970
Митниці не дали добро
Президент Віктор Янукович ветував нову редакцію Митного кодексу, направивши 11 січня свої зауваження до парламентського комітету з питань фінансової, банківської діяльності, податкової та митної політики. Своє рішення не підписувати кодекс глава держави пояснив тим, що його норми порушують права суб'єктів господарської діяльності і норми міжнародного права, ускладнюють митні процедури, а також створюють ризики ухилення від сплати податків. У зв'язку з цим він запропонував виправити проблемні норми, одночасно відклавши набрання ними чинності до 2013 року, щоб не виникало "спірних ситуацій між платниками та контролюючими органами".
З прийнятого парламентом кодексу президент пропонує виключити низку новацій. Зокрема, право видачі сертифікатів про походження товарів в Україну збереже за собою Торгово-промислова палата - ці повноваження не отримає Держмитниця. "У всьому світі це прерогатива торгово-промислових палат, оскільки тільки вони мають механізми контролю відповідності товарів вимогам країни. У них є фахівці, які можуть визначити ступінь переробки товару", - відзначає член правління Асоціації митних брокерів Борис Магаричев.
Крім того, президент не готовий дозволити митникам зупиняти транспортні засоби для огляду на всій митній території країни. Як і раніше - без вантажно-митної декларації - буде здійснюватися оформлення рибної продукції, виробленої українськими суднами в Азово-Чорноморському басейні. Не торкнуться зміни і митних брокерів. Нова версія кодексу передбачала, що однією з умов отримання брокером ліцензії буде наявність у нього фінансової страхової гарантії в розмірі не менше 300 тис. євро. Янукович впевнений, що ця норма не узгоджується з нинішньою державною політикою дерегуляції і може обмежити можливості займатися брокерською діяльністю. Тому, як і раніше, брокери будуть працювати зі страховою гарантією на суму 2 тис. неоподатковуваних мінімумів (34 тис. грн). "Якби ця норма набрала чинності, вона б вбила всіх брокерів. Ми думали, що з нового року не будемо працювати", - відзначає один з митних брокерів. Позитивним він вважає неотримання Держмитслужбою права на судово-експертну діяльність. "Рішення митних органів було б остаточним і визнавалося б у судовому порядку. Якби суб'єкт ЗЕД не погоджувався з визначенням коду товару або митною вартістю, то суди все одно б визнавали правомірність дій чиновника", - пояснює експерт.
Обурила експертів адміністрації президента і наявність жорстких вимог (наприклад, відсутність збитків протягом трьох років) до гарантій сплати митних платежів і механізму стягнення зобов'язань. Депутати пропонували, щоб з рахунків банківських та небанківських установ у разі невиконання ними своїх гарантій списувалися кошти, відчужувалося або конфісковувалося майно. Ці вимоги президент рекомендує виключити з кодексу, а критерій наявності збитків не поширювати на банки.
Відсутній в кодексі і прозорий механізм визначення митної вартості. Тому в ньому повинна з'явитися норма про те, що якщо митнику не вдалося аргументовано довести недостовірність заявленої вартості, то зазначена декларантом сума визнається автоматично. У разі коректування вартості і незгоди з нею декларанта товар все ж таки буде випускатися у вільний оборот зі сплатою податків за декларацією суб'єкта. Але поки Держмитниця виконує більшою мірою фіскальну функцію. "Доки у митниці буде план зі збору податків, вона цим буде користуватися. А зміна митної вартості або кодів - це найпотужніший інструмент збільшення платежів. У моїй практиці був випадок, коли операційні лампи, що йдуть за нульовою ставкою як товар медичного призначення, намагалися змусити декларувати як торшери і люстри. У кодексі можна прописувати все що завгодно, а хто буде це виконувати?" - розповідає Магаричев.
Засмутять пропозиції президента і українських туристів. Збільшення грошового порогу безмитного ввезення товарів фізичними особами з 200 до 1 тис. євро торкнеться тільки повітряного сполучення. Для інших видів транспорту планка складе 500 євро. "Це логічна пропозиція. На авіатранспорті важче реалізовувати схеми мінімізації оподаткування, ніж на автотранспорті", - відзначає директор юридичної компанії "Правозахист України" (працює з брокерами з дозволу митних спорів) Герман Таслицький.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною