Експерти: Nord Stream залишився геополітичним проектом — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Експерти: Nord Stream залишився геополітичним проектом

Енергетика
819
Європейські політики, економісти та журналісти коментують значення і перспективи газопроводу "Північний потік", який сьогодні з величезним ентузіазмом відкривали в німецькому Любміні. Примітно, якщо російські та європейські політики висловлювалися в позитивній тональності, то нейтральні експерти не поділяють цього оптимізму, введеного в ЗМІ з подачі російської сторони.
Введення в дію першої нитки газопроводу "Північний потік" не призведе до надмірної залежності Європи від постачань російського газу. Про це заявив в ефірі радіостанції rbb-Inforadio у вівторок, 8 листопада, єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Еттінгер, пише Deutsche Welle.
Він підкреслив, що Росія протягом вже декількох десятиліть безперебійно - "по старих і нових трубопроводах" - забезпечує близько чверті поставок газу в Європу. У той же час Росія сама залежить від доходів, одержуваних нею від продажу газу, нагадав єврокомісар.
Початок експлуатації газопроводу "Північний потік" Еттінгер назвав "однозначним посиленням" безпеки енергопостачання Європи. Пропускна спроможність першої нитки досягає близько 55 млрд кубометрів щорічно, що становить близько 10% обсягу всього європейського ринку газу, цитує комісара ЄС агентство DAPD.
Глава німецької енергетичної компанії E. ON Клаус Шефер вважає, що відкриття "Північного потоку" знижує ризики збою постачань енергоносіїв до Європи, які можуть бути "під час конфлікту між транзитними країнами і російським постачальником".
"Північний потік" об'єднує інтереси постачальників і клієнтів. Він є довгостроковим вирішенням проблем, з якими стикаються основні постачальники газу і європейські клієнти", - заявив Шефер.
У той же час, експерти не такі оптимістичні в оцінках значущості та економічної вигоди "Північного потоку". Скептики зауважують, що навіть без "Північного потоку" російські газопроводи в Європі здатні постачати більше газу, ніж передбачено в усіх контрактах "Газпрому" на роки наперед.
Джейсон Буш, економічний оглядач агентства Reuters вважає, що економічні вигоди проекту неочевидні, адже прогнози споживання газу в Європі істотно різняться, а проблеми єврозони додають невизначеності.
"Північний потік завжди був настільки ж геополітичним проектом, як і економічним. Морський маршрут йде в обхід України, даючи Росії перевагу у непростих переговорах з сусідом. Крім того, чим менше російського газу йде по території України, тим спокійніше сплять європейські клієнти "Газпрому", - відзначає аналітик.
Буш зазначає, що в "Газпрому" зараз безліч проблем - великі клієнти повстають проти високих цін: за день до відкриття Північного потоку польська газова компанія PGNiG подала проти "Газпрому" позов до арбітражного суду, і навіть Україна, яку "Північний потік", здавалося б, "кладе на лопатки", наполегливо вимагає значної знижки. До того ж "Газпром", очевидно, не зміг домовитися про постачання газу в Китай.
"Виникає питання: якщо "Газпрому" насилу вдається утримати існуючих клієнтів, як говорити про отримання нових, які потрібні йому для наповнення ще й Північного потоку?", - говорить Буш.
Він називає "Північний потік" найкращою ілюстрацією несучасних методів ведення бізнесу.
"Багато десятиліть "Газпром" жив в затишних умовах взаємовигідних відносин з урядами європейських країн та національними енергетичними компаніями, особливо в Німеччині. Але тепер енергетична політика все більшою мірою формується не на національному рівні, а в Брюсселі, де, на незадоволення "Газпрому", Єврокомісія активно сприяє розвитку конкуренції.
Аналітик вважає, що якщо "Газпром" не зможе пристосуватися до нових реалій, то тріумфально відкритий "Північний потік" виявиться просто непотрібним.
"Газпром може переконатися в цьому на прикладі все тієї ж України, яка, побудувавши в 2002 р. нафтопровід Одеса-Броди, домоглася політичного успіху - отримала незалежний від російської Транснафти маршрут, але за 10 років так і не змогла знайти ресурси для його повноцінного завантаження", - відзначає експерт.
Зазначимо, заступник голови правління "Газпрому" Олександр Медведєв на брифінгу в Любміні повідомив, що перенесення обсягів газу з білоруської ділянки газотранспортної системи (ГТС) у зв'язку з запуском "Північного потоку" не планується.
"Обсяг транзиту через Україну буде залежати від динаміки на європейських ринках, а перенесення обсягів з білоруської ділянки не планується", - сказав він.
Втім, більшість експертів зазначає, що запуск газопроводу фактично означає ослаблення позицій України - в тому числі і на переговорах щодо формування ціни на газ.
В Україні вважають, що Росія зловживає становищем монопольного постачальника, вимагаючи за свій газ непомірну і несправедливу ціну. Позицію ж "Газпрому" раніше озвучив його голова Олексій Міллер, який говорив, що Україна "сіла в потяг під назвою "дешевий російський газ", і він може завезти цю країну в глухий кут.
Міжнародне рейтингове агентство Fitch раніше вважало, що запуск "Північного потоку" негативно вплине на фінансові показники "Нафтогазу України". На думку експертів Fitch, обсяг транспортування газу і виручка компанії знизяться приблизно на 20%.
Директор енергетичних програм центру "Номос" Михайло Гончар в інтерв'ю BBC зазначив, що 112 млрд кубометрів російського газу, які зараз поставляються через Україну до Європи, є вдвічі більшими обсягами, ніж загальна планова пропускна потужність "Північного потоку", а планові потужності російських газопроводів також часто коригуються у бік зменшення.
"Кажуть, що "Південний потік" буде розрахований вже на 63 млрд кубометрів. Але згадаймо: "Ямал-Європа" - планувалося побудувати дві гілки, маємо одну. "Блакитний потік" - планували на 32 млрд, зробили на 16 млрд, тобто, він експлуатується на половину потужності. І Росія, до речі, про "Блакитний потік" останнім часом не згадує, тому що це не дуже вдалий приклад. Китайський напрямок взагалі зірвався", - нагадав Гончар.
Експерт також звертає увагу на те, що і "Північний потік" поки що не виходить навіть на проектну потужність.
Гончар каже, що поки український маршрут залишається для європейського споживача незрозумілим і ризикованим через постійні суперечки Києва з Москвою, розраховувати на прихильність європейців до цього маршруту не варто. Але це не означає, що обхідні маршрути, які пропонує "Газпром", стануть єдиною альтернативою для Європи - говорить експерт, і згадує, зокрема, термінал для скрапленого газу в Польщі, а також завершення будівництва терміналу з прийому скрапленого газу в Роттердамі, розрахованого на 16 млрд кубометрів, клієнтами якого будуть більшість традиційних клієнтів "Газпрому".
Колишній радник Президента з міжнародних енергетичних питань Богдан Соколовський також звертає увагу на ще одне альтернативне джерело отримання газу, яке не сприймали серйозно 5-7 років тому, під час розробки нових російських "потоків" - сланцевий газ.
"Коли задумувалися "потоки", Північний і Південний, цих всіх "страхів" про сланцевий газ, про енергозбереження це надмірне, в Європі не було. "Потоки" вже не можна зупинити, а й величезні перспективи сланцевого газу в Польщі, поява терміналів для скрапленого газу, повністю змінили ринок", - зазначив Соколовський.
Крім того, експерт звертає увагу на те, що ресурсна база для наповнення української "труби" і "Північного потоку" є різними, і якщо їхня економіка буде спотворена на догоду політиці, європейці з часом відмовляться платити за це.
Соколовський також вважає, що 1,5 млрд дол, які Україна отримує від транзиту російського газу по своїй території, не варті того, щоб боротися за цей транзит "за будь-яку ціну", і тільки заради його збереження йти на принципові політичні і небезпечні поступки.
Нагадаємо, сьогодні країни-учасниці проекту Nord Stream - Росія, Німеччина, Голландія і Франція ввели в експлуатацію першу нитку газопроводу "Північний потік".
Як повідомляв напередодні директор з погодження компанії Nord Stream AG Дірк фон Амельн, газопровід запрацює з потужністю 1 млн куб. м газу на годину, що дозволить забезпечити прокачування 8,5 млрд куб. м газу на рік.
Раніше сьогодні офіційний представник "Газпрому" Сергій Купріянов повідомив в інтерв'ю телеканалу RT, що після запуску "Північного потоку" частка ВАТ "Газпром" на ринку Європи збільшиться і до 2030 р. складе 30%. За його словами, на даний час "Газпром" займає близько чверті ринку в Європі. Купріянов додав, що для постачання через "Північний потік" "Газпром" підписав контракти на додатковий обсяг - майже 22 млрд куб. м газу.
У компанії поки не розраховують на швидку окупність "Північного потоку". Представник холдингу зазначив, що газопроводи будуть працювати протягом 30-50 років, виходячи з цього і будується бізнес-модель таких компаній, як Nord Stream. Купріянов нагадав, що "Північний потік" стане третім експортним коридором "Газпрому", постачання по ньому задовольнять потреби покупців газу на півночі Європи. При цьому Купріянов підкреслив необхідність будівництва "Південного потоку", який дозволить споживачам на південному сході Європи отримати додаткову можливість купувати російський газ. Початок його експлуатації намічено на кінець 2015.
Газопровід "Північний потік", вартість якого, за різними даними, становить від 7,3 до 8,8 млрд євро, прокладений по дну Балтійського моря. Його протяжність перевищує 1,2 тис. км. "Газпрому" належить 51% в проекті, німецьким Wintershall і E. ON - по 15,5%, французькій GDF Suez і голландській Gasunie - по 9%.
Слід зазначити, що початок прокладання газопроводу неодноразово переносився. Офіційно будівництво почалося в грудні 2005 р. Спочатку через невирішені проблем з урядами країн, через територію яких повинен був пройти газопровід, початок прокладання відклали до 2007 р., потім у зв'язку з процесом отримання погодження в країнах балтійського регіону будівництво було відкладено до 2009 р. Але в підсумку початок прокладання "Північного потоку" по дну Балтійського моря розпочався 6 квітня 2010 р., коли були отримані всі дозволи. Чи слід очікувати, що "Північний потік" буде працювати з таким же скрипом, як і будувався?
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас