Боротьба за аверсну нафту — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Боротьба за аверсну нафту

Енергетика
711
Завтра в Україну з дводенним візитом прибуде міністр промисловості і енергетики Азербайджану Натік Алієв. Про це повідомили в прес-службі азербайджанського відомства. Алієв візьме участь в Чорноморському економічному форумі в Ялті, який пройде за підтримки президента України Віктора Януковича та Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Планується, що гість з Баку виступить на заході з промовою, а також проведе переговори з першим віце-прем'єром Андрієм Клюєвим і главою Мінпаливенерго Юрієм Бойком.
Основна тема переговорів - перспективи українсько-азербайджанського співробітництва в сфері нафтопоставок. Баку і Київ зацікавлені не тільки у нарощенні імпорту каспійської нафти на внутрішній ринок, але й у збільшенні обсягів її транспортування на зовнішні ринки, перш за все, європейські. На думку опитаних експертів, зараз Україна має шанси довести, що зможе транспортувати до Європи не лише російську нафту, але й перехопити контракти з країн Кавказу, які в даний час більше розраховують на доставку своїх вуглеводнів на нафтопереробні заводи в країни Євросоюзу танкерами через Чорне море і турецьку протоку Босфор.
У розширенні нафтового співробітництва з Азербайджаном зацікавлені також Білорусь і Польща. Інтереси цих країн перетинаються в питанні про аверсну експлуатацію Одеса - Броди. Але в той же час змушують їх боротися за право транспортування нафти цим маршрутом на свої ринки, оскільки український трубопровід не в змозі задовольнити інтереси обох партнерів одночасно.
Вчора Баку відвідав віце-прем'єр, міністр економіки Польщі Вальдемар Павляк, який обговорив з президентом Азербайджану Ільхамом Алієвим перспективи співробітництва в сфері енергетики. Польща вже давно веде переговори про постачання і транзит азербайджанської нафти по трубопроводу Одеса - Броди, який мав бути продовжений до Плоцька. Але після того, як вибухнула фінансова криза, це питання перестало бути пріоритетним для польського уряду, і Міністерство регіонального розвитку Польщі хотіло перенаправити суми, отримані з фондів ЄС, на продовження нафтопроводу на інші інвестиції.
"Але в гру вступила Білорусь, якій Росія підвищила мито на нафту, змушуючи білоруські НПЗ працювати на половину потужності. Проблеми Мінська були вирішені завдяки Венесуелі, яка забезпечила постачання своєї нафти. Цього року навесні до Одеси почали доходити танкери з нафтою з Венесуели, яка потім доставлялася залізничним шляхом через Україну в Білорусь. Це витратна схема транспортування, і в пошуках економії Олександр Лукашенко переконав Україну розпочати транспортування нафти по трубопроводу Одеса - Броди в аверсному режимі", - таке бачення ситуації виклав у коментарі Анджей Шептицький з Інституту міжнародних відносин Варшавського університету. В даний час, за його словами, не тільки Варшава, але і Мінськ намагається домовитися з Баку про постачання азербайджанської нафти на свій ринок завдяки аверсу Одеса - Броди. "Мінськ зацікавлений в заміні венесуельської нафти на сировину з Азербайджану, щоб підвищити рентабельність її переробки на своїх НПЗ", - зазначив експерт.
Білоруський політолог Дмитро Болкунець вважає, що Мінськ має можливість реалізувати плани із закупівлі азербайджанської нафти. Також, за його словами, не виключені поставки з Ірану. "Тут головним є питання ціни. Але якщо Росія скасує для Білорусі мита на нафту, то ці схеми можуть бути заморожені", - сказав експерт.
Москва, у свою чергу, пов'язує питання скасування мита на весь обсяг закупленої Мінськом російської нафти з ратифікацією білоруською владою всього пакету документів щодо Єдиного економічного простору. Раніше Олександр Лукашенко висловлював побоювання, що це призведе до збільшення економічної і політичної залежності Білорусі від Кремля, тому відмовлявся від поглиблення співробітництва в рамках ЄЕП.
А в російській держкомпанії "Транснафта", яка є оператором поставок нафти на зарубіжні ринки, побоюються, що аверс Одеса - Броди може негативно позначитися на виконанні контрактів з країнами Центральної Європи. "Ми стурбовані ситуацією, оскільки труба працює на резерві. Крім того, не існує резерву в цьому напрямку. Ми плануємо повідомити споживачам у Європі, підготуємо листи і офіційно повідомимо їх про ситуацію", - повідомив прес-секретар "Транснафти" Ігор Дьомін. Крім того, зазначив він, компанія має намір повідомити про свої побоювання Білорусі та Україні.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас