До Дня Конституції: Повернулися до витоків. І далі пішли? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

До Дня Конституції: Повернулися до витоків. І далі пішли?

Казна та Політика
650
П'ятнадцята річниця схвалення Основного закону виявилася ще більш символічною, ніж можна було припустити рік тому. 28 червня Україні належить відсвяткувати День саме тієї Конституції, яку парламент ухвалив у 1996-му. З легкої руки КСУ політреформа-2004 пішла в минуле.
Останніми роками практично кожне святкування Дня Конституції в Україні супроводжується не тільки гімнами на адресу "державотворчого документа", але і натяками можновладців на те, що досконалості його не повинно бути меж. Останні роки правління Віктора Ющенка пройшли під знаком наміру "Добре б переписати!". Причому бажання відредагувати всмак Основний закон тоді охоплювало не тільки главу держави, але і лідерів найбільших політичних сил. Недарма ж у 2009 році мало не головною річною сенсацією став потрапив в ЗМІ проект Конституції гіпотетичної а-ля широка коаліція БЮТ+ПР...
З приходом до влади Віктора Януковича "ремонтно-конституційні" настрої в політикумі не вщухли. І вже вітаючи співвітчизників з першим "тематичних" святом, новий президент не забув нагадати: в 1996-му Конституція у нас була хороша, а от зміни 2004 року - "стали причиною розбалансування та серйозної кризи влади". Можна сказати, що рік тому гарант чесно попередив народ - змінам бути. "...Досвід державного будівництва протягом років, що минули з часу схвалення Основного закону, засвідчив - Конституція України в сучасних динамічних історичних умовах потребує деяких змін", - констатував Віктор Федорович. І обіцяні зміни не змусили на себе довго чекати. За минулий рік Основний закон встигли-таки змінити. Навіть двічі.
Протягом літа-початку осені 2010 року політичне середовище в Україні вирувало, з'ясовуючи, як же саме можна буде переписати Основний закон з найменшими витратами для владного табору. Крім традиційної моделі - сколотити хай не стабільну, але хоч ситуативну більшість у 300 голосів - всерйоз розглядався і новий проект закону про референдум. Такий, який дозволив би вводити в дію закони (починаючи з найголовнішого) волею народу, минаючи згоду або незгоду його обранців. Зрештою сміливе законотворче починання так і не було схвалене, але до середини осені з'ясувалося, що змінювати Конституцію в Україні можна набагато швидше і простіше. Утрясати реформаційні пориви з 450 парламентаріями ініціаторам негайних змін не довелося. Консультації 18 фахівців було достатньо.
Оприлюднене 1 жовтня 2010 р. рішення Конституційного суду, яке анулювало політреформу-2004, миттєво перетворило законодавчу реальність. Зовсім вже несподіваним вердикт КСУ назвати було не можна, сенсацію, скоріше, забезпечили його деталі. У першу чергу, "автоматичне" повернення "старої" Конституції - без необхідності освячувати її в парламенті. І нехай незабаром народним обранцям довелося-таки попрацювати (наприклад, переінакшити під нові правила гри закон про уряд і ряд інших нормативних актів), влада стояла на тому, що "нова стара" Конституція повернулася відразу.
Мало не за одну ніч Україна знову перетворилася з парламентсько-президентської республіки на президентсько-парламентську. Завдяки рішенню суддів Віктор Янукович знайшов повноваження, яких встиг позбутися Віктор Ющенко. Попередні намагання владного табору замкнути вертикаль влади на главі держави увінчалися нищівним успіхом. З 1 жовтня до гаранта повернулося (крім інших) право пропонувати парламенту прем'єра, формувати і розформовувати міністерства та центральні органи влади (чим Віктор Федорович потім повною мірою скористався в ході грудневої адмінреформи), затверджувати склад Кабміну, управляти останнім допомогою "розпоряджень"... Де президент виграв, там парламент програв. Тріумфальне повернення Конституції-96 не тільки урізало повноваження ВРУ, але і відправило в небуття деякі "пережитки" політреформи: такі як необхідність створювати саме коаліцію, а не "просто" більшість, і, що важливо, подобу імперативного мандата. У підсумку вердикт КСУ прискорив і без того намічений процес зменшення політичної ваги Верховної ради. До літа 2011-го парламент все переконливіше перетворюється на дорадчий орган з утвердження спущених понад рішень...
Осіннім бліц-кригом "Реальність проти Конституції" коригувальники Основного закону не обмежилися. З моменту схвалення рішення Конституційного суду полотно закону номер один отримало ще одну "латку". Різке повернення до правил 1996 року не тільки офіційно закріпило і баланс владних повноважень, а й забезпечило хронологічні проблеми. Як відомо, таке "благо цивілізації", як п'ятирічний термін повноважень для парламенту, було анульовано разом з іншими нормами політреформи. Але думка про те, щоб працювати в сесійній залі лише чотири роки (та ще й з перспективою переобратися в березні 2011-го, як того вимагала буква реанімованої Конституції) народних обранців не надто надихнула. Думка про швидкий розпуск, схоже, виявилася для депутатів нестерпною, і - тепер уже в повній відповідності до двоетапної процедури - ВРУ схвалила поправки, які не тільки уніфікували норми до "Усім - по п'ять років", але і склали розклад на найближчі роки, закріпивши за наступними парламентськими виборами осінь 2012-го, а за президентськими - весну 2015 року.
Зміни, що дають парламенту можливість зітхнути з полегшенням, глава держави підписав на початку лютого. Можна було б сказати, що відтоді Конституція змогла "спати спокійно". Але довгий спокій Основного закону в плани Банкової, схоже, не вписується.
Незважаючи на те, що повернення Конституції-96 було дуже зручним для нинішнього керівництва країни, ризик почивати на лаврах основі основ українського законодавства поки точно не загрожує. З одного боку, про необхідність зробити Конституцію вже демократичнішою і ще людянішою неодноразово згадував глава держави. З іншого - специфіка українських політреформ помітно збентежила Захід. "Головна рекомендація - не зупинятися на цьому Україні, а продовжувати демократичну конституційну реформу", - ще в листопаді 2010 року нагадував Києву секретар Венеціанської комісії Томас Маркет. І сильні країни цієї до думки Європи готові прислухатися.
У випадку з оригінальним поверненням в силу старої доброї Конституції чільну роль, найімовірніше, зіграв принцип політичної доцільності. Тоді владі вдалося домогтися бажаного результату мінімальними зусиллями. Після чого з'явився час і для пристойності, і для красивих жестів...
Від ідеї схвалити зовсім нову Конституцію (поки йдеться саме про нову редакцію, а не про комплект поправок) Віктор Янукович відмовлятися не став. Наприкінці лютого гарант видав указ, який дав старт його новому починанню - Конституційній асамблеї. Саме цьому колегіальному органу належить утверджувати потенційні напрацювання науково-експертної групи, на яку і покладено нелегку працю чергового переписування Основного закону. Відповідальним за надзавдання виявився не нинішній президент, а один з попередніх - Леонід Кравчук, який і очолив експертну групу.
Подробиці того, яким саме буде Основний закон Кравчука-Януковича, поки що залишаються таємницею. Ініціатори вважають за краще обмежитися досить загальними фразами. "Нова Конституція повинна стати по-справжньому спільною справою, результатом "суспільної домовленості" між громадянами з питання організації своєї держави", - в такому контексті ідея прозвучала в останньому посланні глави держави до парламенту. Леонід Кравчук не набагато конкретніший. "Тобто, йдеться про те, що текст Конституції від "а" до "я" буде переглянутий", - говорить перший президент, пояснюючи, що реформатори торкнуться і прав зі свободами, і місцевого самоврядування, і виборчих правил... Але, знову-таки - пояснює без подробиць. Напевно, тому що час ще є - на те, що новації запрацюють ще при нинішньому складі ВРУ ніхто не розраховує.
Головне, щоб такий надзвичайно благородний намір не постраждав від манери виконання. У День Конституції-2010 Віктор Янукович говорив про те, що "в основі конституційних змін має бути закладений принцип суспільного консенсусу, об'єднання політичних і громадських сил навколо ідеї розвитку країни, усунення чинників напруженості в державі". На ділі ж послуги суспільства не знадобилися, консенсусу конституційних суддів для горезвісних конституційних змін виявилося цілком достатньо. Тепер же влада обіцяє піти зовсім іншим шляхом - так, щоб і обговорення пройшло, і зарубіжні експерти схвалили, і щоб з референдумом і взагалі - у кращих демократичних традицій розвинених країн... Але чи вдасться їм зійти з вже розвіданого і такого зручного шляху?..
Ксенія Сокульська
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас