"Укравтодор" готується до виплати величезних відсотків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Укравтодор" готується до виплати величезних відсотків

6188
“Укравтодор” продовжує провалюватися в боргову яму. У бюджеті на 2013 рік передбачено 13,7 млрд грн на фінансування потреб держслужби, з яких 60% піде на виплати відсотків за взятими раніше кредитами.
Але і цього вже недостатньо: для виконання своїх зобов’язань за колишніми боргами доведеться знову вдаватися до позикових коштів.
У такій ситуації вихід може бути тільки один: переходити від будівництва доріг за кредитні кошти до практики залучення інвесторів на умовах концесії, як це відбувається в усьому світі. Але поки цей шлях всіляко блокувався у найвищих кабінетах. Не в останню чергу тому, що поява концесіонерів на наших дорогах могла б завдати шкоди місцевому бізнесу, що заробляє на будівництві доріг. Так що “Укравтодор” продовжує жити в основному за гроші платників податків, які про якісні дороги поки можуть тільки мріяти, пише Центр транспортних стратегій.
Дорожня служба, як і раніше, більше зводить кінці з кінцями, ніж розвиває мережу автодоріг. Адже ті суми, які залишаються після погашення відсотків, дуже далекі від реальних потреб галузі: про них можна судити із затвердженої раніше програми розвитку автодоріг до 2018 року. Виходячи з документа, “Укравтодору” щорічно потрібне фінансування приблизно на 50 млрд грн. При таких витратах Україні вдалося б за п’ять років відремонтувати близько 30 тисяч кілометрів автошляхів та побудувати за найвищими стандартами більше двох тисяч кілометрів нових. Але поки навіть ці завдання здаються недосяжними в нинішніх реаліях.
Бюджет працює на банки
Судячи з цифр, закладених у держбюджет України на 2013 рік, Держагентству автомобільних доріг України (“Укравтодор”) поки не судилося вийти із замкнутого кола рефінансування власних боргів. Радше навпаки – як і прогнозували експерти ще пару років тому, це кільце стискається навколо дорожньої служби все щільніше. На виплату відсотків за взятими раніше кредитами зі спецфонду держбюджету в цьому році буде направлено 8,4 млрд грн з 13,65 млрд, виділених в цілому “Укравтодору”.
Таким чином, вже кілька років поспіль зберігається ситуація, за якої частка виплат відсотків за кредитами “Укравтодору” перевищує 50% його бюджету. Так, з 13,5 млрд, виділених на 2011 рік, банкам було виплачено 7,5 млрд грн (55%), з 9,4 млрд в 2012 році на відсотки пішло 5,7 млрд (60%). Найбільш сумною була ситуація в 2009 році, коли майже 70% всіх бюджетних коштів за статтею “Укравтодору” було витрачено на розрахунки з кредиторами, а кілометраж відремонтованих доріг при цьому виявився безпрецедентно малим.
У Держагентстві підкреслюють, що ситуація з дорожнім будівництвом налагоджується. “У 2009 році загалом збудовано та відремонтовано 92 км доріг, у минулому році – 2007 км. Приблизно стільки ж буде і в цьому році”, – сказав в одному зі своїх останніх інтерв’ю заступник голови “Укравтодору” Євген Прусенко. Тут варто уточнити, що представники дорожньої служби зазвичай говорять про “побудовані та відремонтовані” дороги разом, з чого не ясно, скільки саме кілометрів нових доріг було введено в експлуатацію.
Однак представник “Укравтодору” визнає, що цих обсягів будівництва та ремонту явно недостатньо. Навіть з урахуванням того, що між експертами дорожньої галузі немає єдиної думки про те, чи варто Україні зосередитися лише на якісному ремонті існуючого покриття, або ж продовжувати розбудовувати дорожню мережу. На користь останнього варіанту говорить порівняння щільності нашої мережі автодоріг з європейськими країнами. Скажімо, в приблизно порівнянній за площею Німеччині протяжність всіх автодоріг становить 600 тис. км, у нас – 170 тис.
Якщо говорити лише про кошти, що виділяються в держбюджеті, то на такі статті, як “поточний ремонт та утримання автодоріг” та “капітальний ремонт і будівництво автомагістралей” на рік випадає від 3 до 5 млрд грн. Тобто, якщо вірити словам екс-віце-прем’єра Бориса Колеснікова, який запевняв, що вартість будівництва 1 км доріг становить 5 млн доларів, то навіть у кращому випадку на ці кошти можна побудувати лише 125 км магістралей. Що складає менше 0,1% протяжності існуючої дорожньої мережі.
Портфель росте як на дріжджах
Але навіть ці скромні статті з року в рік дедалі активніше витісняються тією, яка вже кілька років як стала основною у фінансовому плані “Укравтодору”: виплати відсотків за раніше взятими кредитами. Що логічно, оскільки зростає сукупний борг Держагентства перед банками. Якщо на початку 2010 року він становив 16 млрд грн, то на початок 2011-го вже досяг 19,8 млрд. Точних даних про те, з якою сумою боргу “Укравтодор” увійшов в 2013 рік, немає: в агентстві поки не відповіли на запит про надання такої інформації. Однак можна згадати, що в травні 2011 року відомство підписало договір про отримання другого траншу кредиту від Європейського інвестиційного банку на суму 450 млн євро (перший транш був схвалений у листопаді 2010). У тому ж році очікувалося і отримання кредиту на 450 млн доларів від Світового банку, переговори про що сторони вели ще з 2009 року (спочатку йшлося про 600 млн доларів).
Очевидно, вони були непростими, оскільки дійти до стадії реальної кредитної угоди переговори змогли тільки недавно. Про її підписання було оголошено на початку жовтня минулого року. Таким чином, за останні два роки кредитний портфель “Укравтодору” виріс як мінімум на 10 млрд грн і становить на сьогодні не менше 30 млрд грн. При цьому всі кредити, що видаються міжнародними фінансовими організаціями – такими, як ЄІБ, ЄБРР, СБ – надаються з відстрочкою платежу на чотири-п’ять років. Тобто питання виплати відсотків за недавно взятими позиками постане не зараз, але скоро.
Гарантії стримують апетити
Джерелами надходження коштів на рахунки “Укравтодору” в цьому році, як і раніше, стануть кошти спецфонду держбюджету та кредитне фінансування. На яку суму агентство має намір збільшити свій кредитний портфель у цьому році, там поки не повідомили, пояснивши це тим, що фінансовий план тільки формується. Виходячи з цифр, закладених у Законі про держбюджет на 2013 рік, вибірка за раніше узятими кредитами у міжнародних банків на цей рік складе 3,1 млрд грн.
Тут передбачено надходження коштів за такими програмами, як “Проект покращення автомобільних доріг та безпеки руху” і “Другий проект покращення автомобільних доріг та безпеки руху” (по лінії МБРР, загальна сума кредитів – 400 і 450 млн доларів відповідно), “Проект покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на під’їздах до м. Києва “від ЄБРР і ЄІБ (по 450 млн євро) і “Третій проект ремонту автомобільної дороги Київ-Чоп” (по лінії ЄБРР, кредит на 200 млн євро).
Кошти за “Проектом покращення автомобільних доріг та безпеки руху” використовуються для реконструкції траси “Київ-Харків-Довжанський”. За рахунок першого кредитного траншу від Світового банку, який був схвалений ще в 2008 році і вже майже освоєний, було відремонтовано ділянку між м. Бориспіль та м. Лубни в Полтавській області, другий транш піде на ремонт ділянки на 108 км від Лубен до Полтави.
Тим не менш, ця сума вибірки за кредитами повинна бути гарантована державою, а тому ще буде закріплюватися постановою Кабміну, в якій він визначить максимальну суму гарантованих коштів для “Укравтодору” на цей рік. Варто відзначити, що вона на чверть більша, ніж у 2012 році, коли з позикових коштів МФО було витрачено 2,5 млрд грн. Тим не менш, коштами узятих раніше кредитів “Укравтодор” не обмежиться.
В кінці минулого року Кабмін своєю постановою дозволив випустити Держагентству облігації на суму 14 млрд грн. При цьому “Укравтодор” одночасно скасував кілька тендерів серед банків на надання кредитів на загальну суму 15 млрд грн. Як пояснили у відділі методології та організації тендерів та договірної роботи відомства, потреба в кредитах відпала, оскільки уряд встановив інший інструмент залучення капіталу.
“Чому так – ми не володіємо інформацією. Можу лише сказати, що терміни залучення коштів шляхом випуску облігацій будуть набагато стислішими, ніж якщо б ми брали кредити”, – сказав представник департаменту.
У постанові Кабміну встановлено, що облігації з номінальною відсотковою ставкою 16,3% річних будуть випускатися сімома серіями по 2 млрд грн, з щоквартальними відсотковими виплатами та терміном погашення до кінця 2019 року.
В “Укравтодорі” уточнили, що облігації будуть випускатися під держгарантії, а тому для їх випуску ще необхідна постанова Кабміну, яка визначить порядок використання і максимальний обсяг гарантованих “Укравтодору” коштів на цей рік. Причому далеко не факт, що ці суми будуть відповідати тим, що закладені в держбюджеті або затверджені постановою Кабміну (про випуск облігацій). У минулому році, наприклад, ця цифра змінювалася тричі – спочатку вона становила 5,9 млрд грн, потім була скорочена до 4,3 млрд, а в кінці року збільшена до 17,4 млрд.
Якщо врахувати, що бюджет “Укравтодору” складається не тільки з тих коштів, які передбачені для нього в спецфонді держбюджету, але і з позикових капіталів, то масштаб системи рефінансування боргів виявляється ще більшим. Частково позикові кошти йдуть безпосередньо на будівництво і ремонт доріг. При поточному обсязі робіт – це близько 8 млрд грн на рік. З них 5 млрд надходить з держскарбниці, решта добирається з банківських кредитів. Все, що понад цю суму, “Укравтодор” бере в борг лише для того, щоб знову комусь віддати.
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас