Бюджет зі сповільненням — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бюджет зі сповільненням

Казна та Політика
535
Минулого тижня Кабмін затвердив, а Верховна Рада прийняла в другому читанні і в цілому закон про держбюджет-2012. Фінансовий план країни був представлений в жорсткому варіанті, розрахованому на базі високої ціни імпортованого природного газу та на тлі прогнозованого сповільнення темпів розвитку української економіки. Уряд, щоправда, обіцяє через два місяці внести пом'якшувальні правки в документ - після завершення переговорів з Росією щодо зниження вартості газу. Але навіть у разі їх успіху шансів на те, що країна утримає свої видатки в запланованих рамках, - небагато.
Жорсткий підхід Кабміну
Початковий етап бюджетного процесу пройшов у суворій прив'язці до встановленої у законодавстві процедури, а от до другого читання процес забуксував. Вже на початку грудня оголосили, що уряд не встигне подати документ парламентаріям вчасно. Пояснення було раціональним: йдуть переговори з РФ про нову (знижену) ціну природного газу на наступний рік. З урахуванням цього і необхідно почекати, щоб приймати держбюджет на основі більш сприятливого для економіки країни "газового макрофактору". Нова можлива ціна за імпортований з Росії газ в межах 200-250 дол./тис. куб. м., що фігурувала на той момент в ЗМІ, виглядала набагато більш прийнятною для формування держвидатків на наступний рік.
Але переговори до бажаного для України результату так і не привели. Уряд до останнього сподівався отримати від Росії хоч якусь поступку, постійно відкладаючи внесення законопроекту про держбюджет на друге читання в парламент. Але після того як голова Газпрому Олексій Міллер кілька разів публічно заявив про небажання робити Україні "новорічні подарунки", Кабмін 21 грудня все ж таки передав до Верховної Ради документ в так званому жорсткому варіанті. Через добу після внесення документа народні депутати проголосували за його прийняття в цілому. Ціна природного газу, що врахована при підготовці цієї редакції держбюджету, дорівнює 416 дол./тис. куб. м.
Як випливає з пояснювальної записки, при підготовці другої редакції держбюджету уряд виходив зі зниженого прогнозу темпів розвитку ВВП України в 2012 році. Якщо раніше в Кабміні оцінювали реальне зростання української економіки в межах 5% (і навіть 5,5% - в усних висловлюваннях вищих урядових чиновників), то нині розмова велася про 3,9% за консервативним сценарієм. При 5% зростання реального ВВП в 2011р., що намічалися в КМУ, НБУ та Адміністрації Президента, названий показник для 2012 року інакше, як очікуване сповільнення економіки, назвати не можна.
Номінальна оцінка ВВП-2012 знижена відносно не набагато - на 5 млрд грн., до 1,5 трлн грн. Колишнім залишився і урядовий прогноз щодо інфляції в наступному році - 7,9%. В Кабміні вирішили не переглядати цей індикатор багато в чому через незначні інфляційні прояви в останні місяці. За даними уряду, показник інфляції за 11 місяців цього року становить тільки 4,4% проти 8,9, передбачених в офіційному прогнозі.
А ось передбачувані показники збільшення експорту/імпорту були відкоректовані досить значно. Поставки українських товарів і послуг на зовнішні ринки на наступний рік у Кабміні оцінили на 92,6 млрд дол., що означає зростання порівняно з 2011 на 6,3%, тоді як раніше прогнозувалося 9,2%. Ввезення іноземного продукту в країну для 2012 р. називається на рівні 99,2 млрд дол. - збільшення на 6,4% проти декларованих перш 13,3%. Відповідно, за розрахунками уряду, від’ємне сальдо торговельного балансу складе наступного року 6,6 млрд дол. Під першу версію документа даний показник планувався на 9,1 млрд дол.
Погіршення макроіндикаторів, на яких заснована остаточна редакція держбюджету, в уряді пояснили істотною (з вересня цього року) зміною оцінок зовнішніх умов функціонування економіки в 2012. До таких знижувальних факторів в Кабміні віднесли посилення боргових проблем в єврозоні, зниження оцінок зростання глобальної економіки і ослаблення кон'юнктури на світових товарних ринках (щодо сталі і зернових).
Абсолютні цифри українського фінплану-2012 також зазнали змін. Дон 4,74 млрд грн. менше в порівнянні з редакцією документа після першого читання), видатки - 358,05 млрд грн., або мінус 3,54 млрд грн. до колишньої версії. Стелю держборгу Україні до завершення наступного року пропонується дещо знизити в порівнянні з вересневою редакцією законопроекту - до 415,37 млрд грн. (раніше - 415,57 млрд грн.). Граничний розмір дефіциту держбюджету в підсумковій версії зріс на 1 млрд грн. - до 25,13 млрд грн. При цьому збільшився і прогнозний показник відношення чистого дефіциту бюджету до ВВП України - з 1,6 до 1,67%.
Ще один відносний показник дефіциту - фінансів держсектора - Кабмін у своїй презентації держбюджету-2012 під друге читання не навів. І не в останню чергу тому, що в нашому уряді все ж націлені на досягнення домовленостей з Росією про зменшення ціни природного газу. Це прямо вплине на скорочення дефіциту НАК "Нафтогаз", що формує значну частку в даному показнику. Як повідомив міністр фінансів Федір Ярошенко, в уряді сподіваються вирішити це питання до березня наступного року. Після чого до парламенту будуть подані відповідні правки до закону про держбюджет.
Втім, зміст останньої редакції закону говорить про те, що стосовно дефіциту держсектору підхід залишився тим же, що в і першій його версії - загальний рівень цього показника на 2012 р. планується не більше 2,5% від номінального ВВП України. Зазначена цифра, до речі, залишається незмінною ще і з тієї причини, що виникла вона не зовсім в Кабміні. Зафіксувати дефіцит держсектора-2012 саме на такому рівні дуже рекомендували в Міжнародному валютному фонді. Цю умову продовження кредитного співробітництва з Україною було озвучено функціонерами Фонду ще на початковому етапі розробки фінплану країни на наступний рік.
Не секрет і те, що в МВФ наполягали на зниженні оцінки можливого зростання української економіки в 2012. Під час останньої місії Фонду в Україну, крім підвищення газових тарифів для населення, обговорювалося і це питання. Представники МВФ оголосили своє бачення темпів потенційного зростання ВВП України в 2012 р. - максимум 3,5%. У нашому уряді дотримувалися іншої думки. Але в результаті змушені були частково погодитися з головним кредитором України, істотно знизивши прогноз до зазначених 3,9% в песимістичному сценарії. В оптимістичному ж варіанті фігурує показник збільшення внутрішнього валового продукту на 6,5% р/р.
Оцінки на реалістичність
Макроіндикатори для України (той же консервативний прогноз зростання ВВП), які вважалися відносно прийнятними ще на початку грудня, до завершення місяця деякі неурядові експерти вважають вже завищеними. Приміром, минулого тижня в українському представництві Світового банку заявили, що зростання української економіки в 2012 р. не перевищить 2,5%. Пояснення дають таке: "Це буде відображати зниження загального зовнішнього попиту, більш ускладнений доступ до зовнішнього фінансування і загальну нестабільність на зовнішніх ринках". А рівень інфляції-2012 для нашої країни у СБ пророкують на рівні 9,4%.
Опитані Мінпромом аналітики дотримуються не настільки песимістичних поглядів на економічне майбутнє України. Проте всі вони висловлюють серйозні зауваження до урядового макробазису, на якому розраховувався держбюджет-2012. На думку економіста ІК "Трійка Діалог Україна" Ірини Піонтковської, параметри затвердженого держбюджету-2012 з доходами і видатками виглядають більш-менш консервативно. Номінальне зростання цих показників значно нижче прогнозованого збільшення номінального ж ВВП. Разом з тим вона акцентує увагу на тому, що бюджетні параметри будуть переглядатися протягом року. З урахуванням цього порівняно низькі темпи зростання видатків бюджету (+4% р/р) навряд чи залишаться такими за підсумками 2012 року. "Близькість виборів створює передумови для розширення видаткової частини бюджету на соціальні потреби", - впевнена експерт.
Поряд з цим не можна говорити про безпроблемне вирішення завдання з покриттям дефіциту держбюджету-2012. План уряду передбачає фінансування дефіциту в основному за рахунок розміщення боргових зобов'язань - як усередині країни, так і за кордоном. А це може бути пов'язане зі складнощами, якщо ситуація на глобальних фінансових ринках не поліпшиться. "Якщо припустити, що українській владі не вдасться домовитися про перегляд газових угод (і ціна імпортного газу буде на рівні 416 дол./тис. куб. м), а внутрішні тарифи на газ не будуть підвищені, запланованих 12 млрд грн. Для фінансової підтримки Нафтогазу виявиться недостатньо", - констатує економіст "Трійка Діалог Україна".
Аналітик ІК Phoenix Capital Євген Тимошенко також зазначає, що через падіння темпів економічного розвитку в Україні уряду буде надзвичайно непросто зберегти рівень дефіциту держбюджету на заявленій позначці в 2,5% від ВВП. "Ми очікуємо не менше 3% від ВВП за підсумками року. Через близькість виборів, призначених на жовтень-2012, уряд буде змушений піти на збільшення видаткової частини бюджету. Об'єктивність прогнозування макропоказників України на наступний рік пов'язана з невизначеністю розвитку світової економіки. Нестабільність світових фінансових ринків має набагато більший вплив на економіку країни, ніж внутрішні чинники".
У той же час базовий сценарій цієї інвесткомпанії досить близький до макропоказників-2012, які оголосили в Кабміні. В Phoenix Capital прогнозують, що в наступаючому році зростання ВВП країни сповільниться і складе 3,9% за підсумками року. Причому в першій половині року українська економіка буде демонструвати більш низькі темпи, слідуючи тренду, який намітився в кінці 2011 р. У другому півріччі-2012 динаміка покращиться. "Сповільнення зростання ВВП буде викликане такими факторами, як падіння світового попиту на український експорт, скорочення обсягів виробництва, брак зарубіжних кредитних ресурсів для держави і бізнесу та від'ємне сальдо торговельного балансу", - стверджує експерт.
Аналітик ІГ "Арт Капітал" Олег Іванець розцінює прийнятий варіант держбюджету як досить реалістичний. Але при цьому він особливо обумовлює, що ВВП і інфляція для України - не основні показники економічної ситуації. По-перше, за його словами, практично відсутня будь-яка непряма перевірка достовірності цих даних. По-друге, ці індикатори не визначають настрої в середовищі споживачів і підприємців, а тому для прогнозу ситуації, на його думку, малопридатні. "Ми не раз спостерігали радикально різкі перепади в динаміці ВВП та інфляції, пояснити які досить складно. За результатом 2011 року ми бачимо, що уряд може добитися будь-яких цифр за цими статтями. Але чи привело це до прогресу в економіці?" - задається питанням експерт.
Відповідь же, на його думку, треба шукати в реальному вияві оголошених економічних перетворень. "Ми не бачимо реформи енергетичного сектора, не бачимо якихось конкретних кроків з поліпшення в реальному секторі. Навпаки, боргова криза в ЄС негативно позначається на реальному секторі української економіки, і основний ефект ми побачимо якраз в 2012", - вважає представник "Арт Капітал".
На переконання О.Іванця, саме відсутність реформ, а не ціна природного газу як така сьогодні формує основний негатив для майбутнього української економіки. "Україна - одна з найбільш неефективних у плані енергокористування країн. При цьому необхідно зрозуміти, що ціна на газ в 400 дол./тис. куб. м все одно буде - якщо не в 2012, так в 2013 або 2015 точно. Ресурси обмежені і неминуче подорожчають. Але й технології не стоять на місці. Нові рішення дозволяють випускати конкурентну продукцію навіть при ціні 500 дол./тис. куб. м", - упевнений аналітик. А конкретний прояв негативу дорогого газу позначиться у підвищенні тарифів на нього для населення: "Іншого виходу немає, якщо прагнути до відносно збалансованого бюджету".
Подальше зростання вартості природного газу вдарить і по фінансово-економічних показниках промислових споживачів. Ця обставина, вважає І.Піонтковська, призведе до збільшення собівартості виробництва. На тлі зниження експортних цін даний фактор негативно позначиться на прибутковості підприємств (особливо тих, у яких газ займає суттєву питому вагу в собівартості продукції). "Вже в четвертому кварталі 2011 р. ціна імпортного газу досягла 400 дол./тис. куб. м. Тож українська економіка вже зараз функціонує в подібних умовах", - підкреслює вона.
За розрахунками Є.Тимошенка, при можливій ціні газу в 230 дол./тис. куб. м і очікуваному обсязі його імпорту в 2012 на рівні 35 млрд куб. м наша країна могла б заощадити близько 6 млрд дол. З затвердженим же урядом ціновим орієнтиром для держбюджету в 416 дол./тис. куб. м дефіцит платіжного балансу країни складе 6,6 млрд дол., або близько 3,6% ВВП.
У надії на борг і Газпром
Вихід з цих проблем може бути знайдений у залученні урядом нових позик. Однак всі експерти впевнені: у наступному році наростити свої борги українській державі буде дуже непросто. Макроекономічна нестабільність у світі не сприяє дешевизні і доступності кредитних ресурсів. І потенційні надходження по цьому каналу навряд чи зможуть перекрити всі витрати держави в наступному році. (Хіба що вдасться умовити МВФ на виділення заморожених в 2011 р. траншів кредиту в загальному обсязі 6 млрд дол.)
Залишається шлях зменшення видатків: за рахунок скорочення, наприклад, обсягів субсидування з газових тарифів для населення. У крайньому випадку уряд міг би піти на секвестр бюджету протягом наступного року. Але всі ці методи оптимізації витрат впираються в один суттєвий бар'єр - політичні міркування перед осінніми виборами до парламенту. У таких ситуаціях будь-яка влада дуже неохоче наважується хоч на якесь "урізання соціалки". Але в умовах сповільнення економіки подібні заходи рано чи пізно, але доводиться вживати...
Звичайно, можна розраховувати і на те, що в Газпромі через два місяці все ж таки дадуть Україні знижку по газу. Це дозволило б пом'якшити ситуацію з виконанням видаткової частини бюджету. Але і в даному випадку без політики навряд чи обійдеться. І як би ці зовнішні політекономічні поступки північно-східному сусіду не виявилися в результаті набагато витратнішими для України.
Сергій Кукін
За матеріалами:
МінПром
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас