Їжа нешвидкого приготування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Їжа нешвидкого приготування

3196
Жодна з міжнародних мереж фастфудів і кав'ярень, які планували вийти в Україну напередодні Євро-2012, не встигає зробити це вчасно. У компаніях-партнерах мереж говорять, що в більшості випадків їм не вдається домовитися про прийнятні умови співпраці - міжнародні компанії лякають ризики ринку, а локальні не можуть гарантувати високі темпи розвитку. Але інтерес до такого великому ринку у компаній залишається високим, і протягом декількох років учасники ринку очікують виходу компаній в Україну.
Футболом годуються
Про плани щодо виходу в Україну в минулому році заявила рекордна кількість міжнародних мереж фастфудів і кав'ярень. На початку цього року мав відкритися перший заклад Subway - найбільшої в світі мережі за кількістю ресторанів (35 більш тис точок) і третьої за величиною - KFC (понад 25 тис точок). Переговори з місцевими партнерами вели мережі Starbucks, Burger King, Dunkin Donuts і Vogue-кафе.
Інтерес компаній до України як великого ринку був завжди, але зараз його підігріло проведення чемпіонату Євро-2012 і поступове відновлення країни після кризи, говорить глава директорату Асоціації франчайзингу в Україні Андрій Кривонос. При цьому ринок не консолідований - з міжнародних компаній сильні позиції в країні тільки у і МакДональдс Піца Доміно. "В Україні працює до 1000 закладів швидкого обслуговування різних форматів При цьому близько 80% обороту припадає приблизно на 300 закладів, що належать 3-4 найбільшим компаніям", - зазначає директор з маркетингу «Макдональдз Юкрейн» Сергій Братусєв. За його оцінками, потенційно ринок може зрости вдвічі: дорослий українець обідає в закладах громадського харчування в середньому в 50% робочих днів, що 50% днів він або не обідає, або обходиться бутербродами та закусками. "А згідно з даними Міжнародної кавової асоціації, середньорічне зростання споживання кави в Україні з 2000 по 2010 рік склало 23%, тоді як світове зростання становить 2,5%", - додає директор торгового дому Gocce del gusto (мережа кав'ярень Pellini) Валентина Крамаренко.
Незадоволений апетит
Зараз більше десяти великих закордонних мереж шукають приміщення для своїх закладів, але жодна з них до чемпіонату Євро-2012 вже не встигає, говорить директор консалтингової компанії "Українська торговельна гільдія" Євгенія Локтіонова. "Ми не вправі розкривати назви мереж, але деякі з них можуть вийти на ринок у вересні, відкрившись в торговому центрі Ocean Plaza", - додала Локтіонова.
Більшості компаній не вдається домовитися з місцевими партнерами. Так, KFC планувала відкрити перший ресторан, надавши франшизу компанії "ФМ Груп" (мережі "Дрова", "Кава Тайм", "Папа Джон"). Однак як стверджує джерело, близьке до переговорів, сторони не змогли дійти згоди. У компаніях перебіг переговорів не коментують, але співрозмовник стверджує, що мережа встановила роялті в розмірі річного обороту 6-7%. "Це можна порівняти з виручкою, яку отримав би франчайзі", - зазначає співрозмовник "Ъ". Не увінчалися поки успіхом і переговори Burger King з компанією «Бургер Рус» (володіє правами на розвиток мережі в Росії), розповідають учасники ринку. За словами одного з них, в мережі наполягають на відкритті сотні закладів за перші кілька років роботи, а місцевий партнер не може гарантувати такі темпи. "Переговори велися, але їх результати мені невідомі", - зазначив Вадим Височин, керуючий мережі "Шоколадниця" в Україні (має спільних власників з "Бургер Рус"). За словами учасників ринку, Subway також не змогла знайти партнера.
Терміни окупності ресторанного бізнесу в Україні вищі, ніж у багатьох країнах світу, тому локальні партнери в більшості випадків не можуть гарантувати міжнародним компаніям високі темпи розвитку, каже Вадим Височин. "Орендні ставки на комерційні площі в Києві - на рівні найбільших міст Європи та Росії, а прибутки - у 2-3 рази нижчі. Щоб відкрити 2-3 точки, необхідно інвестувати мінімум млн $2, а повернути їх можна буде тільки через 4-5 років", - пояснює Височин. Кривонос заперечує, що, наприклад, в США термін окупності довший - 5-7 років. "Однак наші бізнесмени впевнені, що гроші необхідно повернути максимум за два роки. Тому рідко погоджуються на такі умови", - каже він.
Ресторанний бізнес також значно постраждав під час кризи - в закладах різко впала відвідуваність і середній чек, каже власник франшизи Double Coffee в Україні Дмитро Харченко. "Причому якщо відвідуваність зараз відновлюється, то середній чек продовжує падати", - стверджує він. Однак Кривонос вважає, що низьке споживання - міф, який ресторатори поширюють серед міжнародних партнерів, щоб отримати більш вигідні умови співпраці. "Половина населення України живе в містах-мільйонниках, де фасфуди завжди затребувані", - розповідає він. Братусєв з Макдоналдс також упевнений, що споживання зростає - мережа планує відкрити в цьому році три нові заклади. Втім, навіть в Макдональдс визнають, що через нестабільну політичну та економічну ситуацію інвестиційна привабливість України поки невисока.
Інтерес на закуску
Хоча мережі і не встигнуть вийти в Україну до чемпіонату, швидше за все їх інтерес до ринку збережеться, вважає Кривонос. "Євро-2012 був би хорошим приводом, проте в глобальних мережах мислять масштабно, зважуючи всі ризики на найближчий десяток років. На українському ринку вони можуть вести переговори до трьох років", - каже він. Експерти очікують, що компанії будуть продовжувати вести переговори про розвиток по франчайзингу. Деякі мережі, такі як Subway, принципово розвиваються саме за цією схемою, говорить Кривонос. За його словами, з 35 тис. закладів Subway тільки 5 належать самій компанії. Прикладом такого розвитку в Україні може служити мережа Піца Доміно, що розвивається в партнерстві з українською "Пузатою хатою". "У менеджерів місцевої мережі є досвід і знання локального ринку. Крім того, це гарантує глобальній компанії відносну стабільність і поділ ризиків", - розповідає один з учасників ринку.
Проте в Україні цей спосіб поки недостатньо поширений. "Великі гравці ще пам'ятають історію з Subway на російському ринку, коли місцеві партнери відмовилися дотримуватися умов договору і почали працювати під брендом Subway самостійно, не відраховуючи роялті та коригуючи концепцію закладів на свій розсуд", - говорить Кривонос. Дмитро Харченко з Double Coffee вважає, що схожі побоювання є у міжнародних мереж і щодо українського ринку. "Наприклад, я вів переговори про інвестування з китайськими бізнесменами. Вони були зацікавлені, але в підсумку відмовилися, заявивши, що ринок занадто складний", - каже він.
Для розвитку по франчайзингу необхідна стабільна економіка і законодавство, що гарантує дотримання прав обох сторін, зазначає Сергій Братусєв з McDonald`s Його компанія розвивається в Україні без франчайзі. "Можливо, ми розглянемо схему розвитку по франчайзингу в Україні через років 2-5, але для цього економічна ситуація повинна стабілізуватися, а законодавство має стати більш прогнозованим і прозорим", - каже Сергій Братусєв. Крім того, щоб франчайзинговий бізнес в Україні розвивався, необхідно підготувати законодавчу базу - зараз ця сфера регулюється Цивільним і Господарським кодексами. Проект окремого закону "Про франчайзинг" був ініційований Кабміном і зареєстрований у Верховній Раді ще в 2001 році, проте відтоді так і не розглядався. На думку президента Федерації розвитку франчайзингу України Олега Лащука, після прийняття такого закону міжнародні мережі прискорять процес виходу на український ринок.
Марія Попова
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас