.
“Основний тренд останніх років – бронювання в інтернеті. З кожним роком частка замовлень, зроблених через мережу, стрімко зростає. Вже в недалекому майбутньому це призведе до протистояння готельних сайтів та сайтів-посередників, так званих ОТА (онлайн-турагенств)”, – додає Тетяна Підгорецька.
На думку експертів, бізнесменам зараз необхідно зосередитися на запуску низько бюджетних проектів. А щоб досягти хорошої рентабельності, потрібно навчитися економити на ланцюжку поставок, позбутися непотрібних приміщень і послуг, які, як правило, не користуються особливим попитом з боку постояльців (наприклад – тренажерні зали, перукарні та ін.)
Але ось падіння цін на ринку в найближчому майбутньому очікувати не варто. У кращому випадку вони стабілізуються на нинішньому рівні.
Ганна Пелюх
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас