Муніципалам дозволять залучати
Після тривалих переговорів з президентом ЄБРР Томасом Міровим прем'єр-міністр Микола Азаров вперше заговорив про зняття заборони на кредитування муніципалітетів. Виявилося, що розвивати регіони самостійно державі не під силу.
Зараз, за словами прем'єра, уряд готовий розглянути конкретні проекти фінансових запозичень муніципалітетів. І в тому випадку, якщо буде гарантована можливість повернення цих ресурсів, Кабмін на законодавчому рівні проведе відповідні зміни. Зокрема, один з механізмів прямого кредитування муніципалітетів розглядається також можливість випуску облігацій місцевими органами влади.
Підтверджують слова пана Азарова і в ЄБРР. "ЄБРР, звичайно, обговорював питання можливості кредитування муніципалітетів. У нас була хороша конструктивна розмова з прем'єр-міністром, і є розуміння з його боку. І далі назрівають відповідні зміни в бюджетному кодексі", - коментує провідний радник ЄБРР Антон Усов.
Втім, лобіювання законодавчих змін ЄБРР стосується лише прямих кредитів. Випуск облігацій місцевими органами влади міжнародну організацію поки не цікавить. "Те що муніципалітети зможуть випускати облігації, це добре, звичайно, але ЄБРР до цього не має ніякого стосунку. Наша робота - кредитування під гарантії міст таких проектів як теплопостачання, водопостачання, водоочищення і муніципальний транспорт", - пояснює Антон Усов.
У той же час, за його словами, в перспективі ЄБРР може задуматися і про купівлю облігацій муніципалітетів. Але тільки після того, як банк отримає від України право на кредитування у гривні. "У нас відбулася дуже гарна розмова президента ЄБРР і Азарова з цього приводу, але поки все в перспективі. Всі наші проекти в Україні передбачають валютне кредитування. Але з огляду на позитивний досвід в інших країнах, то, звичайно, в ідеалі повинно виходити і в гривні" , - говорить банкір. Гривневе кредитування, за його словами, позбавить муніципалітети від валютних ризиків. А це автоматично відкриє шлях до купівлі міських цінних паперів.
З початку цього року плани з розміщення вже оголосили кілька міст. "Наскільки нам відомо, деякі з них на даний момент проходять процедуру реєстрації в ДКЦПФР, а це означає, що ми, ймовірно, зможемо побачити перші випуски на ринку вже в травні-червні", - повідомляє старший аналітик Dragon Capital Ольга Сливінська.
Але основне питання полягає не в термінах, а в економічній обґрунтованості та обсягах даних облігацій. "У муніципальних облігаціях, які в теорії володіють низькими кредитними ризиками, можуть бути зацікавлені інституційні інвестори, такі як пенсійні фонди і страхові компанії", - роз'яснює Олександр Печеріцин. Втім, за його словами, вони можуть бути цікаві для диверсифікації портфеля більшості інвесторів.
Увагу до їх випуску можуть проявляти, на думку експертів, також Міжнародні фонди і самі муніципалітети. "Інтерес сьогодні проявляють міста, що беруть участь у прийомі гостей Євро-2012. Гадаю, що до цього списку додадуться і муніципалітети, які просто відчувають дефіцит фінансових ресурсів або прагнуть використовувати випуски облігацій під тіньові схеми", - розмірковує директор аналітичної групи Da Vinci AG Анатолій Баронін.
За словами Ольги Сливінської, муніципальними облігаціями зацікавляться відразу кілька типів інвесторів. "З одного боку, це великі банки, які раніше були вже кредиторами муніципалітетів. А також ті, у яких надлишкова ліквідність. Муніципальні облігації, що пропонують більш високі прибутковості (за нашими оцінками, +100-300 б.п. до ОВДП), стануть цікавою альтернативою держпаперами", - впевнена вона. Аналітик також очікує, що муніципальні випуски привернуть увагу нерезидентів, для яких ризик того чи іншого міста буде прийнятним.
Втім, експерти застерігають, що зняття заборони може обернутися й численними мінусами для держказни. А саме - дати зелене світло для розквіту корупційних схем.
"Вважаю, що в умовах низької платоспроможності регіонів, такої ж фінансової дисципліни та високого рівня корупції на місцях місцеві органи влади не повинні мати права на випуск облігацій. У 60% випадків це призведе до технічних дефолтів і реструктуризації боргу", - застерігає Анатолій Баронін. Крім того, за його словами, зняття заборони є непрямим порушенням меморандуму з МВФ. Адже в структурі держборгу муніципальні зобов'язання займають близько 1%. Якщо сьогодні дозволити меріям кредитуватися, то в поточному році загальний обсяг випуску облігацій муніципалітетів може скласти понад $1,3-1,5 млрд.
Експерт переконаний, що приймати рішення можна лише після погашення існуючих зобов'язань, що наступають в поточному році за облігаціями Києва ($200 млн.), Донецька (50 млн. грн.), Запоріжжя (35 млн. грн.), Луцька (10 млн. грн.) та Івано-Франківська (5,5 млн. грн.). Якщо ж виплати за облігаціями цих міст будуть провалені, то відновлення емісій буде означати лише свідоме накопичення боргів муніципалітетів з наступним розпродажем майна і земель.
Падіння доходів бюджетів після кризи, як і неможливість рефінансувати вже залучені боргові зобов'язання, на думку начальника відділу аналізу фінансових ринків "ІНГ Банку" Олександра Печеріцина, може перешкоджати нормальному обслуговуванню і погашенню вже існуючих муніципальних випусків.
Крім того, що заборона на випуск облігацій обмежила обсяг витрат муніципальних бюджетів і ризиків бюджетної сфери, вона також призвела до того, що для муніципалітетів закрилося одне з можливо єдиних джерел залучення фінансування. Адже зовнішній ринок практично для всіх міст був закритий, а банки неохоче продовжували поточні кредитні лінії, не кажучи вже про нові запозичення.
Тому, на думку директора інвестиційно-банківського департаменту інвестиційної групи "Сократ" Володимира Клименка, дозволити місцевим органам влади випуск облігацій варто, але виключно для фінансування самоокупних проектів, у тому числі мають такий матеріальний ефект, як зменшення навантаження на бюджет, збільшення ефективності роботи муніципальних служб і т.д. "Причому необхідно контролювати потім цільове використання коштів, оскільки в українських реаліях заявлені цілі часто відрізняються від фактичного використання", - говорить він.
У цілому ж, як і для будь-якого іншого позичальника, за словами аналітика боргових ринків ІК "Трійка Діалог Україна" Марії Репко, труднощі з фінансовим станом можуть бути плачевними для муніципалітетів. Нецільове і неефективне використання коштів, а також зловживання і погані прорахунки фінансових прогнозів можуть призвести не тільки до неможливості виплат по облігаціях місцевими органами влади, але і до дефолту таких облігацій.
Леся Виговська
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною