В "брудній" зоні виявилося нечисто — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

В "брудній" зоні виявилося нечисто

Казна та Політика
1908
Слідчий комітет Росії (СКР) порушив вчора кримінальну справу за фактом невиконання вимог транспортної безпеки, що спричинило з необережності смерть двох або більше осіб у результаті здійсненого напередодні теракту в аеропорту "Домодєдово". У рамках справи слідство має намір перевірити роботу як співробітників міліції, так і служби авіаційної безпеки аеропорту.
Теракт був здійснений в так званій "брудній" зоні "Домодєдово", відповідальність за яку фактично повинні нести всі вищеперелічені структури, які замість цього звалюють провину один на одного. Роботою ж з запобігання терактів в аеропортах міліція не займається з 2008 року, після того як розігнали її антитерористичні підрозділи.
Неадекватний контроль
Як повідомив офіційний представник СКР Володимир Маркін, відомством порушено кримінальну справу за ч. 3 ст. 263.1 КК РФ (невиконання вимог щодо забезпечення транспортної безпеки на об'єктах транспортної інфраструктури та транспортних засобах, що призвело з необережності до смері двох або більше осіб). За словами Маркіна, в основу справи лягли факти невиконання вимог безпеки на об'єктах аерокомплексу "Домодєдово", в результаті якого був здійснений теракт, що забрав життя 35 чоловік. У рамках кримінальної справи, зазначив він, будуть перевірені дії керівників і рядових співробітників лінійного управління внутрішніх справ на транспорті (ЛУВДТ) та "інших посадових осіб, які повинні були забезпечувати охорону громадського порядку і вживати профілактичних заходів" в "Домодєдово". Слідством, підкреслив Маркін, також буде встановлено і ретельно досліджено роль керівництва аеропорту "Домодєдово" та його служби безпеки, які повинні були забезпечити безпечне перебування громадян у будинках і на території комплексу. Надалі ця кримінальна справа може бути об'єднано з основною кримінальною справою, порушеною за фактом теракту в аеропорту "Домодєдово".
За відомостями джерел у СКР, справу з 263-ї статті КК відкрили після колегії ФСБ Росії, на якій президент Дмитро Медведєв жорстко висловився про дії силовиків в "Домодєдово" і роботу адміністрації аеропорту. "Була просто анархія, заходили з будь-яких місць, контроль пересування в кращому випадку був частковий і практично не поширювався на тих, хто зустрічає пасажирів. Жодна рамка або аналізатор в цій ситуації не спрацювали", - сказав він. Такої ж версії дотримується й Маркін, який раніше повідомив, що в "Домодєдово" "була відсутня ефективна система контролю за входом пасажирів в будівлю аеровокзалу, що дозволило терористові безперешкодно потрапити до нього". "Вже встановлено, що потрапити до зали, де стався вибух, терористові практично не потребувало великих зусиль, оскільки фактично не існувало адекватної системи контролю за входом в приміщення комплексу аеропорту", - заявив він. Зокрема, біля входу, яким скористався терорист, не працював металошукач.
Особистість смертника, від якого залишилися голова і рука, поки не встановлена, не завершена і вибухотехнічна експертиза. Проте вже вчора джерела, близькі до розслідування теракту, висловлювали припущення, що бомба, яка спрацювала в "Домодєдово", була начинена пластитом і що така ж вибухівка спрацювала за необережного поводженні з нею 31 грудня минулого року в готелі приватного стрілецького клубу в Москві, де, за попередніми даними, проживала одна з груп терористів.
"За "брудну" зону відповідають всі, тобто ніхто"
Відзначимо, що після підриву чеченськими терористками двох літаків, які вилетіли з того ж "Домодєдово" 24 серпня 2004 року (теракт забрав життя 88 осіб), різними міністерствами та відомствами був розроблений і ухвалений цілий ряд нормативних актів щодо забезпечення безпеки аеропортів та їх пасажирів.
Першим з них стало спільне розпорядження міністрів транспорту та внутрішніх справ від 27 серпня 2004 року, відповідно до якого функції охорони правопорядку в так званих брудних зонах аеропортів, у тому числі самій будівлі аеровокзалу, належали міліції та позавідомчій охороні Мінтрансу, а службам авіаційної безпеки аеропортів передавався перед-і постполітний огляди пасажирів та їх багажу під контролем співробітників органів внутрішніх справ (тобто робота в "стерильних зонах"). Потім були ухвалені інструкції про технології огляду людей у вхідних зонах аеропортів, зокрема "Домодєдово".
Даний документ, як повідомила прес-секретар аеропорту "Домодєдово" Олена Галанова, який підписали представник Ространснагляду, директор з авіаційної безпеки аеропорту та начальник місцевого ЛУВДТ, закріплював огляд усіх, хто входять у будинок аеропорту, за міліцією. Проте федеральні авіаційні правила "Вимоги авіаційної безпеки до аеропортів", затверджені Мінтрансом в листопаді 2005 року, наказували співробітникам служб авіаційної безпеки (САБ) здійснювати не тільки перед-і післяполітний огляди пасажирів, багажу і самих літаків, але і фактично виконувати ними чисто міліцейську роботу . Зокрема, в документі сказано, що співробітниками САБ "з метою попередження терористичних акцій на об'єктах аеропортів, у тому числі на привокзальній площі і прилеглих до неї територіях, на входах у аеровокзал і в будівлях аеровокзалів, а також в зонах контролю пасажирів і пунктах огляду, проводяться узгоджені з органами внутрішніх справ заходи щодо попередження та припинення злочинів, охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки".
"У ході змін, які відбулися за останні десять років у роботі міліції, ФСБ і служб авіаційної безпеки, відповідальність за безпеку в аеропортах неодноразово перекладалася з однієї структури в іншу. В підсумку, за так звану брудну зону, де і був здійснений теракт, стали відповідати всі, тобто ніхто", - сказав колишній начальник головного управління внутрішніх справ на транспорті МВС РФ Анатолій Ромах.
Сертифікат у "Домодєдово" не відкличуть
Як повідомили в Росавіації, сертифікат з авіаційної безпеки аеропорту "Домодєдово" був виданий у квітні 2010 року на підставі експертного висновку ФГУП "Адміністрація цивільних аеропортів (АЦА)", однієї з трьох уповноважених на експертизу авіаційної безпеки організацій. За словами співрозмовника у ФГУП "ДержНДІ цивільної авіації" (також має право здійснювати експертизи з безпеки), згідно із законодавством, сертифікація з авіаційної безпеки проводиться раз на два роки. "Це складна, велика процедура, під час якої перевіряється вся техніка для огляду, вся документація щодо забезпечення безпеки всередині "чистої" зони, тобто після проходження пасажирами реєстрації", - пояснює співрозмовник.
Представник ФГУП АГА повідомив, що за сертифікації аеропорту аналізується і відповідність САБ параметрами, зафіксованим у законодавстві. За його словами, співробітники САБ аеропортів відповідають за створення і підтримку заходів, що перешкоджають здійсненню злочинів у аеровокзальних комплексах та на території аеропорту, але змушені працювати спільно з транспортною міліцією. Як розповіли в прес-службі аеропорту "Внуково", компетенція співробітників САБ (є підрозділом аеропорту) починається з пункту огляду пасажирів, проводжаючих і співробітників аеропорту на входах в аеровокзальний комплекс. "За допомогою техніки вони перевіряють ручну поклажу та багаж пасажирів, проте не мають права доторкатися до цих речей", - повідомляють у прес-службі. Тому якщо необхідно змусити людину показати речі або здійснити затримання, вони мають звертатися до представників транспортної міліції.
Водночас, додають у ФГУП АГА, як такого положення про розмежування повноважень САБ і міліції немає. "Те, що САБ аеропорту "Внуково" працює з транспортною міліцією прямо зі входу, - це їх домовленість, - пояснюють у ФГУП. - Але всі пропозиції авіаційної влади випустити документ за єдиним для всіх аеропортів поділом повноважень отримували відмову з боку представників МВС".
У більшості аеропортів Центральної Росії, за даними ФГУП АГА, САБ є структурними підрозділами аеропортів. У спеціальні юридичні особи вони виведені тільки в "Шереметьєво" і "Домодєдово". У "Шереметьєво" це ЗАТ "АероМАШ - Авіаційна безпека", по 45% в якому належить "Аерофлоту" і ВАТ "Міжнародний аеропорт "Шереметьєво"" і 10% - ТОВ "Компанія" Гейт Технолоджіс Лімітед"", зареєстрованому у Великобританії (дані СПАРК). Співробітники ЗАТ відповідають за догляд в терміналі "Д", а в інших терміналах працюють фахівці дирекції з авіаційної безпеки самого аеропорту.
У "Домодєдово" дозвіл на цю діяльність має ЗАТ ""Домодєдово "Ерпорт Авіейшн Сек'юріті", на 75% належить "ФМЛ Лімітед" (контролює більшість структур в "Домодєдово") і на 25% - компанії Airроrt Mаnаgеmеnt Cоmраny Limitеd, зареєстрованої на острові Мен.
Згідно з пунктом 38 наказу Мінтрансу № 132 "Про затвердження федеральних авіаційних правил "Вимоги авіаційної безпеки до аеропортів", пункти огляду пасажирів, їх ручної поклажі і багажу, інших осіб на входах до аеровокзалів міжнародних аеропортів і аеропортів федерального значення повинні бути обладнані рентгенотелевізійними інтроскопвми, стаціонарними і ручними металошукачами. У "Внуково", "Шереметьєво" і "Домодєдово" стверджують, що всі входи оснащені необхідним обладнанням і воно повністю працює.
У Мінтрансі впевнені, що провину за теракт не можна покладати на служби "Домодєдово" і, зокрема, САБ аеропорту. Як заявив заступник керівника Ространснагляду Володимир Черток, функції передполітного огляду на входах у будівлю аеровокзального комплексу лежать на МВС. У Росавіациї додають, що відомство має право відкликати сертифікат з авіаційної безпеки, виданий аеропорту "Домодєдово". "Але вибух стався в зоні, за яку відповідає транспортна міліція", - підкреслили в прес-службі відомства, пояснивши, що в такому випадку немає сенсу відкликати сертифікат. При цьому в Мінтрансі та МВС збираються незабаром розробити нові правила безпеки в аеропортах, які більш чітко розмежують дії різних служб.
Від рамок безпечніше не стало
У МВС офіційно обговорювати, хто з працівників транспортної міліції буде відповідати за теракт в "Домодєдово", відмовилися. Неофіційно ж у відомстві говорять, що в цьому випадку провина не стільки міліціонерів, скільки співробітників ФСБ, на яких в цілому покладена боротьба з тероризмом. У відомстві нагадали, що ще у вересні 2008 року відповідно до указу президента Дмитра Медведєва "Про деякі питання Міністерства внутрішніх справ Російської Федерації" були ліквідовані департамент з боротьби з організованою злочинністю і тероризмом МВС РФ (ДБОП), відповідні підрозділи в головних управліннях МВС по федеральних округах і регіональні УБОЗ, а на їх основі пізніше були створені підрозділи міліції з протидії екстремізму. Тоді ж розігнали й відділення з боротьбі з тероризмом в ЛУВДТ, на місці яких з'явилися підрозділи з розкриття злочинів екстремістської спрямованості. А через відсутність екстремістів як таких в аеропортах на колишніх борців з тероризмом незабаром стали покладати невластиві їм функції з розкриття інших загальнокримінальних злочинів.
Відучора на входах в усі аеропорти країни були включені рамки металошукачів і рентгенотелевізійні інтроскопи, через які пропускали пасажирів, що прибувають та їхній багаж. Таким чином, почався тотальний огляд пасажирів, який раніше був вибірковим (як правило, через рамки ганяли кавказців та інших пасажирів, які здавалися правоохоронцям підозрілими). У результаті пасажири, які стали прибувати вчора в аеропорти, тільки потрапили в чергові черги, а за їх безпеку, як кажуть самі міліціонери, ніхто поручитися не може хоча б тому, що вибух терориста в черзі може призвести до не менш тяжких наслідків, ніж у будинку самого аеровокзалу. Так було, наприклад, в липні 2003 року на фестивалі "Крила" в Москві, де дві терористки вибухнули перед "рамками", убивши 16 і поранивши 59 осіб.
Олександр Панченко, Олег Рубникович, Владислав Трифонов, Федір Максимов
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас