Росія погодилась на тристоронній газовий консорціум — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Росія погодилась на тристоронній газовий консорціум

Енергетика
1515
Росія змінила свою позицію з питання створення консорціуму для управління українською газотранспортною системою (ГТС). "Газпром" більше не проти залучення до участі в ньому європейських компаній. Але піти на це російська сторона готова лише за умови, що ГТС передадуть у власність консорціуму. Істотними є і розбіжності сторін з питання оцінки ГТС, додають в українському Міненерго. І все ж створення консорціуму цілком реально, хоча й ризиковано з політичної точки зору, відзначають експерти.
Як заявив учора перший заступник голови комітету російської Держдуми з економічної політики, президент Російського газового товариства Валерій Язєв, Росія згодна створити консорціум за участю України та Євросоюзу. "Ми вже зацікавлені в появі тристороннього консорціуму. Наявність тільки двох учасників - Росії та України - несе потенційні конфлікти. Потрібен арбітр", - сказав пан Язєв. Разом з тим він зазначив, що створювати потрібно консорціум, який буде не просто управляти, а володіти українською ГТС: "Треба зробити так, щоб труба залежала не від України, а від консорціуму". Джерело в "Газпромі" пояснило "Ъ", що коментар Валерія Язєва відображає сьогоднішню позицію монополії. "Нас цілком влаштує, якщо третім учасником консорціуму стане європейська компанія. Ми зможемо знайти спільну мову з третім учасником консорціуму, якщо він буде керуватися економічними інтересами, а не спробує політично насолити Росії", - сказав співрозмовник у компанії.
Нагадаємо, раніше в "Газпромі" наполягали на створенні двостороннього консорціуму. Про те, що позиція може змінитися, стало відомо після зустрічі президентів двох держав в рамках неформального саміту країн СНД 15 травня. Після розмови з російським президентом Володимиром Путіним президент Віктор Янукович заявив, що сторони прагнуть до створення консорціуму з трьома учасниками, але Україна поки чекає аудиту ГТС, який повинен завершитися в серпні цього року.
Вирішення питання на політичному рівні не означає, що процес піде гладко. "Пан Язєв не договорює. Головний предмет суперечок на сьогодні - це російська оцінка нашої ГТС, яка в рази нижча від нашої, а також імплементація положень європейської енергохартії, до якої приєдналася Україна, і яка зобов'язує надати рівний доступ до ГТС всім учасникам ринку", - відзначає джерело в Міненерго. Нагадаємо, українська ГТС вже двічі оцінювалася: у 2007 році - в $24,8 млрд, в 2009 році - в $9,9 млрд (див. номер від 13 лютого). А джерело в адміністрації президента повідомляло, що російська монополія пропонувала викупити українську ГТС за $4 млрд, однак українська сторона відмовилася вести переговори про продаж. Щоб поставити крапку в цьому питанні, "Нафтогаз" вибрав аудиторську компанію Baker Tilly Ukraine для оцінки ГТС. У квітні НКРЕ своєю постановою надала доступ до української ГТС і підземних сховищ газу приватному бізнесу - добувачам та імпортерам палива. Таке рішення вкрай невигідно російському "Газпрому" і фактично робить безглуздими переговори про створення двостороннього консорціуму з управління ГТС (див. номер від 20 квітня).
Директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич вважає, що найближчим часом переговори з Росією навряд чи завершаться реальними домовленостями. "Процеси з реструктуризації "Нафтогазу" активно гальмувалися всі останні роки, і тому потрібно виконати значну роботу, ухвалити чимало нових законів, які, по суті, дозволять продати газотранспортну систему", - говорить пан Марунич. Директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов вважає, що якщо буде ухвалено політичне рішення про продаж ГТС, то провести його через Верховну раду для нинішньої влади цілком реально: "У них є більшість і важелі впливу". Але схвалити такі закони напередодні парламентських виборів було б самогубство для рейтингу нинішньої влади, говорить експерт. "Тому найближчим часом схвалити потрібні закони і досягти компромісу між країнами буде надзвичайно складно", - вважає політолог.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас