Розпадницькі настрої — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розпадницькі настрої

Фінтех і Картки
3101
Об'єднані мережі банкоматів різних фінустанов починають розпадатися. Нещодавно ринок спостерігав перший прецедент "розлучення" найбільших банків-партнерів. На початку січня Промінвестбанк (ПІБ; належить російському Внешэкономбанку) оголосив про рішення припинити проект об'єднаної банкоматної мережі з Укрсоцбанком та Ощадбанком.
"Це була ініціатива Промінвестбанку; в договорі була передбачена така опція, і вони нас попередили у встановлений термін", - повідомив Бізнесу Антон Тютюн, заступник голови правління Ощадбанку. Він уточнив, що Ощадбанк продовжує співпрацю з Укрсоцбанком та іншими партнерами.
Примітно, що про об'єднання парків банкоматів з Ощадбанком і Укрсоцбанком ПІБ повідомив зовсім недавно - 22 серпня 2011 р. Виходить, що альянс розпався, не проіснувавши і півроку. У ПІБ натякають на неефективність об'єднання.
"Проект з самого початку планувався як пілотний і був завершений після аналізу багатьох параметрів, зокрема, затребуваності послуги клієнтами, вартості проекту для банку тощо", - пояснив Андрій Карякін, директор департаменту роздрібного бізнесу Промінвестбанку.
Заплуталися в тенетах
Зазначимо: об'єднана мережа трьох банків налічувала майже 3,8 тис. банкоматів. При цьому найбільшим "пайовиком" союзу був саме ПІБ, який станом на 1 жовтня 2011 р. мав у розпорядженні 1,4 тис. АТМ-машин. У той же час парк Ощадбанку налічував 1,2 тис., а Укрсоцбанку - 1,1 тис. банкоматів. Зараз ПІБ не бере участь в проектах з об'єднання мереж.
У даній ситуації особливо страждають власники карток. Як відомо, завдання об'єднаної мережі полягає в наданні клієнтам можливості користуватися банкоматами партнерських (дружніх) банків, не несучи додаткових комісійних витрат.
По суті, держателям банківських карток має бути все одно, в банкоматі якого з банків-партнерів обслуговуватися - адже тарифи повинні бути однаковими скрізь, а комісійні з клієнтів банків-партнерів члени мережі знімати не повинні.
Наприклад, якщо тарифи "рідного" банку передбачають безкоштовне зняття готівки (скажімо, в рамках зарплатних проектів), то в партнерській мережі така операція також повинна бути безкоштовною. У наведеному вище випадку виходить, що якщо раніше клієнти ПІБу могли знімати готівку в банкоматах всіх трьох членів альянсу, виплачуючи комісійні платежі в розмірі 0,5% суми, що знімається, то з 11 лютого 2012 р. в "своїх" банкоматах комісійні залишаться колишніми, а в банкоматах колишніх банків-партнерів складуть 1,5% + 5 грн.
Деякі представники банківського ринку впевнені, що тенденції до розпаду банкоматних об'єднань можуть посилитися. "Що неефективно організовано, може закритися", - зазначив директор Українського процесингового центру Антон Романчук. Розпад об'єднаної мережі банкоматів з участю ПІБа став публічним, оскільки мова йде про великих гравців. Але на цьому процес не закінчується.
"Є менші банки, які також виходять з банкоматних об'єднань, що не так помітно, або, як мінімум, втрачають інтерес до подібних альянсів, - пояснив Єгор Мусатов, виконавчий директор "Євронет Україна". - Ми ніколи не вірили у довговічність існування банкоматних союзів і давно прогнозували такий розвиток подій. Зараз наші передбачення почали справджуватися".
Період напіврозпаду
Учасники карткового ринку не здивовані прецедентами розпаду банкоматних об'єднань. "Це приємно, тому що всі ці мережі були спочатку безглуздо організовані", - відреагував на новину один з опитаних Бізнесом банкірів. За його словами, в результаті об'єднання мереж за рахунок синергії повинні вигравати обидва банки. Логіка проста: клієнти одного банку можуть обслуговуватися в мережі іншої фінустанови, але й до банку, що вступив в альянс, прийдуть клієнти від банків-партнерів. "Якщо досягається баланс перетікання клієнтури, то чистий виграш від об'єднання - це збільшення банкоматної мережі", - зазначив співрозмовник.
Як правило, безперспективними є союзи, які від початку передбачають нерівноправне партнерство при об'єднанні нерівноцінних банкоматних мереж банків, що мають різну вагу на ринку пластикових карток і власних банкоматів. Як наслідок, банкам складно домовитися про єдиний розмір комісійних.
"Коли клієнт бачить на дисплеї банкомата логотип, скажімо, мережі "АТМоСфера", це означає, що повинен діяти єдиний тариф. Іноді банки роблять спроби не підкорятися цим принципам. Але ми намагаємося суворо припиняти такі дії - аж до виключення учасників з мережі", - пояснив Романчук.
Дружнє зростання
Цікаво, що на відміну від ПІБу дві інші "дочки" російських держбанків в Україні нарощують банкоматні мережі саме завдяки створенню альянсів. Приміром, у травні 2011 р. "ВТБ Банк" об'єднав банкоматні парки з ПУМБом.
Крім того, раніше цей банк уклав аналогічні договори з банками "Фінанси та Кредит", "Хрещатик", а також з Ощадбанком, "Універсал Банком" і "Терра Банком". В результаті, маючи в розпорядженні всього 425 власних банкоматів, "ВТБ Банк", уклавши договори про співпрацю, наростив партнерську мережу до більш ніж 5 тис. АТМ.
Подібну стратегію нарощування банкоматного парку реалізував також Дочірній банк Сбербанку Росії в Україні. У квітні 2011 р. росіяни уклали договір про об'єднання мереж АТМ з Укрсоцбанком. Раніше Сбербанк Росії уклав такі угоди з Ощадбанком, УкрСиббанком, а також став учасником об'єднаної банкоматної мережі "АТМоСфера".
Зазначимо, що власних банкоматів у Сбербанку всього 140 шт. Взагалі, шляхом об'єднання мереж збільшували свій банкоматний парк і середні за розміром фінустанови. Зокрема, у березні 2011 р. банк "Хрещатик" реалізував черговий проект з об'єднання банкоматної мережі, до якого пізніше приєдналися "Терра Банк" і Індустріалбанк. Не були помічені в жодних альянсах хіба що лідери ринку за кількістю власних банкоматів - ПриватБанк і "Райффайзен Банк Аваль".
Незважаючи на різноманітність банкоматних об'єднань, більшість з них будуються за принципом двосторонніх угод між банками і не мають при цьому назви або формального статусу. Виняток становлять, мабуть, лише два об'єднання - "АТМоСфера" і "Радіус". Зокрема, учасниками мережі "АТМоСфера" є 27 банків, які разом узяті мають банкоматний парк майже 4 тис. машин.
Примітно, що учасниками мережі є як досить великі гравці карткового ринку (банк "Форум", Правекс-Банк, "Дельта Банк", "VAB Банк"), так і невеликі оператори ("Платинум Банк", банк "Золоті Ворота", Легбанк). Управляє мережею Український процесинговий центр, який належить групі Raiffeisen. Банкоматну мережу "Радіус" утворюють 33 переважно невеликі фінустанови, які мають у своєму розпорядженні 2 тис. банкоматів. Дана мережа функціонує на базі ПУМБу.
Існує думка, що багато банків все ж спробують зберегти існуючі домовленості щодо обслуговування клієнтів в банкоматних мережах, так як багатьом банкам просто невигідно закуповувати нові АТМ.
"Зараз не найкращий час інвестувати великі суми в придбання банкоматного обладнання", - сказав пан Тютюн. Дійсно, останнім часом банки активно оптимізують витрати, у тому числі - на утримання мереж банкоматів. Так, нещодавно УкрСиббанк продав 116 своїх банкоматів компанії "Євронет Україна". Цей небанківський оператор розвиває в Україні незалежну мережу банкоматів, якою банки можуть скористатися за комісійну винагороду.
З урахуванням банкоматів, куплених в УкрСиббанку, "Євронет Україна" має всього 190 пристроїв. "Щоб просто купити і поставити, скажімо, 1 тис. банкоматів, великого розуму не треба. Ми намагаємося нарощувати мережу грамотно. Але, на жаль, не завжди банки розуміють, що потрібно гнатися не за кількістю, а за якістю. Проте зараз вони вже почали до цієї думки приходити", - зазначив Єгор Мусатов.
Антон Романчук, голова правління Українського процесингового центру
- Найчастіше клієнтам дуже складно розібратися, в яких банкоматних об'єднаннях і на яких умовах бере участь їх "рідний" банк. Тому на допомогу клієнтам банки повинні пропонувати зручні інструменти, щоб можна було подивитися, які банкомати входять в ту чи іншу мережу.
Бажано, щоб ця інформація надавалася по регіонах, так як клієнти повинні знати, куди йти. Такий механізм можна реалізувати, наприклад, у вигляді прикладної програми до мобільних телефонів. Важлива також тарифна політика - клієнт повинен чітко розуміти, скільки з нього візьмуть в банкоматах дружніх банків. Оптимальний варіант, коли розмір комісійних платежів єдиний.
Однак на практиці банкам дуже складно домовитися про це. Це пов'язано з тим, що часто розміри їх власних мереж і банків-партнерів нерівноцінні. Логічно, що банк, у якого банкоматів більше, хоче і заробляти більше.
Всі ці фактори в підсумку заводять клієнта в глухий кут. Часто складнощі виникають також з оновленням інформації про наявність банкоматів в тому чи іншому місці, тому що в банків-партнерів часто немає спільної бази даних.
Єгор Мусатов, виконавчий директор "Євронет Україна"
- Об'єднання мереж несе багато проблем для самих банків, так як, по суті, банк відправляє своїх клієнтів до конкурентів. Несе це проблеми і клієнтам, яким складно запам'ятати, в якому банку можна зняти готівку і з якими комісійними.
Встановлювати нові банкомати на території країни, де вже працюють більше 30 тис. пристроїв, які часто стоять по 10-12 в ряд, немає абсолютно ніякого сенсу. Тому банки з часом будуть все частіше відмовлятися від об'єднань, оптимізувати і скорочувати мережі.
Дмитро Гріньков
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас