Тільки для своїх — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Тільки для своїх

3318
Український авторинок лихоманить в очікуванні імпортних мит. Популярні іномарки можуть подорожчати, а деякі "середньокласники" - і зовсім зникнути з ринку.
На складах українських автодилерів назбирався в середньому тримісячний запас нових автомобілів. Планувати продажі на більш далеке майбутнє ніхто не береться. Індустрія готується до чергового підвищення імпортних мит на авто, яке різко змінить структуру ринку, зміцнивши позиції Skoda, що випускаються в Україні, але при цьому змусивши багатьох покупців "середньокласних" машин шукати або більш бюджетні, або, навпаки, більш розкішні варіанти.
Спеціальна комісія при Мінекономрозвитку схвалила тимчасове, на три роки, підвищення мит на імпортні авто. З іномарок з об'ємом двигуна від 1 до 1,5 л пропонується додатково до існуючого 10-відсоткового мита стягувати 6,46% митної вартості. Доплата для машин з двигунами 1,5-2,2 л ще більша - 15,1%. Двигунами об'ємом від 1 до 2,2 л оснащені 80% легковиків, що продаються в Україні.
Здавалося б, кому потрібен настільки непопулярний серед автолюбителів захід у рік виборів? Відповідь на це питання цілком однозначна - вона міститься в прізвищі головного лобіста підвищення мит.
Спаси і збережи
Історія з митами тягнеться вже рік. Ще 30 червня 2011 року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі Мінекономрозвитку прийняла до розгляду заяву асоціації "Укравтопром", що об'єднує українських виробників автомобілів. Автоскладальники просили провести розслідування щодо імпорту в Україну легковиків з об'ємом двигунів від 1 до 2,2 л.
Розслідування йшло мляво, поки в квітні цього року комісію не очолив новоспечений міністр економіки Петро Порошенко, в орбіту впливу якого входять автомобільні заводи в Луцьку та Черкасах. Уже наприкінці травня комісія вирішила: миту бути.
Свої вимоги автовиробники пояснюють в недавно опублікованому відкритому листі Віктору Януковичу, підписаному трудовими колективами заводів "ЗАЗ", "Богдан" і "Єврокар". За їхніми даними, експансія імпортних машин привела до поповнення рядів безробітних на 17 тисяч осіб, "а імпорт автомобілів тільки за один рік вимив з країни майже $4 млрд". Петро Порошенко наводить й інші аргументи: українські виробники захищені митами 6-10%, а російські - 20-25%. Тому автопром в Росії і розвивається успішніше, ніж в Україні.
У Всеукраїнській асоціації імпортерів і дилерів (ВААІД) вважають, що захищати в Україні нічого: місцеві виробники найчастіше займаються не справжнім виробництвом, а банальним викрутковим складанням (більше про згубність такого підходу читайте на стор 36). Асоціація подала до суду на Міжвідомчу комісію, вимагаючи визнати її склад нелегітимним: поки йшло розслідування, багато її членів були звільнені з міністерств. Але навіть самі імпортери визнають: тяганина може відстрочити, але не скасувати введення мит.
Сигнал заборонений
Залякувати споживачів підвищенням цін ніхто не поспішає: конкретних цифр не називають ні прихильники, ні противники мит. Представники виробників - корпорація "УкрАвто", компанія "Єврокар" та асоціація "Укравтопром" - не змогли відповісти на питання Фокуса. Дилери, які продають імпортні автомобілі, намагалися відповідати ухильно. "Говорити про конкретні цифри передчасно. Але найсильніше постраждає бюджет країни і кінцевий споживач", - говорить PR-координатор компанії "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов.
Якщо спробувати розрахувати подорожчання "в лоб", для машин з об'ємом двигуна 1,5-2,2 л вийде близько 18%: мито 15,1% плюс ПДВ. Але це зовсім не означає, що зростання цін на імпортні авто буде саме таким.
"Зміна обсягу продажів залежатиме відразу від декількох параметрів: об’єму двигуна, запасів на складах, наявності дорогих автомобілів тієї ж марки в дистриб'ютора і його стратегії", - пояснює старший аналітик з машинобудування інвестиційної групи "АРТ Капітал" Олексій Андрейченко. Наприклад, автодилери можуть "перекинути" свої втрати від мит з бюджетних на більш дорогі моделі тієї ж марки. Адже попит на дорогі машини менш еластичний: підвищення ціни на 10% не стане для заможного покупця приводом відмовитися від машини преміум-класу, тоді як для малолітражки таке подорожчання - вирок.
Крім того, ціни будуть підніматися з затримкою, пов'язаною з розпродажем запасів, визначенням стратегії і спостереженням за конкурентами. Про мита стало відомо не вчора, і гравці ринку встигли підготуватися. "Багато імпортерів завезли і розмитнили досить великі склади автомобілів, щоб застрахуватися від підвищення мит. У середньому по ринку запасів на складах на три місяці", - розповідає Фокусу Юлія Кажарська, директор з корпоративних зв'язків в Україні Міжнародного автомобільного холдингу "Атлант-М".
За її словами, в разі введення мит можна чекати деякого стрибка попиту на машини, завезені за старими правилами. Пожвавлення ринку прогнозують і експерти інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting: за даними групи, в українських автосалонах вже спостерігається приплив відвідувачів, які вирішили поквапитися з придбанням авто.
Група ризику
Під дію мит не підпадають декілька і без того популярних в Україні моделей машин: вироблені на "ЗАЗі" Lanos, Sens, Vida і Forza, деякі моделі Lada і Hyundai, що випускаються на потужностях "Богдана", а також Skoda виробництва "Єврокар". Ці бренди, швидше за все, і очолять рейтинг українських продажів (більше про перспективи найбільш продаваних марок - у таблиці на стор 30-31). "А найбільший спад очікується з продажу імпортних авто, які безпосередньо конкурують з вищеназваними машинами у відповідних класах", - прогнозує старший аналітик інвестиційної компанії Dragon Capital Таїсія Шепетько.
За словами Олексія Андрейченка, основний удар буде по групі машин з об'ємом двигуна 1,5-2,2 л: Hyundai Accent, Hyundai Elantra, Hyundai Tucson, ВАЗ, Kia Rio, Chevrolet Aveo, Renault Logan і Nissan Juke. Але тут є свої нюанси: наприклад, різні моделі нинішнього лідера українського продажу Hyundai складаються в різних країнах. "Старі моделі Hyundai Elantra і Tucson виробляються в Черкасах, проте не всі покупці нової Elantra чеського виробництва автоматично захочуть купувати черкаську, - пояснює Олексій Андрейченко. - А популярний сьогодні Hyundai Accent російського складання в базовій комплектації зрівняється за ціною з "ЗАЗ Віда", що напевно призведе до скорочення його продажів.
На думку експерта, мита негативно вплинуть і на популярний китайський Geely, але китайці можуть відновити складання цих машин на Кременчуцькому автоскладальному заводі, який вже випускав їх в 2007-2011 роках. "Богдан" може почати складання під власним брендом інших китайців - Lifan. А ось Kia Rio, Renault Logan і Chevrolet Aveo корейської збірки опиняться в невигідному становищі відносно Skoda Octavia і "ЗАЗ Віда".
Про хороші шанси "Шкоди" в разі введення мит говорять і автодилери. "Подорожчання Skoda не повинно відбутися, принаймні на початку. Цю інформацію підтверджують відповіді заводу на наші запити щодо прийняття замовлень у виробництво", - говорить Олександр Дмітерчук, директор компанії "Атлант-М Олексіївка", офіційного дилера Skoda в Харкові.
На думку експертів, серед популярних машин, зачеплених митами, найменше постраждають Volkswagen, Nissan і Ford. По-перше, бестселери цих марок - Polo, Juke і Fiesta - не мають близьких аналогів українського виробництва. По-друге, їх дистриб'ютори можуть перекласти підвищення цін на преміальні марки тих же виробників.
Мізерний раціон
Втім, автодилери, навіть розпродавши запаси, постараються докласти максимум зусиль для стримування цін. За словами Олени Дуніної, директора компанії ДП "АВТО Інтернешнл" (офіційний імпортер Mazda і Suzuki в Україні), подорожчання машини вартістю 150 тисяч грн. ще на 30 тисяч виявиться занадто відчутним для українців, доходи яких за останні роки і так впали.
Вихід - перекроїти структуру пропозиції, знизивши в ній частку авто, що подорожчали. "У довгостроковій перспективі ринок очікують сильні зміни: по-перше, це зменшення його обсягу, по-друге - зміщення в бік або бюджетних моделей, або моделей з об'ємом двигуна більше 2,2 л", - прогнозує Максим Хом'як, директор департаменту маркетингу і реклами компанії "Торговий дім - НІКО", офіційного імпортера Mitsubishi Motors в Україні. Юлія Кажарська з "Атлант-М" підтверджує такі прогнози: "Якісь моделі подорожчають або зникнуть одразу, деяких вистачить ще на 2-5 місяців, але очевидно, що вибір моделей і комплектацій буде не таким багатим, як зараз".
Приміром, з модельного ряду Mitsubishi під вплив мит не підпадають марки Outlander XL, Pajero Sport, Pajero Wagon і L200. "Тому у нас є можливість нівелювати ціновий стрибок за рахунок цих моделей і пропонувати клієнтам лояльні умови покупки", - пояснює Максим Хом'як. Пересадити клієнтів на більш дорогі машини замість "середнячків", що подорожчали, в компанії мають намір, зокрема, за допомогою спеціальних програм кредитування зі ставкою 0%.
Відповідь по-російськи
Але все ж автодилери не втрачають надію, що мита введені не будуть. Один з аргументів, наведених оптимістами, - негативний вплив мит на російських автовиробників. Захищати своїх росіяни вміють - "сирна війна" тому підтвердження. Уряд РФ вже готує введення так званого "утилізаційного збору", через що недорогі українські автомобілі, що експортуються до Росії, подорожчають майже на $700 - сума для бюджетних авто чимала.
Теоретично залагодити відносини з північним сусідом можна, виключивши російські автомобілі зі списку оподатковуваних митами. "Але в цьому випадку спроби лобістів українського автопрому виявляться просто смішними, тому що українські авто програють таким машинам, як Volkswagen Polo Sedan, KIA і Hyindai (російського виробництва. - Фокус)", - відзначає Олексій Терещенко, директор відділення стратегічного розвитку холдингу "Атлант -М".
А поки протистояння триває, Верховна Рада готує автомобілістам новий подарунок: цього разу 15-відсотковими митами хочуть обкласти імпортні шини.
Дмитро Слинько
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас