Бюджетний пакт ЄС - рух без цілі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бюджетний пакт ЄС - рух без цілі

Казна та Політика
668
2 березня Європа змогла підписати договір про бюджетну дисципліну, але не ясно чи зможе вона ратифікувати цей документ і чи допоможе він економіці союзу.
Бюджетний пакт, який 25 країн-членів Європейського Союзу підписали 2 березня, має покласти край кризі суверенних боргів, що розриває континент. Всі країни погодилися на те, щоб тепер в їх основних законах були зміни з приводу максимального розміру бюджетного дефіциту і того, як потрібно регулювати державні витрати для того, щоб криза Греції більше не повторилася.
Європейські лідери радилися два дні і прийняли досить багато рішень, у порівнянні з торішніми самітами, коли зустрічі проводилися виключно для того, щоб виділити нові гроші проблемним країнам. Ця тенденція привела до того, що зараз фінансовий механізм стабільності в ЄС складає більше 500 млрд. євро. "На попередніх зустрічах всі були спокійні, адже серйозні проблеми воліли відкладати на майбутнє. Тепер же, коли заговорили про просування європейської економічної інтеграції далі, всі занервували", - пояснив Фокус.ua старший аналітик European Centre for International Political Economy Грехем Браян. За його словами, кілька років політики, коли проблема відкладалася, а не вирішувалася, привели до того, що прогнозовано в 2012 році ВВП Євросоюзу буде на рівні -0,2%.
Тепер же лідери країн зібралися вирішити відразу кілька проблем і знайти засіб від усіх хвороб. По-перше, Герман Ван Ромпей, отримав підтримку на другий термін глави союзу. Він вже встиг прославитися своєю дуже обережною політикою, коли намагався залагодити відразу всі конфлікти. Хоча його вважають ініціатором відставок харизматичних прем'єрів Італії і Греції, які не хотіли миритися з їх незалежною політикою. Тим не менш, він буде очолювати союз ще два з половиною роки. Це рішення стало найпростішим, адже в кризу не прийнято змінювати прийнятних для головних гравців лідерів.
Другим питанням стало виділення Греції нових грошей. Тут Афіни не змогли переконати Європу, що їм можна довіряти. Уряд Лукаса Пападімоса поки не може впоратися із власним парламентом і населенням, щоб ввести жорсткі заходи економії бюджету. Поки в ЄС згодні виділити тільки половину з 130 млрд. траншу, якого так потребує Греція. З ініціативи канцлера Німеччини Ангели Меркель, питання про виділення грошей не ставилося на порядок денний. Адже Меркель ще потрібно пережити вибори в кількох федеральних землях і тому вона не хоче гнівити виборців. Тому Афінам доведеться почекати до кращих часів, тим більше, що в МВФ також заявили, що не готові більше давати грошей на європейські проблеми.
Останнім і головним питанням став бюджетний пакт. Його текст також формували Франція і Німеччина. Вони вклали туди ідею втручання центрального комітету ЄС з бюджетних питань у справи окремих країн. Відтепер в Брюсселі зможуть впливати на регулювання виплат бюджетникам і на те, скільки бюджетного дефіциту країна закладає у свої закони. Цей документ повинен стати новим етапом в економічній інтеграції ЄС. Також він може бути першою ознакою того, що з часом союз зможе формувати спільний для всіх країн єдиної валюти бюджет. Але при цьому ще в Брюсселі виникло декілька великих проблем, які можуть звести до нуля підписання цього закону.
По-перше, це процедура ратифікації. Париж і Берлін спробували зробити все, щоб новий пакт не повторив долю Конституції ЄС, яка провалилася на кількох референдумах і не була ратифікована. Цей документ буде прийматися виключно парламентами, тільки в Ірландії пройде референдум. Хоча не ясно, як вчинити з країнами, де зміни в конституції можуть вноситися тільки населенням. Адже статті пакту повинні увійти в основні закони тих країн, які його підписали. На думку аналітиків Hoover Institution, європейські політики розраховують, що в умовах кризи парламенти не будуть пручатися і все приймуть.
Другою проблемою стануть непідписанти. У Брюсселі дві країни відмовилися ставити свої підписи під бюджетним пактом. Якщо Чехія не стане великою проблемою для ЄС, то втрата Великобританії негативно позначиться на єдиній валюті. Девід Кемерон спочатку не був налаштований погоджуватися з умовами Франції та Німеччини, які, за його словами, хочуть отримати контроль над фінансовим сектором його країни. Тим більше, що Лондон не входить в зону євро і фанатично відстоює свою власну валюту. Крім того, деякі країни, чиї президенти і прем'єри погодилися підписати Бюджетний пакт, також під питанням. Парламентарії з Угорщини та Данії говорять, що така угода може підірвати основи їх економіки.
Нарешті, не зрозуміло як після ратифікації буде фактично здійснюватися контроль за фінансами всього регіону. Брюссель і так уже звинувачують в тому, що його чиновницький апарат розрісся до небачених масштабів і залишається неефективним. Тому громадяни ЄС і не хочуть приймати пропозиції, які виходять звідти.
Крім того, не ясно, як цей механізм буде працювати в найближчій перспективі. Адже криза суверенних боргів в єврозоні поки не вщухає. Протягом березня 2012 р. борги Португалії зросли до 8,5% від ВВП, хоча Лісабон закладав максимальний показник цього зростання на рівні 5,5% від валового продукту. Аналітики The Economist припускають, що незабаром деякі країни знову попросять у ЄС допомоги. Тому й стає ясно, що Європейський Союз зробив крок у своїй інтеграції і готовий рухатися далі, але не зрозуміло, куди саме приведе його цей рух.
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас