633
В Німеччині вартість літра бензину марки Super досягла рекордних 1,70 євро
— Енергетика
Напередодні великодніх канікул в Німеччині вартість літра бензину марки Super (відповідає російському АІ-95) досягла рекордних 1,70 євро. Федеральне антимонопольне відомство в Бонні, за даними газети Frankfurter Allgemeine Zeitung, направило в зв'язку з цим офіційні запити п'яти домінуючим на німецькому ринку концернам: BP/Aral, Esso, Jet, Shell і Total.
Спроба розібратися в ціновій політиці на бензиновому ринку стала реакцією влади на скарги власників незалежних АЗС, які купують автомобільне пальне у цих концернів. "Ми прагнемо підтримати незалежні АЗС в конкурентній боротьбі з існуючою олігополією", - зазначив глава антимонопольного відомства Андреас Мундт. Невдоволення незалежних АЗС викликає те, що п'ятірка провідних постачальників автомобільного пального продає його їм дорожче, ніж орендарям своїх фірмових АЗС.
В результаті незалежні АЗС опиняються у дуже невигідному становищі. Характерно, що аналогічні розслідування минулих років до конкретних змін ситуації на ринку німецьких АЗС ніколи не приводили. Концерни-гіганти щоразу виправдовували зростання цін на свій бензин тим, що сира нафта у світі дорожчає, проте навіть в тих випадках, коли вона все-таки дешевшала, знижувати ціну на бензин і дизельне пальне не поспішали.
"Звертає на себе увагу те, що першими завжди піднімають ціну Aral або Shell, а інші беруть з них приклад буквально через кілька годин", - вказав голова антимонопольної комісії професор економіки з Дюссельдорфа Юстус Хаукап. При цьому формально довести наявність між концернами цінової змови наглядовим органам не вдається.
Експерти вважають, що в даному випадку мова йде про так звану "неявну змову". Звичайна схема виглядає таким чином: один з двох гігантів - Aral або Shell - підвищує ціну бензину марки Super. І в 90% випадків, відповідно до аналізу Антимонопольного відомства, вже через 3 години "основний конкурент" піднімає ціну і на своїх АЗС. Мережа АЗС Total реагує через 3-3,5 години, Jet - через 5 годин, а Esso - через 3-6 годин.
У зв'язку з цим у Німеччині все голосніше звучать вимоги до свого уряду використовувати досвід Австрії чи Австралії, де великі концерни-нафтопереробники зобов'язані попереджати про збільшення вартості автомобільного пального за добу, а потім протягом 24 годин права піднімати ціну не мають. Не випадково ціна на марку Super в Австрії коливається зараз від 1,37 євро в кантоні Штайермарк до 1,67 євро в Тіролі.
Тим часом німецькі автолюбителі незадоволені не тільки дорожнечею бензину, але й тим, що цінники на АЗС у ФРН можуть змінюватися по кілька разів протягом одного дня - природно, у бік подорожчання.
У сусідніх Нідерландах вартість марки Super в середньому дорівнює 1,83 євро, а на деяких АЗС Риму вже зашкалює за 2 євро.
За матеріалами: Фокус
Поділитися новиною