Лоу-кости не пускають в Україну — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Лоу-кости не пускають в Україну

2059
Українці, які вирішили відправитися відпочивати на травневі свята (а потім і в період літніх відпусток) на літаках, знову будуть платити за переліт набагато дорожче, ніж європейці або американці. Запланований на середину цього року масовий прихід на український ринок європейських бюджетних авіакомпаній, перенесено на невизначений термін.
Якщо в Лівії небо було оголошено безпілотною зоною після резолюції ООН, то жодних рішень про те, щоб не допускати тих чи інших авіаперевізників в українське небо ні міжнародні, ні вітчизняні органи влади не ухвалювали. Навпаки, з 2007 року Україна вела переговори про приєднання до Договору "Відкрите небо". Цілі проекту - дати можливість усім авіаперевізникам, як великим, могутнім і транснаціональним, так і дрібним, малобюджетним і регіональним, конкурувати між собою. При цьому істотну вигоду отримують в першу чергу пасажири, тому що мають широкий вибір перевізників.
Кожна з більш, ніж 30 країн, що підписали цей договір, відкривають свої внутрішні маршрути авіаперевезень для інших країн-учасниць договору. Щоб почати літати в іншій країні, авіакомпаніям не треба довго чекати на дозволи, як відбувається зараз в Україні - досить прямо домовитися з аеропортами. Підписання цього договору для українців було б вигідне тим, що конкуренція між перевізниками сильно зросла. Що призвело б до зниження цін на перельоти. Для порівняння: у традиційній компанії квиток на рейс, наприклад, Київ-Берлін-Київ коштує близько 400 доларів, а низькобюджетні компанії (лоу-кости) готові везти пасажира цим маршрутом за 1 тисячу гривень. І навіть дешевше.
За відсутності офіційних рішень про закриття українського неба новий курс дешевих іноземних лоу-кост (т.зв. бюджетним перевізникам) задав віце-прем'єр Борис Колесніков. Цей курс - в обліт території України. Він заявив, що європейські лоу-кости не отримають вільний доступ до українського ринку. І пояснив, що пускати в Україну іноземних авіаперевізників невигідно - бо тоді українські авіакомпанії залишаться без роботи.
Виходить, покращувати життя українців, зацікавлених у зниженні цін на авіаквитки, вже сьогодні влада не збирається. Так само як і завтра, і в осяжному майбутньому. Тому що озвучена Колесніковим передумова для, наприклад, приєднання нашої країни до проекту "Відкрите небо" - скасування європейських віз для українців - на тлі відсутності хоч скільки-небудь значущого прогресу в цьому напрямку відсуває прихід іноземних авіакомпаній (в тому числі - бюджетних) на невизначений час.
Зелене світло "низькобюджетникам"
При цьому сам віце-прем'єр визнавав неодноразово дорожнечу цін українських авіаперевізників. Так, наприклад, він критикував розцінки "Української авіаційної групи", що складається з авіакомпаній "АероСвіт", "Дніпроавіа" і "Донбасаеро", а також авіаперевізника Windrose - всі вони підконтрольні структурам Коломойського. "60% ринку пасажирських перевезень належить одному альянсу. Не можу сказати, що це їхня провина, це наша спільна біда, що підставним шляхом, спотворивши інформацію, можна скупити ринок, і ніякий Антимонопольний комітет законно нічого зробити не зміг. Нам ще належить запитати в АМКУ, взагалі яким чином це відбулося і чому сьогодні квиток Київ - Дніпропетровськ - Київ коштує 500-600 доларів", - заявляв наприкінці минулого року Колесников.
Якщо лідер на ринку українських авіаперевезень фактично диктує в Україні ціну, і ці ціни завищені, то найбільш ефективне рішення для даної ситуації - допуск на український ринок конкурентів "Української авіаційної групи", які звикли працювати на тих же європейських ринках "дешево і сердито". І як прямий наслідок їхнього приходу - зниження цін на українському ринку. Саме цей варіант і пропонував у грудні минулого року Колесников. "Потрібно демонополізувати ринок", - зазначав Колесніков. Як один із заходів з демонополізації ринку він і пропонував введення лоу-костів на ринок: "Якщо сьогодні хтось хоче створити лоу-кост-компанію - нехай реєструється, вкладає гроші в лізинг або купівлю літаків. Ми будемо це тільки вітати. Двері Мінінфраструктури відкриті цілодобово, чекаємо на пропозиції", говорив він у січні.
Він також зазначав тоді, що договір "Відкрите небо", який набуває чинності в 2011 році: стане потужним імпульсом для розвитку авіації. Оскільки дозволить без всяких додаткових дозволів будь-якої української компанії літати в будь-яку точку земної кулі без обмежень і квот. Відповідно і в Україні будуть літати так само. Отримавши вільний доступ на ринки країн, в яких власні перевізники практично відсутні, авіакомпанії з Україною могли б поборотися за частину їхнього ринку. Йдеться про Литву, Естонію, Румунію, Болгарію.
Небо для своїх
Тепер віце-прем'єр змінив свою позицію. І оголосив про закриття українського неба для європейців - щоб українські компанії не залишилися без роботи всередині країни. Невже Борис Вікторович став по-іншому ставитися до авіакомпаній з Альянсу "Українська авіаційна група"? Ні, схоже причина зміни поглядів лежить в іншій площині.
Учасники ринку говорять про неспроможність тези "захист національного виробника". Генеральний директор "Візз Ейр Україна" Сергій Дементьєв зазначає: "Від вільної конкуренції на ринку виграють як авіакомпанії, так і пасажири і український авіаційний ринок в цілому. Адже вільна конкуренція стимулюватиме авіаперевізників і аеропорти використовувати ресурси ефективно. Звідси - більший вибір для пасажирів послуг і цінових пропозицій. Розвиток українського авіаційного ринку буде тим активнішим, чим більш відкритим він буде ставати в плані надання призначень на маршрути і ефективності роботи аеропортів. Вихід Wizz Air на український ринок у 2008 році змусив інших його гравців стати більш конкурентоспроможними: знижувати ціни на авіаперельоти, оновлювати флот".
З ним солідарний президент туристичної компанії "Феєрія" Ігор Захарченко: "Лоу-кости на українському ринку - це тільки плюс, позитив для туризму. Зараз українці, які люблять подорожувати світом, спочатку добираються до Польщі або Німеччини, а звідти куди -небудь подорожують. Тому що з Європи є маса вигідних авіарейсів. Але якщо чиновники заявляють, що це не вигідно для України, то напрошується лише один висновок: лоу-кости невигідні тільки певним чиновникам. Адже чому Польщі, Німеччини, Англії, Франції - словом, в світі це вигідно, а Україні раптом невигідно? Адже на тому ж польському авіаринку присутні дев'ять лоу-костів".
Зміна позиції високопоставленого держчиновника щодо проекту "Відкрите небо" теж була сприйнята з подивом.
"Для нас виявилася несподіваною настільки радикальна зміна курсу галузевого міністерства, яке багаторазово висловлювалося на підтримку створення спільного авіапростору з ЄС як інструменту підвищення конкуренції", - відзначив і помічник гендиректора "АероСвіту" із зв'язків з громадськістю Сергій Куций.
Свою версію зміни позиції Колесникова в питанні допуску на український авіаційний ринок іноземних авіакомпаній, в тому числі бюджетних авіаперевізників висловив народний депутат Юрій Кармазін.
"Коли Колесніков вступив на посаду віце-прем'єр-міністра, він переконував всю Україну в тому, що ціни на квитки всередині країни і за межі країни вищі за їх реальну вартість в 3-4 рази. І це правда. Однак згодом його позиція почала змінюватися на діаметрально протилежну. Однозначно стверджувати поки рано, але я можу припустити, що справа тут у перерозподілі прав власності на ринку авіаперевезень, пов'язаному з продажем "Міжнародних авіаліній України" (МАУ). Інакше важко пояснити поворот на 180 градусів у судженнях пана Колесникова, поворот, просто суперечить здоровому глузду. Адже конкуренція народжує зниження цін, а допуск в Україну іноземних бюджетних авіаперевізників тільки поліпшить становище українців. Зараз вони, громадяни досить бідної країни, змушені витрачати на авіаперельоти більше, ніж заможні американці чи ті ж ізраїльтяни", - зазначає Кармазін.
Процес продажу МАУ був організований без конкурсу. В результаті компанія була оцінена в 250 мільйонів гривень і продана за 287,2 мільйона. Хоча ті ж "Дніпроавіа" і Windrose направляли у ФДМ свої пропозиції викупити акції за 516,84 і 492,9 мільйона гривень відповідно. За оцінкою ж ряду інветкомпаній вартість проданого пакету склала близько 1,2 мільярда гривень.
Заступник глави спецкомісії ВР з питань приватизації Олександр Бондар вважає, що обраний сценарій продажу МАУ був свідомо "приватизацією в одні руки" і не відповідав інтересам держави: "В держави були законні важелі перешкодити цьому, скасувавши норму про закриту приватизації при перереєстрації статуту МАУ відповідно до нового законодавства. Вона мала сенс ще тоді, коли в компанії було декілька акціонерів, тепер же там тільки один приватний акціонер, та інтриги в тому, кому вона дістанеться, немає".
Держпакет МАУ в 61,58% акцій був розподілений серед чинних акціонерів компанії: UIA Beteiligungsgesellschaft mbH збільшила свою присутність в МАУ з 22,51 до 58,6%, UIA Holding GmbH - з 9,93 до 25,84%, а Capital Investment Project - з 5,97 до 15,55%. Ці структури афільовані з Ароном Майбергом, засновником і колишнім акціонером компанії "АероСвіт".
Висока оцінка МАУ інвесткомпаніями пов'язана з непоганими показниками МАУ і тим, що основний напрямок перевезень компанії - Західна Європа. Так, в 2010 році, за даними неаудованої фінансової звітності, виручка "Міжнародних авіаліній України" склала 2,4 мільярда гривень. У кризовий для авіаперевізників 2009 МАУ перевезла 1,56 мільйона пасажирів (падіння всього 6% до 2008-го на тлі загального зниження обсягів перевезень по ринку на рівні 17%), її дохід дорівнював 2,2 мільярда гривень. На частку компанії припадає третина українських авіаперевезень. Правда, у МАУ є слабке місце - у флоті компанії відсутні регіональні літаки. Що вкрай негативно позначилося б на конкуренції з європейськими лоу-костами, прийди останні, як і планувалося, в 2011 році.
За відсутності останніх МАУ та "Українська авіаційна група" продовжать між собою конкурувати за пасажиропотоки. Як невеликий втішний приз українці, які бажають вибирати з великої кількості перевізників того, хто дешевше, отримають можливість такого вибору на двох напрямках - з Росією та Ізраїлем. З цими країнами Україна все-таки має намір працювати за правилами "Відкритого неба". Вже до середини літа заплановано підписання договору "Відкрите небо" з Росією. До речі, щодо Ізраїлю не все так просто - керівництво авіаційної галузі цієї держави було здивоване, що Україна має намір працювати з "землею Обітованою" за принципами "Відкритого неба"...
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас