"Ъ": Безгарантійне обслуговування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Ъ": Безгарантійне обслуговування

Енергетика
645
Нову міжурядову угоду в сфері транзиту нафти було підписано минулої п'ятниці, оголосив журналістам президент Віктор Янукович. Договір планувалося укласти ще наприкінці травня. Причому тоді обговорювалося, що Росія гарантує прокачування 30 млн т нафти щорічно протягом трьох років в обмін на введення Україною прозорої формули розрахунку транзитної ставки.
Але в підсумку термін дії договору склав всього рік, а РФ гарантувала транзит лише 17 млн т нафти в наступному році, розповіло високопоставлене джерело в Мінпаливенерго. "Це менше, ніж у нинішньому році, але зате у нас з'явилися гарантії прокачування", - зазначив він. Для порівняння: лише за 10 місяців поточного року український оператор "Укртранснафта" транспортував до Європи 17 млн т нафти.
Гарантій прокачування РФ заявлених обсягів нафти в договорі, по суті, немає, каже джерело в міністерстві. У первинному тексті угоди передбачався принцип "качай або плати" - тобто незалежно від фактичного обсягу прокачування РФ мала сплатити вартість транзиту, передбаченого в договорі. У підписаній угоді цього пункту немає, так само як і санкцій за невиконання обсягів прокачування. У Мінпаливенерго і міненерго РФ від коментарів відмовилися.
Разом з тим Україна залишила за собою право змінювати вартість транзиту. Наприклад, з початку поточного року тариф був збільшений приблизно на 30%, до 1,63-1,65 євро за 100 км. "Для порівняння: у Словаччині прокачування тонни вуглеводнів коштує 1,50-1,55 євро за 100 км", - раніше заявляли в міненерго РФ. У результаті в I кварталі транзит знизився на 37,5% - російська "Транснафта" відмовилася транспортувати сировину по території України. "Укртранснафта" звернулася до суду з вимогою до "Транснафти" відшкодувати $7 млн збитків, але в серпні відкликала позов. Вчора в компанії від коментарів відмовилися. За словами співрозмовника в Мінпаливенерго, поки підвищувати тарифи не планується.
Тим не менше в Мінпаливенерго розраховують на зростання транспортування в наступному році. По-перше, за рахунок збільшення обсягів переробки на нафтопереробному заводі з 10 млн до 15 млн т після введення мит на імпорт нафтопродуктів. По-друге, завдяки транспортуванні венесуельської нафти на білоруські НПЗ, що дасть ще 8 млн т.
Підписання угоди могла і не відбутися. На початку листопада перший віце-президент "Транснафти" Михайло Арустамов заявив, що в майбутньому РФ не буде залежати від країн-транзитерів нафти. За його словами, найближчим часом почне роботу порт в Усть-Лузі (Ленінградська область), що дасть змогу завантажити другу чергу Балтійської трубопровідної системи нафтою, яка зараз прокачується по нафтопроводу "Дружба" через Білорусію в польський Гданськ, а також тієї, що йде по нафтопроводах Броди-Одеса і Броди-Південний. Це усуне загрозу зниження обсягів нафтовидобутку, яка виникала через проблеми з транзитерами.
Москва з самого початку не планувала надавати будь-які гарантії Україні, оскільки має альтернативу у вигляді Балтійської трубопровідної системи, говорить начальник аналітичного відділу ІК "Брокеркредитсервіс" Максим Шеїн. "У цих умовах Україні вдалося домогтися максимально можливого результату", - вважає експерт. На його думку, підписання контракту стало можливим після того, як Україна почала прокачування нафти в аверсному режимі нафтопроводом Одеса-Броди.
Україна шукає й інші джерела нафти для завантаження свого нафтопроводу. Крім венесуельської сировини, збільшити прокачування в наступному році планується також за рахунок зростання поставок азербайджанської нафти на Кременчуцький НПЗ - з 1 млн до 5-6 млн т. "Ми хочемо налагодити стабільний коридор поставок сирої нафти і нафтопродуктів в Україні. Для цього ми підготували угоду", - заявив у п'ятницю президент Азербайджану Ільхам Алієв на Чорноморському економічному форумі в Ялті.
Крім того, у вересні Україна і Казахстан домовилися про транзит 6 млн т нафти щорічно і постачання на українські НПЗ ще 2 млн т. Це дозволить "Укртранснафті" отримувати до $25-30 млн додаткового прибутку на рік. Однак для початку транзиту необхідно згоду Росії. "Ця тема також обговорювалася на переговорах у п'ятницю. Це була перша зустріч, на якій ми порушли це питання", - сказало джерело в Мінпаливенерго.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас