Другий пакет допомоги Греції повинен здолати не одну перешкоду — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Другий пакет допомоги Греції повинен здолати не одну перешкоду

Казна та Політика
487
Рішення про виділення другого пакету допомоги Греції доведеться ухвалити парламентам низки країн єврозони. Міжнародний валютний фонд поки не оголосив про свою згоду брати участь у другому грецькому пакеті.
У понеділок, 27 лютого, німецькі парламентарі ухвалили рішення про надання Греції другого пакету допомоги. Мова при цьому йде, однак, не про закон, а тільки про резолюцію з принциповим схваленням такого заходу. Справа в тому, що сам пакет ще не до кінця сформований. Як пояснив міністр фінансів ФРН Вольфганг Шойбле (Wolfgang Schäuble), ще неможливо точно вирахувати, скільки саме кредитів потрібно Греції в найближчі три роки.
Міжнародний валютний фонд також поки не оголосив про свою згоду брати участь у другому грецькому пакеті. Глава МВФ Крістін Лагард заявила, що рішення буде ухвалено тільки після того, коли з'явиться ясність щодо розміру списання грецьких боргів приватним кредиторам.
Терміни підтискають
Згідно з уявленнями міністрів фінансів 17 країн єврозони ця частка повинна скласти приблизно 100 мільярдів євро. 12 березня закінчується термін для банків, страхових компаній і хедж-фондів, до якого їм потрібно прийняти рішення про обмін наявних грецьких облігацій держпозики на нові. Якщо обмін в прогнозованому обсязі відбудеться, МВФ візьме на себе 10 відсотків від загальної суми другого пакету, яка становить 130 мільярдів євро.
Отже, в майбутні три роки частка Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF) складе 117 мільярдів. З них 34 мільярда припадають на Німеччину у відповідності з її частиною в EFSF (29%).
20 березня Греції потрібно виплатити приблизно 14 мільярдів євро за облігаціями, термін дії яких закінчується. Цих грошей в Афін немає. Але зовсім не обов'язково, щоб саме до цього терміну вже було дано зелене світло другому грецькому пакету. Необхідна сума може бути надана і з першого. Поки з обіцяних в 2010 році 110 мільярдів євро реально отримані Грецією тільки 73 мільярда, решти 37 вистачить на те, щоб Афіни зуміли розрахуватися за строковими боргами, так що про дефолт, який ось-ось загрожує, не може бути й мови. Але коли гроші з першого пакету фінансової допомоги закінчаться, треба буде розпаковувати другий.
З точки зору опонентів цей процес може стати нескінченним. Таку загрозу бачить і Вольфганг Шойбле. У листі депутатам бундестагу він не виключив, що і другий пакет допомоги Греції може виявитися не останнім. Ефективним він виявиться лише в тому випадку, якщо паралельно із зовнішньою допомогою в самій Греції, яка поки що переживає гостру рецесію, почнеться економічне зростання.
Парламентарії зволікають
Вотум Німеччини, що має найбільшу частку в європейському стабфонді, - важлива, але не єдина передумова для початку дії другої програми допомоги Греції. Французький парламент її вже схвалив, також як і Естонія, на яку припадає лише 0,27 відсотка в капіталі EFSF. Очікується, що скоро свою згоду дасть Італія. А ось в Голландії ситуація критична. Не виключено, що голосування в голландському парламенті буде відкладено до тих пір, поки в Греції не пройдуть заплановані на квітень вибори.
Радше скептично налаштовані і фінські парламентарії. Їх передусім непохитна віра в чесні правила гри і дотримання європейських принципів виявилася неабияк підірваною. На часі також голосування в парламентах Словаччини, Кіпру, Мальти та Португалії. В інших державах єврозони досить рішень на рівні уряду.
Сама ж Греція зобов'язалася вжити додаткових заходів економії і погодилася на посилений контроль над національною бюджетною політикою. В афінських міністерствах відтепер будуть знаходиться і стежити за витрачанням коштів чиновники Комісії ЄС. Паралельно Брюссель має намір допомогти Греції налагодити працездатність податкової адміністрації.
Крім того, для обслуговування зовнішніх боргів заводиться спеціальний рахунок з тим, щоб європейські цільові кредити не випаровувалися в звичайних витратних статтях грецького бюджету. Фактично це рівнозначно відмові від частини державного суверенітету, що Гунтрам Вольф (Guntram Wolff) з науково-дослідного інституту Bruegel вважає проблематичним і ризикованим. "Греки пішли на це, тому що виявилися притиснутими до стінки, - заявив він. - В майбутньому це може змінитися. Наприклад, після виборів в квітні". Не виключено, що тоді і весь пакет допомоги буде поставлений під питання, вважає експерт, оскільки цей "заборонений" рахунок буде визнаний таким, що суперечить демократичним нормам.
Кому криза на користь?
Поряд з європейським стабфондом і МВФ в програмі допомоги Греції також беруть участь Європейський і національні центробанки, а також самі держави єврозони. Країни, які і раніше надавали Афінам кредити, вкотре знижують відсотки за ними і продовжують їх терміни, свідомо жертвуючи тим самим частиною прибутку.
Доходи, отримані ЄЦБ від відсотків за грецькими облігаціями, будуть манівцями повернуті в бюджет країни. За оцінками фінансових експертів, мова при цьому йде про суму 12 мільярдів євро, які взагалі повинні були надійти в дохід країн-засновників ЄЦБ.
Правда, Німеччина отримує з кризи і вигоду. Відсотки за німецькими облігаціями державної позики опустилися на рекордно низький рівень. Це означає, що платникам податків ФРН нові кредити обходяться дешевше, ніж вони були б без кризи заборгованості в єврозоні.
Бернд Рігерт, Микита Жолквер
За матеріалами:
Deutsche Welle
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас