1739
Молоко йде в дефіцит
— Аграрний ринок
За прогнозами аналітиків та учасників ринку, в початку 2011 р. молоко може стати дефіцитом. Обсяги його виробництва зменшаться через нову систему дотацій, кажуть виробники. При цьому ціни в магазинах можуть знову збільшитися. Тримати корів українським фермерам просто невигідно - поголів'я буде зменшуватися.
А скільки корова дає молока
Підсумки роботи у тваринницькому комплексі України останніх двох десятиліть невтішні. За офіційними даними Держкомстату, зниження поголів'я ВРХ не зупиняється з початку звітного періоду в 1990 р. За перше десятиліття, з 1990 р. по 2000 р., ВРХ в Україні стало менше на 58%, а наступні 10 років скоротили поголів'я ще на 55% до 2010 р. Разом, за 20 років в Україні залишилося на 81% великої рогатої худоби. Чисельність корів за той же період скоротилася на 68%. А виробництво молока за ті ж 20 років скоротилося на 53%.
Між тим, як сказав перший віце-президент Національної академії аграрних наук України Анатолій Головко, населення України забезпечене молоком і молокопродуктами тільки на 51% від норми. При цьому він відзначив, що виробництво молока і м'яса, особливо яловичини, знаходиться на небезпечному для продовольчої безпеки країни рівні.
Золоті літри
Ціна ж на молоко і молочні продукти зростає. За 20 років продукти подорожчали майже в 10 разів. Як відзначають аналітики консалтингової компанії "Інфагро", ціни на масло вершкове повільно, але все-таки зростають. "Посилити тенденцію до збільшення вартості цієї продукції може новина про відкриття Росії для декількох українських підприємств. Крім сирів, право експорту масла і сухого молока в РФ отримали підприємства компаній "Альміра", "Мілкіленд", "Терра Фуд", "Глобинський МОЗ", "Сири Бурлука", відзначають експерти.
Ціни на масло в Україні хоч і зміцнилися, його експорт теоретично залишається вигідним. Внутрішні ціни дозволяють здійснювати такі продажі за 4700-5000 $/т. Але можливістю зовнішніх відвантажень поки мало хто скористався.
Та продукт не приніс учасникам ринку надприбутків. Незважаючи на те, що ціна молока і молочних продуктів в Україні досить висока і постійно зростає, рентабельність виробництва молока дуже низька. Якщо на початку 90-х рр. вона досягала 32,2%, то до 2010 р. була на рівні 1,4%.
У середині січня акціонери великого виробника молочних продуктів компанії "Молочник" ("Укрпродукт Груп", ТМ "Наш молочник", "Народний продукт", "Ваш молочник" і "Вершкова долина") прийняли рішення ліквідувати її. Як йдеться в повідомленні компанії, таке рішення було прийняте у зв'язку з податковим тиском на неї.
"Голова зборів повідомив акціонерів про податковий тиск на товариство, яке створює значні перешкоди у здійсненні товариством господарської діяльності, у зв'язку з чим було запропоновано проголосувати за ліквідацію товариства", - відзначають в компанії.
Станом на 31 грудня 2009 р. вартість чистих активів компанії склала 18,065 млн. грн., сума зобов'язань - 135,473 млн. грн. 2009 р. "Молочник" закінчив зі збитками 11,234 млн. грн. Вапнярський молокозавод ("Терра фуд") 2009 р. закінчив зі збитками 1,746 млн. грн., скоротивши чистий дохід на 26,44%, до 70,139 млн. грн. в порівнянні з 2008 р. "2011 р., виходячи з передумов, також буде непростим. В першу чергу "завдяки" негативним споживчим настроям, а також змінам у системі виплати дотацій виробникам сировини", - зазначають у прес-службі молочної компанії "Галичина". Виробник має намір в 2011 р. збільшити обсяг реалізації своєї продукції в грошовому вираженні на 8,9%, до 986,3 млн. грн., в порівнянні з 2010 р.
Світова молочна недостатність
Між тим на світовому ринку молокопродуктів спостерігається досить стабільне відновлення попиту, що характеризується зростанням закупівельних цін як на молочну сировину, так і на готові продукти. Як відзначають аналітики Українського клубу аграрного бізнесу (УКАБ), зокрема, на останньому Глобальному молочному аукціоні (GDT) від 18 січня поточного року було зафіксовано середнє зростання цін на основні молочні продукти, торгівля якими ведеться на міжнародних ринках, на 1,2% за контрактами на березень-вересень 2011 року. Правда, дане зростання не таке суттєве, як минулорічне на рівні 7,1%.
"Відновлення попиту на світових ринках підтверджує і зростання цін на молочну сировину в кінці 2010 р. від 13% у США і 19% в ЄС до більш ніж 29% у Новій Зеландії у порівнянні з відповідним періодом 2009 р.", - говорить експерт аграрних ринків УКАБ Інна Ільєнко. За її словами, при цьому зростання виробництва молока як в Європі, так і в інших частинах світу не може задовольнити зростаючий попит.
"До того ж, якщо порівнювати з такими товарами, як зернові, м'ясо, рослинні олії, найбільше зростання попиту (на 30%) в світі в найближчі 10 років чекають саме на молоко", - говорить Інна Ільєнко, посилаючись на дані Організації з економічного співробітництва та розвитку (OECD) та Організації сільського господарства і продовольства ООН (FAO).
Купіть слона
Чи готові українці купувати дорогий молочний продукт? Чи готові купувати його за високу ціну з найчастіше низькою якістю і з чималим вмістом стабілізаторів, консервантів, барвників та ароматизаторів?
Перед святами українці піднеслися духом, збільшивши споживання. У грудні покращилися оцінки поточного особистого матеріального стану, а особливо - очікування щодо його зміни, а також підвищився індекс економічного очікування. Про це свідчать результати дослідження споживчих настроїв в Україні, спільного проекту компанії GfK Ukraine і Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД).
Однак це явище далеко не показник для 2011 р. і виробників. "Поліпшення споживчих настроїв в кінці 2010 р. пов'язане з двома основними чинниками: політичним та сезонним", - стверджує Максим Борода, заступник директора МЦПД. За його словами, наближення новорічних свят поліпшило настрої споживачів.
Відчутне зростання оцінок поточного особистого матеріального стану зумовлене, за словами експерта, завершенням розрахунків на кінець календарного року, виплатою премій і бонусів.
Передноворічна споживча лихоманка, посилена промо-заходами продавців широкого спектру товарних груп, від нерухомості до продуктів харчування, призвела до збільшення споживання. "Та великі витрати у період новорічних свят разом зі зростанням цін на електроенергію можуть зіпсувати споживчі настрої громадян України вже в січні 2011 р.", - відзначає експерт МЦПД.
Анастасія Арасланова
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною