Без рецепта не продавати. Чи подорожчають в Україні ліки


Без рецепта не продавати. Чи подорожчають в Україні ліки

Українців очікує серйозне нововведення. Всі ліки та медичні препарати, за винятком хіба що самих елементарних, скоро, можливо, продаватимуть тільки за рецептом лікаря, як у Європі. Таку ідею озвучив прем'єр-міністр Микола Азаров. За його словами, сьогодні в нашій країні 85% ліків люди купують без призначення лікаря, орієнтуючись на поради знайомих або рекламу. А нові правила допоможуть уникнути самолікування.

Крім того, з 1 травня уряд планує запустити пілотний проект референтних (обґрунтованих, справедливих) цін на деякі медикаменти. Поки що такі ціни будуть встановлені на нечисленну їх групу, а саме - на ліки від поширеної в Україні гіпертонічної хвороби.

На даний момент основний документ, що регулює оборот ліків в країні, - це Закон України "Про лікарські засоби" від 04.04.1996. Він чітко розділяє препарати на рецептурні і безрецептурні. Список лікарських засобів, які відпускаються в аптеках без рецептів, затверджений Наказом Міністерства охорони здоров'я України "Про затвердження переліку лікарських засобів, дозволених для використання в Україні, які відпускаються без рецептів з аптек та їх структурних підрозділів" від 03.02.2012. Сьогодні цей перелік налічує 3755 найменувань.

Експерти прокоментували "Главреду" проект референтних цін на ліки і плани по їх продаж тільки за рецептами, а також розповіли, які ризики це створює для українців.

Ідеї правильні - країна до них не готова

Введення референтних цін і продаж ліків за рецептами - правильні ідеї. Але зараз Україна та її система охорони здоров'я не готові до реалізації таких планів, вважають фахівці. Член Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я, регіонал Валерій Коновалюк зазначив, що урядові ініціативи ґрунтуються на європейському досвіді: в Європі більшість медикаментів можна придбати тільки за рецептом. Однак втілення цих ідей у життя при нинішньому стані української системи охорони здоров'я - нереальне. "Без створення загальнодержавної страхової медицини ці кроки будуть неефективні.

Щоб від них була користь, необхідно проводити реформу охорони здоров'я", - підкреслив Коновалюк. Крім того, на думку депутата, держава повинна краще контролювати якість ліків. "Необхідно поліпшити якість медичних препаратів, оскільки часто вони не відповідають вимогам. 40% препаратів - неякісні, фальшиві. Держава повинна контролювати якість медикаментів більш активно, щоб людина, витрачаючи чималу частину своїх доходів в аптеці, не купувала марний препарат. Окремими кроками проблему якості медицини не вирішити - потрібен системний підхід і реформа", - додав він.

Згодна з колегою і голова того ж парламентського комітету Тетяна Бахтєєва. "Українська система охорони здоров'я зараз не готова до подібних новацій. По-перше, зараз період реформ. По-друге, не визначені пріоритети сімейного лікаря та можливості фельдшерсько-акушерських пунктів. Втілювати в життя ці ініціативи ізольовано від системи реформування та введення страхової медицини не можна", - зазначила депутат.

У всіх цивілізованих країнах, де існує страхова медицина, медикаменти продаються за рецептами. Якщо медикамент виписує лікар, страхова компанія компенсує практично всю його вартість (за винятком деяких груп препаратів), розповів лікар анестезіолог-реаніматолог, експерт сектора охорони здоров'я Фонду суспільної безпеки Віталій Скороходов. "Крім того, що в Україні так і не розвинулася страхова медицина, у нас просто немає рецептурних бланків. А вони необхідні в достатній кількості для здійснення таких задумів", - підкреслив він.

Крім того, існує проблема перевантаженості сімейних лікарів та терапевтів. "Замість 10-20 осіб їм доводиться приймати 40-50. Зараз їм вистачає часу на мінімальний огляд хворого, - розповів Скороходов. - А якщо вони кожному хворому будуть ще виписувати три-п'ять препаратів, то на кожного у них буде йти в два-три рази більше часу. Тобто потрібно або збільшувати кількість лікарів, або обмежувати прийом".

Доктор Скороходов вважає, що в нашій країні цілком може скластися ситуація, коли в список рецептурних медикаментів можуть потрапити "елементарний анальгін, валокордин чи корвалол". "Тоді нашим нещасним бабусям доведеться бігати до лікаря за рецептом на цитрамон, анальгін або корвалол. У нас можна чекати чого завгодно", - додав він. У список рецептурних препаратів, на його думку, необхідно внести тільки антибіотики і різні сильнодіючі препарати.

Міністр охорони здоров'я опозиційного уряду Сергій Шевчук вважає, що за рецептом повинні продаватися сильнодіючі, токсичні, психотропні препарати та медикаменти зі складними побічними ефектами. "Препарати, які носять оздоровчий, профілактичний характер, які пацієнт може спокійно приймати, не побоюючись побічних ефектів, немає необхідності вводити в режим рецептів. Інакше це буде просто абсурдом. Хіба буде людина по бісептол ходити до лікаря, вистоювати черги і заражатися від інших пацієнтів?" - додав Шевчук.

Ризики рецептурних правил

З продажем більшості медикаментів за рецептом пов'язані деякі ризики, попереджають експерти. Так, істотна загроза з'явиться, якщо в Україні не буде когорти кваліфікованих лікарів (а не "тих, хто лікує за методиками минулого століття"), які були б незалежними від фармацевтичних компаній, вважає Сергій Шевчук. Адже сьогодні більшість лікарень і госпіталів вже давно співпрацюють з такими компаніями, поширюючи їхні препарати. "Є ризик, що продаж громадянам ліків тільки за рецептами призведе до того, що фармацевтичні компанії визначать, хто з докторів які препарати призначає, і як цих докторів можна "залучити" діяти в їхніх інтересах. Тоді мова буде йти не про лікування людини найбільш ефективним способом, а закидання пацієнта найдорожчими препаратами тієї фірми, на яку працює лікар", - застеріг Шевчук.

Щоб уникнути іншого ризику, пов'язаного з ажіотажем і критикою населення, на продаж медикаментів за рецептом потрібно переходити поступово, підкреслила Тетяна Бахтєєва. "Подібні ініціативи розглядалися і раніше, але так і не змогли реалізуватися. У нас величезна країна, є населені пункти, що розташовані далеко від лікувальних установ. В таких умовах подібне нововведення, безумовно, викличе ажіотаж і невдоволення. Перш за все, у пенсіонерів, яких у нас 12 мільйонів, і вони відчувають постійну необхідність у прийомі ліків", - зазначила вона.

Наступний ризик, за словами Віталія Скороходова, пов'язаний з тим, що населення так і не перестане займатися самолікуванням. Адже його причина полягає в тому, що людей щодня з екранів телевізорів закликають купити найрізноманітніші і чудодійні ліки, здатні "допомогти від усіх хвороб". "Більшість з рекламованого - біологічно активні добавки (БАДи). І це не зміниться, тому що закон про рекламу медикаментів обмежує рекламу тільки лікарських препаратів. В результаті люди будуть лікуватися не ліками, а БАДами. Особливо це стосується пенсіонерів, які біжать в аптеку за препаратом, ледь побачивши рекламу. А ці препарати часто абсолютно марні, і добре, якщо не шкодять", - пояснив лікар. Тобто в підсумку все це може негативно позначитися на здоров'ї українців.

Питання ціни

В результаті впровадження практики продажу ліків за рецептами медикаменти можуть подорожчати, вважає Валерій Коновалюк. "Адже в цьому випадку аптеки будуть втрачати обсяги продажів, і в результаті вони будуть змушені піднімати ціни, щоб зберегти рентабельність і не допустити збитковості аптек", - додав він.

При цьому проект референтних цін на ліки може не виправдати надії. "Сьогодні ціни на ліки в Україні в 3-4 рази вищі, ніж у європейських країнах та сусідніх державах. Причина криється в концентрації української фармацевтичної галузі в приватних руках. Фармацевтичні фірми і мережі монополізували ринок. А Антимонопольний комітет безсилий перед змовою виробників", - пояснив лікар Віталій Скороходов. Таким чином, референтні ціни на невеликі групи препаратів (а поки що вони встановлюються тільки на ліки від гіпертонічної хвороби) не вирішать проблеми дорожнечі медикаментів, тому що виробники компенсують свої збитки, підвищивши ціни на інші препарати, наприклад, серцево-судинні або антибіотики. "Треба брати під державний контроль весь продаж медикаментів і встановлювати референтні ціни на всі групи препаратів. Але це загрожує нам тим, що деякі препарати взагалі зникнуть з обігу, особливо - імпортного виробництва. Наші препарати в більшості випадків виготовляються з низькоякісної сировини, тому, зрештою, це позначиться на здоров'ї людей", - застеріг експерт.

Наміри влади знизити ціни на ліки Сергій Шевчук називає "благими", однак зазначає, що перед виборами вони завжди такі. "Кожен міністр перед важливою подією згадує про ліки. Так було з Поліщуком (коли він ходив по аптеках, перевіряв ціни; правда, якось випадково там виявлялися телекамери), так було і з Семиноженком. І тепер з приходом нового міністра влада відразу взялася за здешевлення ліків", - розповів депутат. Але, як правило, подібні кампанії з тріском провалюються вже через кілька місяців після старту.

Надія Майна

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua