Автолюбителі заплатять за квоти — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Автолюбителі заплатять за квоти

Енергетика
2041
Позиція нафтопереробників зазнала змін. Тепер в боротьбі з іноземними виробниками власники українських НПЗ будуть використовувати квоти. Якщо виходити з аргументації представників НПЗ, то є якийсь рівень збитків, з якими вони готові миритися і навіть готові позначити їх розмір. Але платити за штучні обмеження доведеться українському споживачеві, якщо такі заходи все ж будуть застосовані.
На вчорашньому засіданні міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі, присвяченому спеціальному розслідуванню щодо імпорту в Україну нафтопродуктів, виникла альтернативна миту ідея - обмежити імпорт нафтопродуктів через квотування поставок. Про це повідомило агентство "Українські новини" з посиланням на джерело, знайоме з ходом спеціального розслідування.
У список "найнебезпечніших" експортерів потрапили тільки три країни: Білорусь, Росія і Казахстан. Зі списку довелося виключити всі інші європейські країни, тому що вони не мають "преференцій" і працюють в конкурентному середовищі. Швидше за все, надалі буде залишено за дужками і паливо, вироблене за стандартами Євро-5, яке не виробляється на жодному з українських НПЗ.
Квоти за своєю суттю нічим не відрізняються від попередніх спроб ввести загороджувальні мита. Механізм квот привабливий ще й тим, що після того як квоти будуть обрані, весь ринок знову опиниться в руках нафтопереробників. А вони за останні сім місяців тільки знижують обсяги переробки нафтової сировини, показники якої цього року впали на 11%. Потрібно сказати, що поведінка вітчизняних НПЗ насторожує експертів.
"Недавні події, пов'язані з ремонтом Мозирського НПЗ, який українські нафтопереробники звинувачували у всіх смертних гріхах, показали, що навіть під час ремонту головного конкурента ні "Укртатнафта", ні ТНК-ВР, знаючи про цей ремонт, за один рік так і не змогли збільшити обсяги переробки, - розповідає Геннадій Рябцев, заступник директора НТЦ "Психея". - Більше того, вони скоротили обсяги переробки для того, щоб підняти ціни на реалізоване в Україні паливо".
Хоча ще в березні нафтопереробники охоче брали на себе зобов'язання щодо збільшення переробки та зобов'язалися провести модернізацію, внаслідок якої "частка відбору світлих нафтопродуктів повинна збільшитися до 58% з нинішніх 57%", - зазначає пан Рябцев.
Тому зараз ринок увійшов у стадію, коли ринкова частка імпортних нафтопродуктів визначається єдиним показником - недопостачанням палива з українських нафтопереробних підприємств.
"Частка імпорту визначається і саморегулюється тими обсягами, які недопоставили на ринок українські виробники, - вважає Леонід Косянчук, президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України". - Коли один із заводів відправив всі свої продукти в Російську Федерацію, одразу моментально виріс і імпорт".
Наприклад, топ-менеджер одного з нафтопереробних заводів відкрито заявив, що у вересні для внутрішнього ринку буде перероблено тільки 40 тис. т нафтової сировини. І так завод працює з травня. В результаті, як повідомили в прес-службі "ТНК-ВР Коммерс", "мережа АЗС компанії зараз частково забезпечується нафтопродуктами Лисичанського НПЗ, частково - імпортним паливом".
Тому позитивні показники заводу до даних минулого року для українського ринку - не більше ніж фікція. Не дивно, що свої позиції посилюють імпортери. "У зв'язку з переорієнтацією одного з НПЗ на Російську Федерацію ми чекаємо на рекордні поставки палива з Литви близько 80 тис. т. Тоді коли раніше поставлялося 35-40 тис. т, - говорить Сергій Куюн, директор консалтингової групи А-95. - Удвічі зросли поставки з Румунії. І все це бензин марки Євро-5".
Експерти бачать основну проблему в рівні технічного оснащення вітчизняних НПЗ. "Проблема в тому, що за нинішнього рівня глибини переробки, якщо нафта коштує вище $70 за барель, то робота українських НПЗ стає нерентабельною, і конкурувати з більш сучасними заводами вони вже не в змозі, - вважає Леонід Косянчук.
Вони також відзначають, що рівень інвестицій у модернізацію і переозброєння українських НПЗ виглядає дуже скромно на тлі сусідніх країн. "За всі роки після приватизації в усі українські НПЗ вкладено менше, ніж в одну установку Мозирського НПЗ, яка запрацює через кілька років, - говорить Геннадій Рябцев. - Швидше за все, експлуатація тих технологічних установок, які є зараз на заводах, буде тривати доти, доки вони не витратять весь ресурс, закладений в них за радянських часів".
Поки ж схвалення остаточного рішення вкотре відкладається, оскільки нафтопереробники повинні документально довести, що саме діяльність НПЗ Росії, Білорусі та Казахстану стала причиною збитків і уточнити, наскільки великі їх розміри.
Данило Нестеров
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас