Формула Грефа — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Формула Грефа

Казна та Політика
1110
Всесвітній економічний форум (ВЕФ) опублікував доповідь про конкурентоспроможність Росії в 2011 р. (підготовлену в партнерстві з Сбербанком). У передмові виконавчий директор ВЕФ Клаус Шваб рекомендує доповідь для російських політиків і лідерів бізнесу, щоб вони формулювали більш досконалу економічну політику і інституційні реформи.
У Росії є єдиний вихід - підвищувати конкурентоспроможність і створювати заділи для переходу країни на інноваційний шлях, висловлюється в передмові президент Сбербанку Герман Греф: "Я оптиміст і вірю в успішне майбутнє Росії. Все залежить лише від своєчасності та продуманості наших дій, до яких вдається і держава, і бізнес".
Росія - країна нереалізованого потенціалу, йдеться в доповіді: незважаючи на освічене населення, достаток природних ресурсів і сприятливе географічне положення, вона не демонструє такого зростання, як інші економіки, що розвиваються.
ВЕФ і Сбербанк пропонують формулу для стимулювання економічного розвитку Росії - "3 + 5": треба розвивати три переваги і побороти п'ять системних недоліків. Це формула підвищення конкурентоспроможності, яка може принести результат "за досить короткий час".
Перша перевага - ресурси. Росія контролює 5,6% світових запасів нафти, 23,7% газу, 8,4% води, 8,1% орних земель і 23% лісового покриву. Це, однак, не лише допомагає Росії, але і шкодить: зростання експорту породжує голландську хворобу, коли підвищення курсу національної валюти знижує конкурентоспроможність переробної промисловості. Ціни на енергоносії залишаться високими, йдеться в доповіді, і використовувати їх раціонально - основа економічного майбутнього. 73,1% російського експорту припадає на корисні копалини.
Друга перевага - розмір внутрішнього ринку. Він займає 8-е місце з 139 країн. За темпами його зростання останні 10 років Україна є одним з лідерів, поступаючись Китаю, але далеко випереджаючи Індію і Бразилію. В теорії великий ринок сприяє зростанню продуктивності, дозволяючи компаніям реалізувати економію в масштабі.
Остання перевага - освічене населення. За кількісними параметрами освіти країна займає 25-е місце з 139 - попереду Китаю, Індії та Бразилії.
Але така країна 20 років демонструє "досить посередні економічні показники", сказано в доповіді. Чому ж ми не змогли скористатися своїми перевагами?
На думку авторів доповіді, заважають п'ять недоліків. Перший - неефективні й корумповані інституції.
Система правил важлива, тому що створює стимули і визначає шляхи взаємодії суб'єктів ринку. Головне завдання реформування державних інститутів - чітке визначення прав власності. За їх дотриманням Росія на 128-му місці. Це впливає на інвестиційні рішення: власники не бажають вкладати ні в утримання існуючої, ні у створення нової власності.
Ще в Росії недоступна земля. Свавілля і корупція при угодах з нею виникають через брак конкуренції на ринках нерухомості: приватизована і залучена в господарський оборот лише невелика частина земель, в основному земля залишається під контролем місцевих органів влади. Гірше тільки в Молдові й Україні, зазначено в доповіді.
Найболіснішою темою бізнесу залишаються корупція і неправомірний вплив. В основному незаконні платежі пов'язані з розподілом держзамовлень, експортно-імпортними операціями. Топ-менеджмент російських компаній витрачає понад 20% часу на врегулювання питань у різних інстанціях. Росія бореться з корупцією, пишуть автори доповіді, але Китай і Бразилія досягли більшого успіху.
Другий недолік - якість освіти. Радянська спадщина розгублена, і без значних вкладень в середньостроковій і довгостроковій перспективі ця перевага зникне. За останні п'ять років якість освіти в Росії знизилася, а в Індії, Китаї і Бразилії підвищилася, зазначено в доповіді.
Третій недолік - неефективні ринки. Тут важко добитися швидкого успіху. Зростає роль держави в економіці. На відміну від Китаю, Індії і більшості країн ОЕСР, на російських ринках домінує декілька великих компаній, зазначено в доповіді. Держпідприємства користуються навіть більшим заступництвом держави, ніж у Китаї, Індії та Бразилії. Уряд регулює ціни значно більшою мірою, ніж у країнах ОЕСР. Росія частіше від інших використовує командно-адміністративні методи. Іноземні інвестиції не йдуть у Росію через держрегулювання. За прямими інвестиціями Росія найслабша серед порівнюваних країн.
Ще одна слабкість - фінансовий ринок. Його стабілізацію треба виділяти в спеціальний напрямок, щоб забезпечити бізнесу доступ до фінансування. Ефективність банків "досить низька з точки зору операцій", йдеться в доповіді.
Останній недолік - мікроекономічний: якість роботи компаній. У Росії домінують продукти з відносно низькою доданою вартістю, більшість компаній не працює на наступних етапах ланцюжка створення вартості.
"Доповідь системна, начебто нічого нового, але точно помічена логіка необхідних перетворень", - хвалить чиновник апарату уряду. Він вважає, що формула "цілком може лягти в логіку оновлення" концепції довгострокового розвитку до 2020 р., над якою зараз працюють експерти. Греф на початку 2000-х займався логікою перетворень (програма Грефа), нагадує високопоставлений чиновник уряду, тепер фактично пропонується формула реформ для нового електорального циклу.
Жодна європейська країна не має масштабної програми-2020, як в Росії, помітив головний економіст "Трійки діалог" Євген Гавриленков, але є стратегія і є поточна ефективна робота уряду. Уряд не повинен cильно втручатися і вирішувати, які галузі повинні зростати і кому і куди треба інвестувати, він має створювати ефективне середовище, каже він, головна причина - погане інституційне середовище, всі інші проблеми - лише її наслідки.
Євгенія Письменна
За матеріалами:
Відомості
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас