Працювати до смерті — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Працювати до смерті

Казна та Політика
8695
Ніхто до Сергія Тігіпка не робив так багато для того, щоб молодь, яка турбується про перспективи своєї старості, не замислюючись покидала Батьківщину.
Завдяки недореформі пенсійної системи, автором якої і був віце-прем'єр, Батьківщина своїм працездатним громадянам може запропонувати ще менше, ніж раніше: дорогу і неякісну освіту, дороге і слабке медичне обслуговування, дороге і безкредитне житло, тіньові зарплати, довгий (тепер 30 років) трудовий стаж і, в підсумку, смішна пенсія. І все це заради того, щоб десяток тисяч привілейованих пенсіонерів продовжували ні в чому собі не відмовляти. А МВФ дав черговий транш. Такого політичного самознищення Україна ще не бачила. За одну ніч голосування у ВР пенсійної реформи Сергій Леонідович, який колись мріяв стати президентом, одномоментно позбавив себе всієї жіночої частини електорату і суттєвої частини чоловічого. Заради чого?
Що взяли
Текст прийнятої реформи фактично залишив незмінним варіант документа, схвалений у першому читанні. Його основні положення підсумовуються в декількох пунктах: підвищення пенсійного віку у жінок, збільшення трудового стажу, в тому числі для інвалідів, збільшення вислуги років для військовослужбовців, формальне обмеження віп-пенсій, зміна механізму нарахування пенсій. Про другий рівень пенсійного забезпечення - накопичувальне страхування - нова реформа нічого не говорить. Цей рівень, нагадаємо, збираються запускати тільки після досягнення бездефіцитності пенсійного фонду. Тобто - після дощику в четвер. Поки що ухвалений парламентом варіант нагадує вимушене напіврішення, що закріплює зовсім вже необхідні для термінового порятунку пенсійного фонду заходи. Укупі з необхідністю отримати кредит МВФ ці дві мотивації найбільше і рухали тією групою нардепів, яка натискала кнопки "пенсійної ночі". На реформі, таким чином, лежить родова відмітина кон'юнктурності і тимчасовості.
Базові елементи нового пенсійного законодавства зводяться до наступного.
Підвищення пенсійного віку для жінок. Протягом трьох років, після набрання законом чинності, жінки зможуть вийти на пенсію за вибором - або в 55 років, або в 60. В останньому випадку їм передбачена пенсія побільше. При цьому закон "натякає", що краще виходити на заслужений відпочинок пізніше: якщо жінка вибирає 55 років, то вона втратить 0,5% пенсії за кожний місяць дострокового виходу на пенсію. На рік це складе 6%, отже, за п'ять років - 30%. Підвищення пенсійного віку для жінок відбуватиметься протягом 10 років - по півроку щороку. За кожні півроку додаткового стажу передбачена компенсація у розмірі 2,5%.
Співвідношення пенсії та трудової діяльності. Працівник, який досяг пенсійного віку, у разі продовження трудової діяльності за кожен пророблений рік отримає надбавки: з першого по п'ятий рік - на 6% (що вище нинішньої надбавки в 1%), а за період більше 5 років - по 9% до пенсії щорічно.
Трудовий стаж. Збільшено і чоловікам, і жінкам на 10 років, і становить, відповідно, 35 і 30 років. Соціальна пенсія - жалюгідні 50% від мінімальної - покладається також не всім, а тільки тим, у кого є мінімальний стаж. Цей стаж збільшується з 5 до 15 років. Ті, хто не має і 15 років стажу, залишаються без пенсій!
Вік виходу на пенсію для держслужбовців встановлений в 57 років для жінок і 62 роки для чоловіків. Аналогічно - в 62 - повинні тепер виходити на пенсію вчені і педагоги-чоловіки, але лише за наявності стажу не менше 20 років. Правда, при виході на пенсію працівники бюджетної сфери можуть отримати одноразову допомогу в розмірі 10 мінімальних пенсій.
Вислуга військовим збільшується з 20 до 25 років.
Зміна формули нарахування пенсій. Тут криється велика "закарлюка". Понаднормовий стаж перетворений на нормативний, і тому ці 10 років "відбирають" з пенсії кожного українця, в середньому, по 80 гривень. Зміна формули розрахунку пенсії забере в нових пенсіонерів ще більше. За словами колишнього першого заступника міністра праці та соцполітики Павла Розенка, це буде зроблено за рахунок того, що база розрахунку пенсій буде братися не за останній рік, а в середньому за три останні. Якщо підраховувати середню зарплату з 2008 року, то вийде сума в 1750 гривень. "Таким чином, база нарахування кожної пенсії зменшиться на 250 гривень - і це приблизно мінус 130 гривень на кожній пенсії", - вважає експерт.
Обмеження спецпенсій. Встановлено в 10 мінімальних зарплат. Таким чином, цифра найвищої пенсії дорівнюватиме приблизно тисячі доларів - 7640 грн. Обмеження спецпенсій стало одним з найбільш суперечливих моментів нинішньої реформи. За словами Тігіпка, сьогодні в Україні 14 000 привілейованих пенсіонерів. Найбільше - по 16 тисяч гривень - отримують колишні міністри і Генпрокурор, по 13 тисяч - депутати. Урізати ці пенсії заважає Конституція, стаття 22 якої забороняє звужувати наявні соціальні права. Схоже, що дана норма введена для вразливого електорату, оскільки носій великої пенсії, нібито постраждалий від даної норми, запросто поверне собі свою пенсію через суд.
Пенсійну реформу накриває "тінь"
Запропоновані зміни є лише переформатуванням існуючої пенсійної системи в бік посилення, але ніяк не радикальною, справжньою, реформою. З одного боку, це непогано, бо будь-які радикальні варіанти остаточно загнали б людей в убогість, з іншого - пропонований набір заходів може вирішити проблеми пенсійного фонду лише в короткостроковій перспективі. Завдяки агітаційній роботі Тігіпка і Держкомстату, ми вже вивчили, що кожен працюючий в Україні утримує одного пенсіонера: останніх вже 13,766 млн, а платників в ПФ на постійній основі - 14 млн. Тобто, в даному випадку, найактуальнішим питанням, яке пенсійна реформа вирішити не може, хоча безпосередньо з нею пов'язана, залишається детінізація зарплат та легалізація неофіційної зайнятості. 4 млн осіб в Україні працюють в тіні. 2,5 млн оформлені на мінімальну зарплату - 960 гривень. Середня зарплата в Україні становить 2533 гривні. При цьому перерозподілу соціального внеску між працівником і роботодавцем не відбувається. Тобто, джерел надходження до пенсійного фонду більше не стає, величезне соціальне навантаження на пенсійну систему зберігається, а отже, нинішня реформа - всього лише ситуативне латання дір і формальні ігри перед отриманням кредиту МВФ.
Звичайно, влада розписує перспективи детінізації зарплат і підвищення свідомості працівників, які, мовляв, почнуть тепер судитися з роботодавцями, вимагаючи платити "по-білому" (що доволі сумнівно). Довіри до недержавних накопичувальних фондів, які повинні стати основою другого рівня пенсійної системи, у людей немає - вони асоціюються з фінансовими пірамідами і банкірами, які наживаються на пенсіях трудящих. До того ж, терміни введення цього другого рівня невідомі.
Захід нам не приклад
Влада також посилається на європейський досвід підвищення пенсійного віку. Мовляв, і у них теж вік підвищили. При цьому в Європі не тільки інша тривалість життя, а й інший порядок пенсійних цифр. Давайте подивимося, наскільки нова реформа наблизила нас до соціальних стандартів Європи, з урахуванням того, що ці стандарти там ще і погіршилися у зв'язку з антикризовими заходами.
У Німеччині пенсійний вік у чоловіків і жінок збільшено з 65 до 67 років (крім працівників силових структур, шахтарів і суддів). При цьому німець живе, в середньому, 79-80 років. Середня пенсія складає 1200 доларів. Тепер увага - навіть якщо німець не пропрацював жодного дня, його все одно забезпечує держава, видаючи щомісячно по 350 євро і оплачуючи житло укупі з комунальними послугами. Може це й спірно з точки зору соціальної справедливості, але це положення не знищила навіть криза. А рідна українська держава, тим часом, відверто позбавляє права на жалюгідну пенсію людей, які пропрацювали, з яких-небудь причин, менше 15 років!
Практично аналогічна ситуація в Іспанії. Там пенсійний вік підвищений до 67 років (правда, це ще не затверджено парламентом), середня пенсія складає 1300 доларів, тривалість життя - 80 років.
У Франції пенсійний вік підвищили з 60 до 62 років. Французи живуть 80-81 рік. Середня пенсія складає приблизно 800 доларів.
У Великобританії планка пенсійного віку збільшена до 68 років. Англійці живуть 79-81 рік. Пенсія - приблизно 700 доларів. У порівнянні з іншими країнами Західної Європи, пенсійна система в Британії досить жорстка - розмір пенсії становить приблизно 50% зарплати, і при цьому держава гарантує лише мінімальну пенсію.
В Італії "нехороший" консерватор і корупціонер Берлусконі теж почав підвищення пенсійного віку - до 2050 року італійці будуть виходити на пенсію в 64,5 (жінки) і 68 років (чоловіки). Для тих, чий трудовий стаж склав 35 років, є можливість вийти на заслужений відпочинок в 65. Тривалість життя в Італії - середньоєвропейська - приблизно 80,5 років. Пенсія зараз становить 900 доларів.
Повернемося в рідні краї. В Україні середня тривалість життя у чоловіків - 62 роки, у жінок - 74. Середня пенсія по країні становить 149 доларів (1178 гривень). Підкреслимо - це "середня цифра" - середня між віп-пенсіями по 16 тисяч гривень і злиденністю в 764 гривні, на які живе значна частина пенсіонерів. Тепер для отримання навіть цієї суми працювати потрібно буде більше. А з урахуванням інфляції, постійного підвищення цін, можливих спекуляцій з курсом валюти та інших радощів від держави, цінність цієї пенсії буде продовжувати падати.
МВФ не винен
Варто розвіяти ще одну ілюзію - про "злісний" МВФ, що приставив ніж до горла української влади з вимогою відібрати у тутешніх людей похилого віку жалюгідні копійки. МВФ зовсім не вимагав від України приймати таку реформу. Його цікавив лише дефіцит пенсійного фонду сам по собі, і механізми, за рахунок яких буде покриватися цей дефіцит. Так, 17% - цього багато. Але існуюча система солідарного забезпечення цілком ще могла протриматися за рахунок правильного розподілу бюджетних коштів нинішньою владою. Варто лише згадати, що Верховна Рада збільшила витрати на своє утримання на 100 мільйонів гривень тільки цього року. Згадаймо про те, як місяць тому бюджетні витрати на силові відомства зросли на мільйони гривень. СБУ отримало на 107 мільйонів більше, прокуратура - 70 мільйонів, МВС - 287 мільйонів. Навряд чи ці мільйони підуть рядовим співробітникам і молодшому офіцерському складу - силовикам нинішня реформа життя теж ускладнила. Але мільйони вже явно кимось "освоюються".
І мовчу про офшори і мільйонні тендери у одного замовника, про постійне виділення нових коштів на будівництво футбольних об'єктів, і навіть про зовнішній борг України. 11 мільярдів доларів країна повинна віддати тільки в цьому році. Ми знову сідаємо на фінансову голку МВФ, хоча могли обійтися і без неї, про що недавно говорив навіть прем'єр Микола Азаров. Схоже, однак, що дні Азарова, як прем'єра, полічені, і група Тігіпка-Арбузова, яка виступає за подальші кредити світових банкірів, перемогла. У тому числі і за рахунок українських людей похилого віку.
Втім, Янукович ще може ветувати цю реформу. До 6 вересня, коли почнеться наступна сесія парламенту, у нього є час. Хоча в такому випадку кредит нам точно не світить, бо більше пред'явити МВФ як врегулювання проблеми пенсійного фонду нічого. Тому, думається, буде не президентське вето, а внесення поправок до закону вже заднім числом, після отримання траншу. Все-таки падіння рейтингу влади надто помітно. І чому б знову не зіграти спектакль "мудрий глава держави виправляє помилки недбайливих слуг народу"? Крок Януковича щодо внесення поправок в пенсійну реформу запам'ятається виборцям, навіть якщо поправки від президента будуть косметичними.
Павло Сєров
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас