Обігнати "Південний потік" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Обігнати "Південний потік"

Енергетика
811
Понад $2,5 млрд. потрібно для модернізації газотранспортної системи України. Поки цих грошей не дає ні Росія, ні ЄС. Тому наша країна почала ремонт самостійно. У компанії "Укртрансгаз", яка управляє ГТС, місце з'єднання перших двох труб (недалеко від містечка Богуслав Київської області), приварених в рамках модернізації, вже охрестили "золотим стиком". Досі комплексна модернізація магістральних українських газопроводів не проводилася, відзначають в "Укртрансгазі" - як максимум велися тільки капітальні ремонти.
"Є ділянки, які в нас викликають занепокоєння. Насамперед ті, які проходять по болотистій місцевості і складним рельєфам. Це відрізки, де були прокладені труби Харцизького виробництва в початковому періоді часу. Це ділянки, які слідують за компресорними, так звані гарячі ділянки", - відзначає заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Вадим Чупрун.
Правда, виділених коштів вистачить ненадовго. Тому компанія розраховує, що восени отримає кредити європейських банків розміром близько $300 млн. Це вже дещо: на думку провідного енергетичного експерта Центру Разумкова Володимира Омельченка, за ці кошти можна було б цілком модернізувати левову частку ділянок, що перебувають в найбільш критичному стані. "Тільки я б не був таким оптимістом і не розраховував би, що ці гроші прийдуть. Фінустанови найняли консультантів, щоб проаналізувати стан ринку газу і ризикованість цих інвестицій. І мені відомо, що вони схиляються до того, щоб рекомендувати не давати гроші, оскільки система НАК недостатньо прозора. Якщо це комерційний проект, то потрібні гарантії прозорості та реформування", - запевняє експерт.
Привид "Південного потоку"
Проте проводити навіть невелику модернізацію за свої гроші необхідно. Перш за все - з глобальних міркувань. Міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко впевнений, що початок модернізації газотранспортної системи зменшує ймовірність спорудження "Південного потоку" - прямого конкурента української ГТС на ринку транзиту газу в Європу. "Ми бачимо, що позиція Європи останнім часом вже далека від тих "рожевих" очікувань, які були раніше. Тому чим більше ми будемо модернізувати свою ГТС, тим більше будемо відкриті, будемо показувати свою надійність, тим менше шансів реалізуватися "Південному потоку" , який спрямований на те, щоб "осушити" нашу ГТС", - ділиться своїми міркуваннями Юрій Бойко.
Рішення про будівництво обхідних потоків, на щастя, схвалює не тільки "Газпром", який намагається обійти територію України по морю, а й країни-транзитери. До того ж ці проекти в цілому повинні бути схвалені енергетичними відомствами Євросоюзу. Захід визнає очевидний факт, що перемикання частини поставок палива на "Південний потік" призведе до загального подорожчання російського газу в Європі. ЄС досі роздумує над необхідністю такого газопроводу, і модернізована українська ГТС може стати для європейців вагомим аргументом.
На трьох?
Правда, українські чиновники ведуть переговори про створення консорціуму з управління ГТС у вигляді тристороннього СП: за участю "Газпрому" і європейських нафтогазових компаній. Юрій Бойко запевняє, що договір з Європою про модернізацію ГТС від 2009 року не працює через те, що в ньому не були враховані інтереси постачальника газу.
За розрахунками Володимира Омельченка, якщо повністю відокремити "Укртрансгаз" від "Нафтогазу України", то йому вистачило б і свого власного тарифу на повноцінну модернізацію. "А якби в українську ГТС вклали свої гроші європейські банки, то за ними пішли б й інші інвестори. Тоді наша труба була б не тільки найдешевшою, але і сучасна, і всім би стало зрозуміло, що жодних інших маршрутів не потрібно", - говорить аналітик.
Артем Захарченко
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас