Нафтовики зійшли з рейок — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нафтовики зійшли з рейок

Енергетика
422
Російська НК "Альянс" наполовину знизила завантаження Хабаровського НПЗ через невивезення готової продукції залізницею. "Повна зупинка підприємства через неможливість розвантаження мазуту може відбутися вже в найближчі три доби, що призведе до зриву забезпечення Далекосхідного регіону моторними паливами", - повідомляє президент "Альянсу" Муса Бажаєв в листі на ім'я в. о. міністра енергетики Росії Сергія Шматко.
Про аналогічні проблеми президенту "Російських залізниць" (РЗ) Володимиру Якуніну та в. о. міністра транспорту РФ Ігорю Левітіну пише і виконавчий директор ТНК-BP Герман Хан. Він називає ситуацію з транспортуванням сирої нафти залізницею "критичною", зазначаючи, що відвантаження компанії становить менше половини від добової норми. "Компанія буде змушена знизити видобуток нафти і розпочати зупинку свердловин. Втрати, в тому числі і в результаті ненадходження податків до бюджету, можуть скласти більше $150 млн щомісяця", - говорить Герман Хан.
"Роснефть", "Лукойл", "Газпром нафта", ТНК-ВР і "Башнефть" підготували спільний лист, в якому просять "до 1 серпня продовжити особливі умови для перевезення темних і світлих нафтопродуктів з метою безперебійного забезпечення кінцевих споживачів". Джерела додають, що серед постраждалих є і "Транснафта", яка вже на 130 тис. т відстає від плану експортних поставок. У компанії підтверджують, що "зіткнулися зі складною ситуацією на залізничній ділянці ССТО".
Причина проблем - приписи Ространснагляду. У квітні після чергових катастроф цистерн відомство стало розбиратися в причинах інциденту. Але якщо до цього причиною називалася якість вагонів і їх литих деталей, випущених українським "Азовмашем" і мордовським "Рузхіммашем", цього разу відомство знайшло інше пояснення: сходження відбулося через те, що в цистернах для світлих нафтопродуктів возили темні нафтопродукти, які важчі і мають велике навантаження на візок вагонів. По суті, цистерни під різні нафтопродукти нічим не відрізняються, говорить джерело в одній із залізничних компаній, і будь-які "бочки" останні п'ять років використовували під обидва типи вантажів і сиру нафту. Але ще в квітні Ространснагляд наказав РЗ не допускати завантаження не того вантажу в цистерни.
На ринку зрозуміли, що це загрожує збоями в логістиці НПЗ і російської нафтової галузі в цілому. У квітні РЗ погодилися продовжити можливість використання будь-яких цистерн для перевезення вантажів до 15 травня. У першу чергу, це зроблено в інтересах "Транснафти", яка щомісяця перевозить понад 1 млн т нафти залізничним транспортом в рамках ССТО, проте потім дозволи отримали й інші учасники ринку. Але на початку травня сталося нове сходження вагонів, і Ространснагляд наказав РЗ повернути повну заборону. В результаті з транспортних схем було вилучено близько 60 тис. цистерн. У ВАТ РЗ кажуть, що мають намір дотримуватися розпорядження. Неофіційно в монополії пояснюють, що її топ-менеджери не готові брати на себе відповідальність за скасування рішень, які можуть привести до загибелі людей, якщо сходження вагонів відбудеться в момент проходу поруч пасажирського поїзда.
У російському міненерго ситуацію не коментують, але джерело в міністерстві говорить, що "під загрозою зупинки знаходяться майже всі великі НПЗ, введення в дію кожного може обійтися в $200 млн". Джерела в галузі говорять, що проблеми з відвантаженням або вже є, або почнуться найближчим часом, крім Хабаровського НПЗ, на уфімській групі заводів "Башнафти", Комсомольському та Ангарському НПЗ "Роснефти", Московському НПЗ "Газпром нафти". Чи знижуються обсяги переробки, в самих компаніях не уточнюють. "Якщо припис Ространснагляду не скасувати, невивезення темних нафтопродуктів складе до 50 млн т за рік", - говорить член ради директорів "Нафтотранссервіс" Олексій Ліхтенфельд. Замість обмежень щодо типу вантажу треба вводити обмеження на його щільність, так як є легка нафта, а є важка, пояснює топ-менеджер, а також доопрацювати систему контрольних заходів, щоб не допускати перевантажень.
Ситуація загрожує перебоями в постачаннях нафтопродуктів в Україну, вважає аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. "Сьогодні Україна імпортує з Росії значні обсяги дизпалива і низькооктанових бензинів. Крім того, труднощі, з якими зіткнулися російські нафтовики, можуть несприятливо позначитися на постачанні нафти до Білорусі, яка також є великим імпортером нафтопродуктів в Україну", - говорить експерт. Сьогодні, за даними міненерго, український ринок нафтопродуктів на 17% залежить від постачання світлих нафтопродуктів з Росії та на 22% - з Білорусі.
Співрозмовники в російському міненерго впевнені, що "іншого виходу, окрім як відсунути розпорядження на деякий термін, немає, переговори з Мінтрансом РФ проводяться". Але повністю вирішити проблему можна тільки шляхом масштабного будівництва трубопроводів. Аналітик "Трійки Діалог" Валерій Нестеров впевнений, що терміни заборони на відвантаження зрушать, "інакше це буде просто нонсенс, що загрожує масштабними проблемами в нафтовій галузі".
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас