Ринок споживчих кредитів посилено набирає обертів і змінює формат — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ринок споживчих кредитів посилено набирає обертів і змінює формат

Кредит&Депозит
3672
Всього лише 438 млн. грн. необхідно банкірам для того, щоб перевищити історичний максимум виданих споживчих кредитів. За підсумками лютого в портфелях банків накопичилося 24,7 млрд. грн. позик населенню з терміном погашення до одного року, тоді коли максимальна позначка цього ринку була зафіксована в кінці 2008 року на рівні 25,1 млрд. грн.
Незважаючи на загальну млявість і тривале падіння роздрібного ринку кредитування, споживкредити першими вийшли в "плюс" серед позик населенню. Заробити на зростанні поспішають не тільки банки, але і небанківські установи. Населенню залишається тільки вітати зростання конкуренції, адже вже цього року це призведе не тільки до повернення до докризових обсягів, а й до докризових умов кредитування. "Інвестгазета" виділила п'ять особливостей посткризового ринку споживчого кредитування.
1. Поділ
"До Нового року попит був слабеньким, продукт не йшов. І лише за січень-лютий 2011-го наш кредитний портфель виріс у 8,5 рази", - розповідає засновник фінансової компанії "Центр факторингових послуг" (позики населенню під ТМ "Розумний кредит") Павло Ружицький. Після кризи пан Ружицький пішов з ринку управління активами і почав свій бізнес на простіше проблемних позик, а з 2010 року і споживчого кредитування. Чому "потреби"? Відповідь проста: невеликі суми в одні руки і висока рентабельність даного бізнесу притягують на цей ринок усе більше гравців. Стратегія компанії на нинішній рік передбачає залучення стратегічного інвестора, а в 2012-му - вихід на Варшавську фондову біржу. Подібні амбітні плани змусили активізуватися багато компаній. Невеликі позики можна отримати в ломбардах, кредитних спілках, фінансових компаніях і, звичайно ж, банках. Останні, до речі, маючи надлишкову ліквідність, роблять особливу ставку на сегмент невеликих споживчих позик, створюючи для цього навіть спеціальні компанії.
Так, в середині березня про свій вихід на ринок pos-кредитування (point of sales - тобто кредитування в точках продажів) заявила дочірня структура ОТП Банку - "ОТП Кредит". За словами генерального директора "ОТП Кредит" Володимира Мудрого, створенню компанії передувала підготовка, яка включала і вивчення російського досвіду в pos-кредитуванні. "В Україні ОTП Банк орієнтується на клієнтів із середнім і вище за середній рівнями доходів. Споживче кредитування ж передбачає орієнтацію на більш масовий сегмент. Введення pos-кредитування в структуру банку передбачало б зміну підходу у веденні фінустановою бізнесу як в цілому, так і в окремих його складових, що включають кількість відділень, персонал, бізнес-моделі та ін. Тому було вирішено створити окрему фінансову компанію, яка не буде особливістю свого бізнесу зачіпати бізнес-процеси, сам бізнес і сервіс-модель банку, а стане впроваджувати свої власні технології", - пояснює пан Мудрий. На думку експерта, ринок pos-кредитування є на сьогоднішній день найбільш динамічним.
"Просування кредитування через окрему фінансову компанію - це типова західна модель. Вона дозволяє банку зосередитися на суто банківській роботі", - погоджується з ним заступник голови правління, директор з роздрібного бізнесу VAB Банку Цвєтан Петринін. Щоправда, сам VAB Банк вважає за краще працювати на ринку споживчого кредитування без створення додаткових структур. Настільки не нова практика для світового ринку в Україні тільки розвивається. Приміром, компанія Cetelem спеціалізується на кредитуванні фізосіб і є структурним підрозділом французької групи BNP Paribas, а група ВТБ на російському ринку представлена ​​корпоративним Банком ВТБ і роздрібним ВТБ24. Але на українському ринку обидва банки воліють працювати як універсальні банки.
"Я не виключаю можливості увійти в сегмент" швидкої роздробу "в майбутньому. Однак на даному етапі це нас не цікавить - поки ми зосереджені на більш стійких і платоспроможних сегментах роздрібного ринку", - відзначає голова правління ВТБ Банку Вадим Пушкарьов. Крім того об'єм українського банківського ринку значно менший, ніж в Росії, і універсальний банк охоплює всі його сегменти. "Незалежність даного бізнесу в рамках продажів - обов'язкова умова для ефективного розвитку споживчого кредитування, і цей бізнес, безумовно, повинен мати досить великі повноваження. Але ми не бачимо сенсу виводити цей напрямок в окрему юридичну особу, тому не плануємо просування споживчого кредитування через створення окремої фінансової компанії. За такого підходу відбувається дублювання багатьох функцій підтримуючих підрозділів, що існують в банку", - зазначає Цвєтан Петринін.
Між тим, якщо цього року динаміка споживчого кредитування перевищить докризові показники, а конкуренція на ринку буде рости, багато банкірів можуть переглянути свою позицію. Тим більше що цьому сприяє і українське законодавство.
2. Розлучення з НБУ
Створення фінансових компаній та активізація кредитних спілок на ринку споживчого кредитування невипадкові. "З метою максимальної ефективності роботи банків у сфері роздрібного кредитування і почали виникати вузькоспеціалізовані дочірні фінансові установи. Їх особливість в тому, що, як правило, вони надають позики споживачам не прямо, а опосередковано - шляхом придбання у торговельних фірм боргових зобов'язань покупців. Також вони здійснюють кредитування торговельних фірм під заставу боргових зобов'язань покупців. Будучи дочірніми підприємствами великих комерційних банків, джерелами їх кредитних ресурсів є позички материнських компаній і капітали, що мобілізуються шляхом випуску облігацій", - говорить партнер, директор судового департаменту АФ "АКТІО" Ольга Просянюк.
Крім того, кредитори з набагато більшим бажанням йдуть під крило Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, нарікаючи на зарегульованість ринку кредитних послуг Національним банком. "Нагляд над банками, як і пруденційні вимоги до них, дійсно є більш жорсткими у порівнянні з іншими фінансовими організаціями."Плюс" роздрібного банку полягає в тому, що він може запропонувати клієнтам досить широкий спектр послуг (більше, ніж небанківські установи). Разом з часом фінансова компанія вимагає значно менше фінансових ресурсів "на старті", в тому числі щодо обсягу капіталу, а її маневреність може виявитися істотно вищою за більш лояльні вимоги до її функціонування", - відзначає провідний фінансовий аналітик рейтингового агентства "Кредит-Рейтинг" Віктор Шулик.
Криза змусила Нацбанк підсилити регулювання своїх підопічних, підвищивши вимоги до формування резервів, які прямо впливають як на їхній капітал, так і на фінансові результати. Організація споживчого кредитування через фінансові компанії позбавляє банки необхідності формувати резерви під ці кредити і відокремлювати бізнеси самої компанії та банку. Для фінансових компаній резервування позик також є обов'язковим, але вимоги набагато слабкіші, ніж у банків. "З огляду на перспективи зростання попиту на даний кредитний продукт, найбільші іноземні банки стали активно реєструвати дочірні фінансові компанії, які надають професійні послуги в сфері кредитування на споживчі цілі в точках продажів", - відзначає юрист ЮФ "ILF" Ліна Соловей. Саме через фінансову компанію "Простофінанс" на українському ринку ще в 2006 році почала працювати французька банківська група Societe Generale. Відома й історія роботи на ринку споживчого кредитування дочірньої структури Надра Банку - компанії "Догмат Україна", що працювала під ТМ "Єврокредит". Свого часу ці компанії посідали досить сильні позиції на ринку кредитування, проте з кризою вони трохи ослабли.
"Добре це чи ні - питання до НБУ. Це легальні шляхи обходу вимог Нацбанку", - оцінює нинішню тенденцію збільшення числа фінкомпаній, що спеціалізуються на споживчому кредитуванні, президент Національної асоціації кредитних спілок України Петро Козинець.
3. Мережеві ігри
Минулого тижня завершився тендер серед банків, що бажають працювати в магазинах торгової мережі "Фокстрот". Перемогла четвірка фінустанов - Дельта Банк, банк "Російський Стандарт", Укрсиббанк і Приватбанк. "Великі мережі в першу чергу зацікавлені в надійних партнерах в особі банків, тому вибирають найкращих. Не останню роль відіграє чинник філіальної мережі, яка забезпечує зручності при погашенні кредиту", - розповіли в Приватбанку.
У 2006-2007 роках, коли ринок споживчого кредитування розвивався найбільш динамічно, тема непрозорості тендерів торгових мереж по вибору банків-партнерів була вельми актуальною. Банкіри ремствували, що власники мереж вимагали великі відкати за можливість працювати на їх території. Розмір "вхідного квитка" варіювався в межах 1-10% від обсягу виданих фінустановами кредитів. Значення мала і кількість відмов у отриманні кредиту позичальникам, що безпосередньо впливало на виручки торговельних мереж. Банкіри стверджують, що після кризи навряд чи хтось з фінансистів буде погоджуватися на такі умови, адже отримані в 2009-2010 роках фінустанов збитки багато чому навчили і не дозволять їм повернутися до докризових стандартів роботи. Разом з тим ніхто не виключає і нового формату роботи зв'язки "банк - торгова мережа". Приміром, сьогодні основні вимоги виставляються до відсоткової ставки з позик, що має вирішальне значення для кінцевого покупця. Не виключено, що до кінця року з виходом нових гравців і посиленням конкуренції мережі будуть переглядати свої правила гри. Віктор Шулик відзначає, що вже сьогодні однією з важливих тенденцій ринку є спроби основних банків-операторів ринку споживчого кредитування зменшити свою залежність від роздрібних мереж, тим самим більше уваги приділяючи диверсифікованості продуктового ряду (наприклад, надання карткових кредитів).
4. Нулі з комісіями
За даними компанії "Простобанк Консалтинг", сьогодні існує понад вісімдесят програм, що дають можливість взяти товар у кредит строком до одного року. В більшості з них початковий внесок варіюється в межах 10-20%. Пропозицій з нульовим першим внеском практично немає. Однак є багато кредитних пропозицій з нульовими відсотковими ставками або близькими до того (наприклад - 0,0001%). На думку банкірів, криза не змінила психологію споживачів. Останні все ще "купуються" на безкоштовність і нульові відсотки, часто забуваючи про те, що ціна кредиту в більшості випадків закладається в комісіях. Так, разові комісії банків сьогодні перебувають у межах 0-15% від суми кредиту. Деякі фінустанови замість разової стягують щомісячні комісії, які сягають у деяких випадках до 4% на місяць. Однак якщо підбити сумарну вартість подібних позик, то ефективна ставка за ними нерідко досягає 100%. Буває й таке, що вартість самого кредиту дійсно близька до нуля, тоді варто звернути увагу на ціну товару, що купується, яка часом збільшена на ту саму переплату за кредит.
"Однозначно конкуренція на ринку споживчого кредитування росте і буде рости і далі. На сьогоднішній день ринок не заповнений. Є впевненість, що найближчим часом його поповнять ще багато гравців. В першу чергу це пов'язано з бажанням банків розміщувати свої ресурси на короткі терміни. Серед основних чинників конкуренції буде зниження відсоткових ставок і співпраця з великими торговельними мережами, а також деяке послаблення вимог до платоспроможності клієнтів", - впевнений начальник управління роздрібних продажів Банку Кредит Дніпро Євген Казаков. "Стабілізація ринку праці додає населенню впевненості в завтрашньому дні, тому ми спостерігаємо зараз зростання споживчої активності і зростання кредитування. Зараз на ринку споживчого кредитування з'являються нові гравці, з виходом яких будуть коригуватися і відсоткові ставки. Новачки будуть прагнути одержати свою частку на ринку, тому будуть пропонувати кредитні продукти із заниженими відсотковими ставками на шкоду своїй прибутковості", - відзначає начальник департаменту продажів продуктів споживчого кредитування УкрСиббанку BNP Paribas Group Володимир Радін. Однак про різке зменшення ставок мріяти поки не варто - вартість кредитів буде знижуватися поступово. Що, за словами директора департаменту маркетингу роздрібного бізнесу VAB Банку Антона Шаперенкова, пояснюється високоризиковими та незабезпеченими заставами цих кредитних продуктів.
За інформацією ПриватБанку, уподобання споживача в 2010 році в розрізі популярності товарів у кредит особливих змін у відсотковому співвідношенні не зазнали. В цілому частіше за все в кредит купують комп'ютерну техніку і холодильники (26,2% від загального числа покупок), далі йдуть телевізори (11,1%), замикають п'ятірку найпопулярніших товарів у кредит пральні машини (8,1%) і мобільні телефони ( 7,0%).
5. Розширення продуктів
"2010 рік запам'ятався тим, що в споживчому кредитуванні настала відлига і стало помітно певне пожвавлення ринку після кризи. У 2011-му, на нашу думку, тенденція зростання ринку кредитування збережеться і складе не менше 20% в порівнянні з 2010 роком. Крім того, ми припускаємо масовий перехід на фінансовий лізинг як в авто-, так і в іпотечному кредитуванні замість класичного", - прогнозують в ПриватБанку. Посилення конкуренції на ринку споживчих кредитів буде відбуватися не тільки за рахунок зниження вартості позик, але і за рахунок збільшення пропозицій банками різноманітних програм і спрощення підходів до видачі. Приміром, багато банків уже активно практикують видачу кредитів за спрощеною схемою чинним клієнтам або фізособам-власникам зарплатних карт. "Такі кредити не потребують надання позичальником застави, а обсяг кредиту залежить від розміру встановленого індивідуального ліміту для кожного клієнта і може складати від 500 до 50 тис. грн.", - Розповідають про свою програму в Ерсте Банку.
До того ж кожен банк намагається запропонувати стандартні продукти по-особливому. "Я б не став говорити, що ми пропонуємо ринку якісь абсолютно нові кредити. Однак наші конкурентні переваги полягають в особливостях кожного з кредитних продуктів. Наведу кілька прикладів. Так, ми вже пропонуємо власникам наших кредитних карт послугу консьєрж-сервісу - кваліфікаційну допомогу у вирішенні будь-яких клієнтських запитів від замовлення квітів для коханої до бронювання квитків, готелів і багато іншого. Крім того, ми розробили нові "фішки" - клієнт може заповнити заявку на отримання кредиту готівкою за допомогою інтернету, а також отримати попереднє рішення за споживчим кредитом на товари через SMS. Вам всього лише варто відправити необхідну інформацію, і через короткий час система сповістить про можливості отримання позики", - ділиться директор роздрібного бізнесу Альфа-Банку Піотр Качмарек.
Кожен банк робить ставку не на оригінальність кредитного продукту, а на особливості його продажу, надання додаткового сервісу для клієнтів і максимум індивідуального підходу. Задовольнити клієнтів фінустанови бажають настільки, щоб високий сервіс нівелював вартість фінансових послуг.
Олена Мошенець
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас