Октанова пастка — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Октанова пастка

Енергетика
3529
Літр найпопулярнішої серед українських водіїв марки бензину А-95 з початку цього року подорожчав у середньому на 30%. Такий стрибок цін на стелах вітчизняних АЗС підштовхнув місцевих "ділків" до активного насичення ринку фальсифікатом. За інформацією учасників ринку, в Україні якісний бензин мало виробляють, більшу частину імпортують, тому близько 25-30% місцевого ринку заполонило "бодяжне" паливо.
Як повідомили в Державній інспекції з питань захисту прав споживачів (Держспоживстандарт), в I півріччі 2011 року було перевірено 602 АЗС, порушення виявлені на 406 заправках (67%). При цьому минулого року з перевірених чиновниками 1125 АЗС вади були знайдені у 722 (64%).
Варто зазначити, що Держспоживстандарт слабко справляється зі своїм завданням. Це пов'язано в першу чергу з кількістю об'єктів. Наприклад, тільки у групи "Приват" бізнесмена Ігоря Коломойського близько 1,5 тисячі АЗС. У Держспоживстандарті "МФ" поскаржилися, що перевірити всі АЗС не можуть, оскільки в бюджеті недостатньо коштів. Приміром, на перевірки у II півріччі 2011 року комітет виділили лише 1,7 млн ​​грн
Фальсифікована атака
Як повідомив генеральний директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн, більше 25% всього бензину в Україні є фальсифікатом. Зокрема, за словами експерта Інституту енергетичних досліджень Юрія Корольчука, практично 90% українських виробників палива виготовляють "бодяжне" паливо.
"Схема проста. Є ресурс для фальсифікату - нафта, яку отримують шляхом незаконного видобутку, і яку завозять контрабандою з Росії. Споживачі - міні-заводи і великі заводи. Офіційних міні-заводів в Україні приблизно 100, а неофіційних - 300" , - розповів "МФ" пан Корольчук.
Як відомо, тема бензинового фальсифікату для ринку палива України не нова. У 2009 році існувала схема, за якою "Укртатнафта", підконтрольна "Привату" і "Нафтогазу України", налагодила виробництво і реалізацію експериментального палива КБ-92 і КБ-95 - компоненти бензину, які за допомогою добавок доводилися до ГОСТу. Дану продукцію в документації вказували, як вироблену, згідно з новими технічними стандартами (спеціально були затверджені технічні умови). При цьому ставка акцизного збору з продажу вироблених нафтопродуктів була набагато менша - усього 20 євро за тонну замість 110. Таким чином, держскарбниця недоотримала приблизно 550 млн гривень.
Однак влітку 2010 року Кабінет міністрів розпорядився скасувати держреєстрацію ТУ на КБ-92 і КБ-95, що унеможливило подальше виробництво цього "напівбензину".
Сьогодні для підвищення октанових величин в низькоякісний продукт підприємці додають бензол, одержуваний на коксохімічних підприємствах, залізовмісні присадки і ароматичні вуглеводні.
У моді "алкогольний" бензин
Крім того, ділки вивели нову формулу бензину з додаванням спирту, що звільняє їх від сплати акцизів. "Останнім часом прийшла інша біда - як октанопідвищуючі добавки недобросовісні виробники навчилися додавати спирт. Крім огидних експлуатаційних характеристик, такий бензин називають екологічним і не сплачують за нього акцизний збір", - зазначає Куюн.
Використання даного палива призводить до утворення нагару і прискорює процес корозії паливної системи. Зазвичай після такого бензину в двигуні ламаються кільця, перегородки, перестає нормально закриватися клапан. Паливний насос, форсунки, свічки запалювання, каталізатор, лямбда-зонд - ці деталі перші в черзі на заміну.
Спиртну "бодягу", перш за все, можна зустріти на дрібних автозаправках, які женуться за легким прибутком. "Дрібним мережам складно конкурувати з потужними гравцями, тому саме вони ласі на різні авантюри, які обіцяють запас міцності з прибутку. До того ж, клієнти таких АЗС - невибагливі власники промислового транспорту, які теж хочуть зекономити і не сильно вимогливі до якості", - відзначає Куюн.
З іншого боку, пан Корольчук впевнений, що імениті гравці ринку також можуть обманювати споживача. Тому приїжджаючи на заправку, водіям не слід забувати, що вони мають право вимагати паспорт якості бензину. "Хоча не проблема підробити або купити документи, згідно з якими ваш бензин буде виглядати абсолютно офіційним", - застерігає експерт.
Примітно, що держава деякою мірою "стимулює" роботу несумлінних виробників бензину. Як повідомлялося раніше, Держкомітет з питань техрегулювання та споживчої політики продовжив до кінця 2011 року дію стандартів "Євро-2" та "Євро-3", які регламентують зміст у вихлопі автомобіля токсичних речовин. В результаті в Україні діє два стандарти якості пального: ДСТУ 4063-2001 - бензин "Євро-2" та "Євро-3" і ДСТУ 4839-2007 - бензин "Євро-4" та "Євро-5". Варто зазначити, що в Європі вже більше 10 років заборонено паливо "Євро-2" та "Євро-3".
Держава підіграє "бодяжникам"
Тоді коли українським водіям доводиться заправлятися фальсифікатом, влада вирішила створити вид боротьби з "бодягою". Уряд виділив 27 млн ​​грн з держбюджету на лабораторії з контролю якості нафтопродуктів. Йдеться про закупівлю 9 мобільних лабораторій для експрес-аналізу якості нафтопродуктів Державною службою технічного регулювання.
Крім того, на столі у президента Віктора Януковича порошиться закон, який передбачає обов'язкове маркування нафтопродуктів. Нагадаємо, що 8 липня 2011 року Верховна Рада схвалила в другому читанні закон № 7484 "Про впорядкування обігу нафтопродуктів". У разі підписання цього закону, як вироблені в Україні, так і імпортовані нафтопродукти будуть підлягати обов'язковому маркуванню.
Спочатку на НПЗ або на кордоні в паливо буде додаватися маркер. Співробітникам податкової міліції, які перевіряють нафтобази і АЗС, видадуть спеціальні прилади, які дозволять буквально за хвилину визначити присутність маркера в цьому паливі і його концентрацію. Якщо маркера немає - паливо нелегальне. Якщо його мало - воно розбавлене.
Також планується створити єдиний державний реєстр виробників та імпортерів нафтопродуктів, до якого будуть внесені всі компанії, які здійснюють операції з паливом, а також реєстр місць маркування нафтопродуктів.
Серед потенційних виробників акцизного маркера розглядаються хімічні концерни Франції, Великобританії та Німеччини. Контролювати переміщення препарату буде СБУ.
Закон включає тільки базові принципи маркування, тому основна робота з реалізації закону буде проведена Кабміном протягом 3-х місяців після його підписання президентом. На реалізацію цього закону Податковій службі, за попередніми даними, знадобиться мінімум 100 млн. грн. Платити ж, як відомо, доведеться автомобілістам, адже паливо подорожчає мінімум на 3-5 копійок за літр. "Швидше за все, паливо подорожчає, оскільки всі витрати повісять на власників бензину", - прогнозує Корольчук.
Оператори ринку, в свою чергу, стурбовані тим, що на практиці закон може створити можливості для зловживань, оскільки успіх його реалізації буде залежати від того, наскільки сумлінно будуть відпрацьовані урядом всі організаційні, фінансові, технічні та технологічні аспекти.Станет чи маркування палива панацеєю від "бодяги" - покаже час, а поки знавці ринку рекомендують автомобілістам користуватися виключно перевіреними мережами АЗС.
Юрій Гончарук
За матеріалами:
Мінфін.com.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас