0 800 307 555
0 800 307 555

Це солодке слово IPO


Це солодке слово IPO

Все більше компаній заявляють про свої плани провести в 2011 році публічне розміщення акцій. У США та Китаї це соціальні мережі і великі рітейлери, в Росії - видобувні компанії, а в Україні інтерес до IPO виявляють агрокомпанії та нафтова галузь. Звичайно, отримати хорошу ціну їм буде складніше, ніж раніше, зважаючи на сумний досвід іноземних інвесторів по відношенню до українських емітентів - банкам ("Родовід") і девелоперам ("XXI століття").

У січні дві великі американські медіа-компанії Nielsen Holdings NV і Demand Media Inc. дебютували на Нью-Йоркській фондовій біржі, що дало привід говорити про закінчення трирічного затишшя у сфері первинного публічного розміщення акцій (від англ. - Initial Public Offering, IPO). Додав жару і той факт, що обидва розміщення перевищили очікування емітентів.

Nielsen, компанія з вимірювання рейтингів телевізійних каналів, отримала 1,6 млрд доларів від продажу акцій. У цей же час DemandMedia, онлайн-бізнес, який купує статті фрілансерів для наповнення контентом різних інтернет-сайтів, злетів на 33%, отримавши при цьому 151 млн доларів і ринкову оцінку вище, ніж The New York Times Co.

Незважаючи на те, що старі медіа щосили намагаються привернути до себе увагу, інвестори все більше тяжіють до амбітних технологічних проектів, приміром, Demand Media, нової "фабрики контенту". Попит виникає також і на новачків, таких як Netflix, оператора цифрового прокату через інтернет, який зараз коштує майже як третина студії Time Warner. Таким чином, існує небезпека монопольного захоплення довгострокового уваги інвесторів і перекачування значного капіталу в бік, протилежний "медіа-стареньким".

І якщо традиційні видавничі компанії розраховують на "ефект гало" від успіху DemandMedia, то їх варто попередити про один важливий момент. Навіть якщо повернуться колишні часи для DowJones, їх медійні бренди - це зовсім не те, що сьогодні рулить фінансовими ринками. Ще одне засмучення для газетних пуристів - DemandMedia використовує алгоритми, які дозволяють врахувати, яку саме інформацію люди шукають в інтернеті і скільки рекламних доларів будь-яка конкретна стаття може принести протягом наступних 5-ти років. Ця інформація доводиться більш ніж до 10 тисяч фрілансерів, щоб поставити на потік такі статті й відео, які будуть швидко затребувані в результатах пошуку Google.

Незважаючи на те, що все це дуже нагадує епоху "дот-комів", з тих часів ринкові умови сильно змінилися. Засоби онлайн-комунікацій - це "друге я" для багатьох людей, як електронна комерція, хмарне програмування та продажу флеш-ігор. В порівнянні з пізніми дев'яностими, компанії пропонують себе публіці в кращому фінансовому стані, добре позиціонованими на ринку та дуже реальними з точки зору подальших перспектив бізнесу. Крім цього, вартість їх акцій не така вже висока.

Незважаючи на те, що 2010 рік був урожайним і зібрав в США більше 450 IPO, лише General Motors залучив більше 1 млрд доларів. Як приклад, Фондова Біржа Осло здійснила два IPO, кожне з яких принесло емітентам по 1 млрд євро. Це були розміщення норвезької страхової компанії Gjensidige і нафтогазової компанії Statoil (підрозділ роздрібного продажу палива). Така зміна у фінансовій розстановці сил допомагає зрозуміти, чому фондові біржі Північної Америки самі по собі стають об'єктами поглинання.

Зараз Deutsche Börse обговорює варіанти придбання фондової біржі New York Stock Exchange, що також автоматично дає контроль над іншими біржами Euronext. Водночас, London Stock Exchange перебуває в процесі купівлі TMX Group, власника Фондовій Біржі Торонто, щоб встигнути повернути втрачену раніше частку ринку і створити найбільшу фондову біржу за кількістю компаній, що мають лістинг. Час для злиттів обрано дуже добре, щоб вирватися вперед на очікуваній хвилі IPO.

Prada, яка вже намагалася кілька разів спливти на різних фондових майданчиках, спробує зробити те ж саме цього року в Гонконгу. Це не тільки допоможе позбутися від боргу, який становить близько 1 млрд євро, але і розширити вплив на найбільш швидко зростаючі ринки Азії. Аналітики вірять, що ім'я Prada дозволить отримати більш високу ціну, ніж в Мілані або Лондоні. Китай, крім усього іншого, перебуває на шляху становлення найбільшого ринку предметів розкоші. Але посилення економік країн БРІК - не єдина рушійна сила. Незначні або взагалі відсутні ставки з депозитів і рахунків до запиту створюють надзвичайно високий попит на активи, які пропонують прийнятну прибутковість за достатньої надійності вкладень. З боку компаній, продаж акцій інституціональним та індивідуальним інвесторам дозволить перейти від дорогого фондування на єдиний доступний інструмент залучення серйозних грошей.

Тоді коли високі технології залишаються найбільш гарячим сектором IPO, компанії, що оперують у сфері природних ресурсів і фінансових послуг, також наповнюють портфель очікуваних угод. Серед зірок - нафтогазова компанія KinderMorgan і гігант у сфері охорони здоров'я HCA, який розраховує залучити 4,6 млрд доларів. Також азарт підтримує GlencoreInternational, швейцарський товарний трейдер, який планує отримати цієї весни 10 млрд доларів в ході подвійного лістингу - в Лондоні і, звичайно ж, у Гонконгу.

Єдиною незручністю, якої зазнають всі компанії, що прагнуть залучити капітал в ході первинного публічного розміщення акцій - це необхідність розкрити свою звітність. Публічно-торговані компанії повинні звітувати про доходи, прибутки (або збитки) і компенсації керівникам. Засновники компаній часто нарікають, що для них краще взагалі не бути присутнім на біржі, бо тоді не треба буде надавати цю інформацію. Однак водночас визнають, що прозорість важливіша, тому що відчутно розширює можливості ведення бізнесу.

Це положення також застосовується і до Facebook. Чим більше керівник компанії Марк Цукерберг наполягає, що він не поспішає з IPO, тим ближчим стає лістинг компанії на біржі, оскільки Facebook перестав отримувати відчутну вигоду від корпоративної приватності. Більш того, Комісія з цінних паперів і бірж США (SEC) вимагає від компаній з 500 і більше акціонерами заповнювати всі необхідні фінансові форми, як якби вони були публічними компаніями. Цей ліміт якраз був нещодавно перевищений в результаті продажу акцій Facebook на 1,5 млрд доларів, організованою інвестбанком Goldman Sachs, який розбудив шалений інтерес інвесторів до компанії на різних торговельних майданчиках.

Увагу Комісії привернуло також і те, що останнім часом велику популярність отримали онлайн-компанії Second Market і Shares Post, які дозволяють інвесторам торгувати акціями непублічних компаній. Лише за четвертий квартал минулого року транзакції, здійснювані SecondMarket, склали 160 млн доларів, що майже вдвічі більше за обсяг транзакцій, що пройшли через цю компанію за аналогічний квартал 2009 року. Найбільш популярними паперами є акції Facebook і Twitter. Наприклад, торги акціями Facebook становлять 39% від всіх торгів цінними паперами закритих компаній, що проводяться SecondMarket. Так чи інакше, регулятор буде всіма доступними методами вимагати від приватних компаній стати публічними.

Facebook сьогодні оцінюється в 50 млрд доларів, як результат інвестицій російського венчурного фонду DST. Інші компанії, такі як Groupon, Zyngan LinkedIn також не відчувають проблем з приватним залученням коштів. Для цієї еліти публічність буде радше даниною моді, ніж економічною необхідністю. Для всіх інших IPO є єдиним шляхом забезпечення майбутнього зростання компанії.

Ринок злиттів і поглинань досить обмежений. Щоразу стає все менше компаній, які готові викладати великі гроші. Покупці у фінансовому плані дуже дисципліновані. Через це більшість емітентів застряють десь посередині: справи в них йдуть добре, але не настільки добре, щоб зацікавити інвесторів. Чи то тому, що компанії ростуть не надто швидко, або тому, що ринок, на якому вони оперують, не росте так стрімко. На думку аналітиків, компанії повинні бути прибутковими, генерувати 15-20 млн доларів і рости на 15% -20%, проте навіть за таких показників процедура залучення грошей через IPO не видаватиметься легкою прогулянкою.

Навіть у випадку з Demand Media все не так однозначно. Існує кілька можливостей для проведення вдалого IPO за допомогою маніпуляцій попитом і пропозицією акцій. Швидше за все, це спливе в найближчі півроку-рік.

Тоді, коли для компаній публічність асоціюється із завершенням важкого шляху, для мажоритарних акціонерів сама подорож тільки починається. Деякі власники йдуть на публічний продаж частини компанії лише з тієї причини, що відчувають потребу в створенні нових бізнесів, на які потрібні кошти.

Портфель компаній, які планують IPO в 2011 році, вже переповнений. Однак, як показує практика, в результаті не більше однієї третини проведуть розміщення. Інші або відмовляться від цієї ідеї через несприятливі ринкові умови, або відстрочать їх на невизначений термін.

Російський виробник коксівного вугілля ВАТ "Кокс" відклав свій лістинг на Лондонській фондовій біржі через нестабільність на Близькому Сході. Компанія планувала залучити близько 500 млн доларів. Ці протести також вплинули на інші розміщення російських компаній у сумі близько 3 млрд доларів через побоювання, що нестабільність може знизити апетит інвесторів до ризику. "Металоінвест", російський гірничо-металургійний гігант, підконтрольний Алішеру Усманову, за схожими причин може затримати вихід на IPO.

Схоже, що найбільша активність по розміщень в цьому році буде пов'язана з економіками БРІК, США та Ізраїлю. Минулого року це був Гонконг, Шанхай і Шензен, які командували найбільшими розміщеннями, включаючи два найбільших в історії: Сільськогосподарського банку Китаю (19,2 млрд доларів) і азійського гіганта в сфері страхування життя AIA (17,8 млрд доларів).

В Європі минулого року Лондон був провідним майданчиком для IPO, трохи позаду йшла Варшава. У 2011 році маятник може знову схилитися на бік США. Багато компаній з Китаю шукають можливості лістингу на NYSE і NASDAQ, незважаючи на зростання витрат і різні законодавчі обмеження, пов'язані з виходом на фондові ринки Північної Америки.

За останні кілька років тільки лише невелика кількість українських сільгоспвиробників здійснили IPO. Першим у листопаді 2007 року розмістився на Варшавській фондовій біржі (WSE) один з найбільших українських експортерів соняшникової олії і зернових культур компанія "Кернел" (WSE: KER) на суму 221 млн доларів. В момент розміщення ціна за одну акцію на IPO склала 24 польських злотих. Зараз акції KER торгуються в діапазоні від 72 до 75 злотих.

Майже одночасно з "Кернел", але на іншій фондовій біржі, розмістився "Ландком" (AIM: LKI), український виробник рапсу і пшениці. У процесі розміщення LKI залучив 54 млн фунтів (110,5 млн доларів) без урахування витрат на лістинг в Лондоні.

Тримаючись осібно від мультинаціональних агрогігантов Cargill і ADM, місцеві українські компанії задовольнялися невеликими грошовими вливаннями. Але навіть ці скромні зрушення говорять про те, що інтерес інвесторів до вітчизняних агровиробників якщо не стає меншим, то хоча б зберігається.

Складно спрогнозувати, які з українських компаній проведуть IPO цього року. Потенційно вже склався певний пул емітентів, готових до процедури розміщення, але які вичікують на сприятливу ринкову кон'юнктуру. Так, Олег Бахматюк, власник компанії Ukrlandfarming, яка скасувала IPO на Лондонській біржі AIM минулого року, все ще розглядає можливість залучення 50-80 млн доларів на альтернативній AIM біржі LSE. При цьому в бізнесмена вже є досвід, адже компанія "Авангард" (AIM: AVGR) активно торгується на AIM.

Шанси, що IPO в 2011 році проведе "Мрія Агро Холдинг", також великі. Внаслідок високої капіталізації компанії, яка зараз складає близько 1 млрд доларів, акціями агрокомпанії може зацікавитися багато міжнародних інституціональних інвесторів. Для подальшого зростання капіталізації, компанія має в запасі цукрове напрямок, поки ще не консолідований з агробізнесом холдингу.

В березні 2011 року було заявлено, що державна компанія "Нафтогаз України" планує розмістити міноритарний пакет і залучити 5-6 млрд доларів цього року для розвитку компанії, оновлення газотранспортної мережі та збільшення видобутку газу. Наразі, за заявами в пресі міністра енергетики Юрія Бойка, проект розміщення перебуває на стадії вибору відповідного фондового майданчику.

Кандидати на IPO в 2011 році

США

Facebook - соціальна мережа

Zynga - розробник соціальних ігор

LinkedIn - соціальна мережа для професіоналів

Groupon - дисконти

Kinder Morgan - транспортування, зберігання, перевалка нафти і газу

Freescale Semiconductor - виробник чіпів

Toys "R" Us - рітейлер товарів для дітей

AMC Entertainment - мережа кінотеатрів

Carbonite - онлайн майданчик для зберігання бекапів

Chrysler - автовиробник

Livingsocial - платформа для колективних покупок

Harrah's-Caesars - готельний оператор

Zipcar - короткострокова оренда автомобілів

Китай

Renren - соціальна мережа

Tudou - онлайн відео, клон YouTube

Zhenai - сайт онлайн знайомств

Jiayuan - сайт онлайн знайомств

360buy.com - електронна комерція

Qunar - онлайн бронювання турів

Taomee - соціальна мережа для дітей

Vancl - онлайн-рітейлер одягу

Taobao - аукціони, клон eBay

Nuomi - дисконти, клон Groupon

Росія

Яндекс - пошукова система

Євросибенерго - найбільша приватна енергокомпанія Олега Дерипаски

HMS Hydraulic Machines - машинобудівний холдинг, насосне та нафтове обладнання

Nord Gold - золотодобувна компанія Олексія Мордашова ("Северсталь-Групп)

Україна

Ukrlandfarming - агрокомпанія

Мрія Агро - агрокомпанія

Нафтогаз України - державна компанія з видобутку, транспортування та переробки нафти і газу

Галнафтогаз - роздрібний продаж палива та супутніх товарів

Артем Румянцев

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Опитування
В Контексті Finance.ua