Нафта по "Дружбі" не дійшла до Чехії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нафта по "Дружбі" не дійшла до Чехії

Енергетика
729
Поставки російської нафти в Чехію з початку квітня істотно відстають від експортних графіків. З 1 по 8 квітня прокачано лише 15% місячного обсягу. Як пояснили в "Транснафті", в II кварталі квоти на прокачування отримали "Лукойл" і "Роснафта" (по 500 тис. т), "Газпром нафта" (200 тис. т). Проте "Лукойл" і "Роснафта" відмовилися від поставок до Чехії, віддавши перевагу альтернативним напрямкам. У квітні в Чехію передбачалося прокачати 350 тис. т. На сьогодні законтрактовано 80 тис. т, з яких 60 тис. т вже прокачано. Решта 20 тис. т "Транснафта" прокачає в найближчі три дні. В "Транснафті" сподіваються, що Чехія використає цей час, щоб зацікавити російські компанії більш вигідними умовами поставок.
Скорочення поставок нафти викликало стурбованість Чехії. Глава департаменту енергобезпеки МЗС країни Вацлав Бартушка (його цитує Reuters) заявив, що вона вже почала використовувати державні нафтові резерви, а також збільшила поставки нафти по альтернативному маршруту - через трансальпійський трубопровід TAL-IKL. За версією Unipetrol, найбільшого в Чехії нафтопереробника, причина скорочення постачань - "організаційні та технічні проблеми російської сторони". Нафта в Чехію прокачується по нафтопроводу "Дружба", що належить "Транснафті". Але компанія запевняє, що технічних проблем немає, "пропускні потужності компанії здатні забезпечити всі запити кінцевих споживачів".
За словами учасників ринку, у російських нафтовиків традиційно були складні відносини майже з усіма контрагентами, які отримують нафту по "Дружбі". Споживачі в Європі хотіли, щоб ціна цієї нафти була порівнянна з ціною нафти на альтернативних напрямах експорту з Росії (експортний netback). Російські компанії наполягали на ціні, порівнянній з вартістю нафти для європейських НПЗ з альтернативних джерел (імпортний netback). При обмеженій пропускній здатності нафтопроводу, зумовленій в тому числі і запуском України в аверсному режимі однієї з двох ниток "Дружби" на ділянці Одеса-Броди, у російських компаній не було вибору. Запуск БТС-2 з терміналом в Усть-Лузі, сукупна потужність якого становить дев'ять танкерів, або 900 тис. т, нафти на місяць, надав їм не тільки альтернативний напрям експорту на Захід, а й профіцит транспортних потужностей. Позиції російських експортерів посилилися, а експорт по "Дружбі" став менш вигідним.
Для учасників ринку не стало сюрпризом, що скорочення експорту по "Дружбі" в одну з європейських країн буде використано російськими компаніями для перегляду умов поставок по всьому нафтопроводу. Чехія стала ідеальним претендентом на цю роль. Вона є кінцевим пунктом південної гілки "Дружби" після Словаччини, і скорочення поставок не обмежить інших споживачів. Крім того, роздроблена структура власності чеських НПЗ виключає передчасну конфронтацію з такими регіональними монополістами, як угорська MOL або литовська Orlen.
Директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн заявив, що в результаті конфлікту знизиться і транспортування нафти через територію України. Він нагадує, що обсяг транзиту нафти вже зменшився за два місяці 2012 року на 12,5%. "Через проблеми Чехії та Росії за підсумками року падіння обсягів прокачування буде ще більшим, що негативно позначиться на фінансових показниках як "Укртранснафти", так і "Нафтогазу" в цілому", - зазначає Куюн.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас