100 днів до надії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

100 днів до надії

Казна та Політика
942
До початку футбольного чемпіонату Європи-2012 залишилося 100 днів. Значимість цієї події для України велика. І все ж все більш оптимістичні промови керівництва країни змушують замислитися: чи не занадто багато Київ чекає від спортивної першості?
Дорогою ціною
Підготовка України до спільного з Польщею прийняття Євро-2012 добігає кінця. До кінця лютого Мішель Платіні запевняв журналістів: "Україна і Польща готові на 95 відсотків. Стадіони побудовані, дороги модернізовані, практично завершені аеропорти". Влада країн-"господинь" здебільшого поділяє оптимізм президента УЄФА. "Ми пройшли великий шлях в стислі терміни і практично готові до проведення чемпіонату Європи. Ніхто в світі за 18 місяців не створив таку інфраструктуру, як ми в Україні", - задоволено констатував 27 лютого Борис Колесников. "Абсолютно зрозуміло, що турнір буде проведено на високому рівні", - ділився впевненістю "інфраструктурний" віце-прем'єр, який контролює роботу над підготовкою майбутнього заходу.
Поки в уряді України небезпідставно пишаються своїми досягненнями, експерти вже заздалегідь прикидають, наскільки окупним у всіх сенсах для нашої держави виявиться подія "п'ятирічки". За приблизними підрахунками зразка кінця 2011 року, проведення чемпіонату може коштувати Україні близько 115 млрд гривень, більше половини яких - бюджетного "походження". І незважаючи на те, що в правлячому таборі переконані в тому, що "євро"-банкрутство нашій державі не загрожує (на початку 2012 року подібними побоюваннями стосовно своєї країни повнилася польська преса), шанси на те, що всі витрачені мільярди відіб'ються в середньо- строковій перспективі не надто великі. Однак щодо ефекту від Євро-2012 правлячий табір, судячи з усього, намагається мислити надзвичайно стратегічно. "Євро для нас - іміджева річ. Це фактично ще один іспит, перевірка на відкритість суспільства. Ми можемо в цей період продемонструвати Україну, її інвестиційну привабливість", - наполягав на початку січня депутат-"регіонал" Володимир Олійник.
Потенційні рекламні підсумки вдалого проведення першості Європи з футболу: від інвестиційних та туристичних до ідейних а-ля "Україна відкрита світу" - важко недооцінити, хоча варто відзначити, що Україні вони обійдуться дуже недешево - в буквальному сенсі. Втім, фахівці попереджають, що переоцінювати їх теж не варто. "Ми також ставимо під сумнів позитивний іміджевий ефект для економіки країни від проведення Євро-2012 в середньостроковій перспективі і довговічність інфраструктурних придбань країни", - говорить звіт Ukrainian Economic Trends Forecast-2012, підготовлений аналітичною групою Da Vinci AG. Адже показовиі заяви представників нинішньої української влади натякають на те, що розрахунки України на піар-користь від чемпіонату навряд чи істотно поступаються надіям на окупність фінансових вкладень.
Поза всякими сумнівами, "в теорії" честь проведення чемпіонату Європи з футболу на території країни, яку Європою вважають з деякими застереженнями, виглядає надзвичайно обнадійливо. Проте "на практиці" колосальне значення, що вкладається в те, що відбувається, сильними країни цієї, з плином часу продовжує дивувати все більше. Часом складається враження, що за останні декілька років з безумовно однієї з найважливіших спортивних подій у нашій частині світу, яка допоможе показати особою туристичний "товар" України, в очах керівництва країни Євро перетворилася на двигун прогресу чи не у всіх відносинах - від міжособистісного до міждержавного.
Євро - всьому голова?
Про те, що Євро-2012 має стати для України визначальною подією року, не втомлюються нагадувати можновладці. Саме на мажорній "євроноті" закінчував своє новорічне звернення до народу глава держави. "В наступному році ми будемо приймати футбольний чемпіонат Європи. Ми гідно зустрінемо гостей і покажемо нашу щиру, природну українську гостинність. Знаю, дух перемоги об'єднає наш народ!" - давав слухачам установку Віктор Янукович. Втім, в передвиборний рік вагомий привід для владної гордості зайвим ніколи не буде.
Та й сам факт підготовки до чемпіонату в непростих кризових умовах, судячи з усього, сприймається як одне з головних досягнень нинішньої влади. "Не можу не відзначити ще одне вагоме досягнення президентства Януковича - порятунок Євро-2012 ціною неймовірних зусиль. У першу чергу, шляхом масштабного фінансування з державного бюджету. Жодна країна не будувала такі грандіозні об'єкти за рахунок держкоштів!" - так в лютневому інтерв'ю "Делу" віддавав належне президенту спікер ВРУ Володимир Литвин.
І дійсно, на тлі реформ, які не завжди активно реалізовуються (особливо тих, які громадська думка не схвалює - приміром, пенсійної) євроуспіхи України в вигляді побудованих стадіонів і відремонтованих аеропортів бачаться значно наочніше. Плюс до всього, сама зосередженість на інфраструктурних досягнення добре вписується в урядовий антикризовий концепт. "Для нас пріоритетним є політика стимулювання внутрішнього ринку, створення привабливого інвестиційного клімату, а також наш уряд приділяє велику увагу активізації будівництва в країні", - нагадав 28 лютого Микола Азаров про шляхи порятунку економіки держави. Через це варто очікувати, що саме звершення в ім'я Євро-2012 стануть одним із ключових мотивів передвиборної агітації правлячого табору взагалі, а у випадку з виборами мера Києва, якщо такі будуть відкладені на "пісояєврові" часи - кампанії в окремо взятій столиці. Проте варто зауважити, що іміджевий ефект від чемпіонату, швидше за все, розрахований на ширший діапазон, ніж застосування виключно під час виборчої кампанії.
У "зовнішньому" ставленні від чемпіонату Європи з футболу офіційний Київ чекає багато чого. Як поступово з'ясовується - не тільки припливу туристів і зростання інтересів інвесторів, але і виховного ефекту для власних громадян. "Думаю, що європейці нас розворушать, що вони нас десь зачеплять і покажуть, що можна бути іншими. Це може дати серйозний поштовх для європеїзації України", - малював оптимістичну картину в нещодавньому інтерв'ю директор українського Євро-2012 Маркіян Лубківський. Всерйоз судити про те, наскільки Україна встигне європеїзуватися за той неповний місяць, який триватиме підсумкова стадія першості, складно. Проте надії керівництва країни на те, що Євро-2012 допоможе у всій красі продемонструвати "європейськість" України, не тільки зрозумілі, а й очевидні. Недарма, виступаючи перед народними депутатами під час відкриття чергової парламентської сесії, президент спробував чітко пов'язати проведення чемпіонату та євроінтеграцію в одну тенденцію. "І на завершення. У 2012 році Україна приймає європейський чемпіонат з футболу. Це важлива і символічна подія, яка по-новому відкриє Україну Європі і всьому світу. Водночас ця подія ще раз переконує нас в нероздільності України з європейським простором. Наш шлях в Євросоюз - безальтернативний", - переконував Віктор Федорович слухачів 7 лютого.
Теза про прямий зв'язок між спортивним змаганням і демонстрацією європейськи вивіреного зовнішньополітичного шляху вимагає доказів, до пошуку яких з постійним скепсисом ставляться опоненти владного табору. "Не знаю наскільки ви розбираєтеся в міжнародних і геополітичних питаннях, але в мене для вас погана новина: Євро-2012 - це не договір про євроінтеграцію, вас ввели в оману. Це - футбол", - іронізувала у відкритому листі президенту Юлія Тимошенко.
Як би там не було, в Брюсселі, де все частіше говорять про те, що взаємини ЄС з України "перебувають у критичній точці" завжди готові звернути увагу на дещо інші чинники - рівень демократичних свобод в Україні, дотримання принципу верховенства права, темпи і масштаби боротьби з корупцією та інші позаспортивні характеристики. Тому можна припустити, що роль визначального моменту двосторонніх відносин, який продемонструє ступінь близькість України з західними сусідами, швидше зіграють парламентські вибори, ніж футбольний чемпіонат.
Практично безмежна широта надій можновладців на Євро-2012 виглядає цілком прогнозовано. Воістину, поганий той політик, який не здатний скористатися хорошим інформаційно-іміджевим приводом, що "самостійно" приплив у гостинні руки. І все ж одних тільки бадьорих рапортів "Україна готова до Євро" для демонстрації цієї самої готовності недостатньо. "Щоб змусити споживача спробувати цукерку, виробники роблять привабливу обгортку. Але коли цукерку з'їли, ми забуваємо про обгортку і пам'ятаємо тільки смак. Інформаційна кампанія до Євро - це обгортка. Що імідж України отримає в результаті проведення чемпіонату - залежить вже тільки від якості самої "цукерки", - вважає представник компанії CFC Consulting Костянтин Грідін. І якщо у випадку з мріями про залучення іноземних туристів та інвесторів проблема смаку "цукерки" і справді є ключовою, то реалізація на практиці політичних розрахунків на Євро багато в чому залежить від того, чи готові власні виборці і західні партнери задовольнятися одним таким "десертом".
Ксенія Сокульська
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас