Авіапасажири забули про кризу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Авіапасажири забули про кризу

1576
Україна залишається одним з ринків авіаперевезень світу, які найшвидше зростають: згідно з попередніми підсумками року, зростання в 2011-му становило 23%. Фактично весь новий пасажиропотік ділять між собою лише дві авіакомпанії. Їхні прогнози обіцяють зростання і в наступному році, незважаючи на передкризові настрої.
Згідно з оперативними даними Мінінфраструктури, за підсумками 2011 р. українськими компаніями буде перевезено 7,5 млн. пасажирів - на 22,8% більше, ніж у 2010-му. У цілому пасажиропотік через українські аеропорти (цей показник включає в себе пасажирів, які скористалися послугами не тільки українських, але і закордонних компаній) виріс з 9,6 до 11,6 млн. осіб, або на 21,5%. Це досить високі показники, за світовими мірками.
Приміром, за даними IATA, в сусідній Росії зростання за пасажиропотоком зараз становить 13%, в Індії - 18,3%, в Бразилії - 16,1%, у США - 2,2% (дані за 10 місяців) . По регіонах статистика наступна: середній показник в Європі - 10,3%, Азії - 4,4%, Латинській Америці - 10,9%, на Близькому Сході - 8,6%, в Африці - 2,3%.
Максимальні темпи зростання задали українському ринку такі напрямки, як регулярні перевезення в міжнародному сполученні: за підсумками року пасажиропотік тут досягне, за попередніми підрахунками, 4,3 млн., збільшившись, в порівнянні з 2010-м, більш ніж на 40%. У плані залучення нових пасажирів рік виявився дуже вдалим, правда, не для всіх українських операторів: 90% всього трафіку розділили між собою дві компанії, "АероСвіт" і "Міжнародні авіалінії України" (МАУ).
Виходячи з наведених цифр, можна зробити кілька висновків. По-перше, очевидно, що українська індустрія авіаперевезень продовжує розвиватися багато в чому ізольовано від загальносвітової.
З одного боку, це означає, що українські оператори можуть зазнавати труднощів з доступом на цікаві для них ринки через діючу систему жорсткого державного регулювання. З іншого боку, величезний потенціал внутрішнього попиту поки знаходиться в повному розпорядженні локальних операторів.
Судячи з підсумків цього року, компаніям вдається задіяти його все активніше, що нівелює навіть вплив кризових явищ в економіці.
Другий висновок полягає в тому, що сформована олігопольна структура ринку поки йде на користь його розвитку: компанії потроху набирають міць, кидаючи всі сили на завоювання симпатій споживача шляхом розширення географії польотів, пропонуючи все більше маршрутів, варіантів часу вильоту, зручних стикувань. У більш конкурентному середовищі робити це для авіакомпаній було б складніше, тим більше, що багато з нових маршрутів часто не приносять бажаних перевізникам доходів.
Показово, приміром, що середня пасажирська завантаження крісел компаній на тому ж швидкозростаючому ринку Китаю становить 82,7%, в США - 83,1%, в Європі - 79,3%. В українських операторів показник відчутно нижчий: 73,3% - в "АероСвіту", 67,4% - у МАУ (дані за дев'ять місяців, регулярні міжнародні маршрути). За оцінками експертів, тарифна політика українських перевізників поки тримається в рамках середнього цінового сегмента - дуже мало бюджетних перевезень за моделлю low-cost, але є і відчутний дефіцит пропозицій високого цінового сегмента, з відповідними тарифами та сервісом.
Представники лідерів ринку про ймовірність кризи в авіаперевезеннях і про прогнози на 2012 р.
Юрій Мірошников, генеральний директор авіакомпанії МАУ:
- МАУ планує закінчити рік з показником зростання пасажиропотоку на рівні 28-30%. Вважаємо, що ця тенденція збережеться і в 2012-му. Варто враховувати, що наш ринок - розвивається, він працює за законами і механізмами, які відрізняються від глобальних. Тому для нашої компанії ми не очікуємо скорочення доходів, як це спрогнозувала IATA в цілому для галузі.
Ми очікуємо їх збільшення і плануємо дії, спрямовані на залучення додаткових пасажиропотоків і зростання інтенсивності авіаперевезень. Існують як мінімум два фактори, які дозволяють нам на це розраховувати. Перший - це додаткові обсяги перевезень, пов'язані з Євро-2012. Другий - подальший розвиток мережевої моделі перевезень, яку МАУ реалізує починаючи з літа 2011 р. і яка дуже позитивно себе показала з точки зору генерування додаткових обсягів пасажиропотоків, які прямують транзитом через Україну.
Якщо говорити про ризики, то існує серйозна загроза зростання цін на авіаційне паливо на території України, яка ще раз підтверджує, що наш ринок розвивається не за тими законами, за якими розвивається весь інший світ. Оскільки в цілому в світі немає передумов для подорожчання нафтопродуктів, ми закладаємо в свої плани зниження цін на паливо, ґрунтуючись на прогнозах міжнародних експертів і IATA. Але, оскільки в Україні існує проблема дефіциту авіапалива, ми припускаємо, що це призведе до зростання ціни палива саме на території України.
Головним же фактором, який може створювати ризики фінансовій стабільності українських авіакомпаній, залишиться доступність і вартість грошей, необхідних для фінансування програм розвитку.
Сергій Куций, помічник генерального директора авіакомпанії "АероСвіт" зі зв'язків з громадськістю:
- За обсягами перевезень "АероСвіт" в 2011 р. точно перевищить показник 2,7 млн. пасажирів. Це забезпечить 55% зростання пасажиропотоку компанії, в порівнянні з минулим роком, при тому, що ми прогнозували цього року 43-відсоткове зростання.
Те, що можна інтерпретувати як ознаки кризи, українська економіка відчула наприкінці жовтня - початку листопада, і авіаційна галузь - не виняток. Ми зафіксували значне падіння обсягів продажів, у тому числі "на глибину" (грудень 2011 - березень 2012 р.). Причому падіння торкнулося передусім українського ринку, зовнішні ринки були більш стабільні. Але вже в грудні ситуація вирівнялася, попит практично відновився, на деяких напрямках зараз його можна порівняти з високим літнім сезоном.
Це говорить про те, що в Україні кризи немає, але було її очікування, деяка невпевненість, невизначеність. Ці настрої, вочевидь, і стали причиною появи в другій половині осені відкладеного попиту, який потім був задоволений у грудні. Складно сказати, чи була це чорна смуга чи біла, чи вийшли ми із зони очікування економічного колапсу, чи не стоїмо на порозі нових потрясінь.
З іншого боку, очевидна вразливість людей, у них свіжі спогади про наслідки попередньої кризової хвилі. Для економіки дуже важливо, щоб надалі очікування кризи не матеріалізувалися. Для цього ринку вже зараз дуже потрібні позитивні сигнали і швидкі, професійні дії регуляторів. Від цього буде залежати і подальша динаміка розвитку галузі авіаперевезень.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас