1347
Люди закохалися в супермаркети
Українці виявилися найбільш лояльними по відношенню до сучасних форматів роздрібної торгівлі в Центральній та Східній Європі. При цьому дискаунтери відсутні в Україні як клас, а перша десятка гравців є пріоритетним місцем для покупок тільки для двох третин споживачів.
Незважаючи на економічну кризу, сучасні роздрібні формати залишаються досить популярними в країнах Центральної та Східної Європи (ЦСЄ). В середньому 68% покупців у цьому регіоні назвали гіпермаркети, супермаркети і дискаунтери як основні місця придбання продуктів харчування. Про це свідчать результати дослідження компанії PMR Publications.
Згідно з результатами дослідження, яке базувалося на даних компанії Incoma GfK, отриманих в 2010 р., 30% респондентів, або 44,3 млн. покупців, в 11 країнах воліють супермаркети як основного роздрібного каналу. Найвищі значення даного показника зафіксовані в Україні та Словенії (52% і 50% відповідно). Слідом за ними йде Хорватія з показником 44%. Найменш лояльними до супермаркетів виявилися споживачі Польщі, Чехії та Румунії. Але потрібно відзначити, що саме в цих країнах фіксуються найвищі показники популярності дискаунтерів. Так, у Польщі вони є основним місцем покупки продуктів для 30% покупців, в Чехії та Румунії - для 24% і 22% відповідно.
Наступними за популярністю в ЦСЄ йдуть гіпермаркети. 25% респондентів згадали їх як основне місце придбання продуктів харчування. Цей формат торгівлі особливо популярний в Румунії, Чехії та Словаччини. В цих країнах лояльні до гіпермаркетів 46% (!), 40% та 37% респондентів відповідно. Показники України - треті з кінця (17%). Гірше, ніж у нас, справи йдуть тільки в Болгарії та Сербії.
Проте переваги щодо гіпермаркетів в Угорщині та Словаччині далеко не такі стабільні, як може здатися на перший погляд. Вони можуть втратити свої позиції, вважають в дослідницькій фірмі Terno. Покупці в Словаччині відмовляються від покупок в гіпермаркетах на користь менших закладів - супермаркетів і невеликих магазинчиків, оскільки вважають якість продукції в них більш високою. І це при тому, що рівень переваг на користь малого рітейлу в цих країнах практично ідентичний українському.
Дискаунтери посіли тільки третє місце в загальному заліку з показником 16%, хоча, як вже говорилося вище, посідають серйозну частку в преференціях покупців деяких країн. Найбільш слабкими є їхні позиції в тих країнах, де висока лояльність до менш великих форматів рітейлу. Наприклад, у Болгарії та Сербії 53% і 60% респондентів відповідно назвали невеликі магазини пріоритетним роздрібним каналом для придбання провіанту. Слідом за ними список країн, в яких практично відсутні дискаунтери, поповнили Україна та Боснія і Герцеговина (0% і 1% відповідно), де малим магазинам надають перевагу трохи менше третини споживачів.
Правда, якщо дивитися на ситуацію з Україною, то вона дещо відрізняється. І, насправді, основним конкурентом організованому роздробу в нашій країні залишаються базари.
Про це свідчать результати дослідження MMI Ukraine, проведеного компанією TNS в Україні в 2008-2010 рр. (опитані респонденти віком 16-65 років, що проживають в містах з населенням 50 тис. чоловік і більше). Протягом останніх двох років стихійний роздріб незмінно витирав ніс організованому.
Станом на кінець минулого року сумарні показники всіх типів маркетів та ринків зблизилися до мінімуму (46,4% і 48,6% відповідно), але перемога поки за останніми. Третє місце, за даними TNS в Україні, за категорією "гастрономи і універсами" - 37,8% споживачів роблять покупки саме в них. Найімовірніше, саме підсумовування всіх маркетів і гастрономів з універсамами дали чеським дослідникам настільки вражаючий результат.
Але є для організованого роздробу і хороші новини: його показники протягом останніх двох років поступово зростають. Тоді коли динаміка базарів стабільна, а гастрономів і універсамів - спадна.
По всій Центральній і Східній Європі наростає ринкова концентрація. Згідно з даними Incoma GfK, словенський роздрібний ринок є лідером за цим показником. Майже 100% респондентів вказали першу десятку рітейлерів як найкраще місце для здійснення покупок. Також високі показники були зареєстровані в Угорщині (понад 90%) та Чехії (85%). Найменш сконцентрований ринок в Болгарії - 48%. Україна разом з Польщею посіли місця в другій половині списку з показником 59%.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною