6899
Офшор для влади - панацея від смерті
— Казна та Політика
У ситуації з Податковим кодексом є позитивний момент, на який явно не розраховувала влада при створенні свого фіскального шедевра. На поверхню вийшли призабуті "сірі" дірки української економіки. На акціях протесту, в яких останнім часом потопає України, все виразніше звучить вимога підприємців - ми готові виконувати податкове законодавство, але тоді хай і великий бізнес виходить з офшорів, податки повинні платити всі і відповідно доходів.
"Керманичі", які, як, втім, завжди буває, зав'язані на великому бізнесі, не припиняють повторювати, що, мовляв, переговори ведуться, зокрема з Кіпром, але вирішення питання вимагає часу. Що ж заважало раніше розібратися з цим наріжним каменем - тіньовими потоками, які, на жаль, пливуть зовсім не в напрямку бюджету.
Декларуючи, що Податковий кодекс - життєва необхідність, а підприємці повинні усвідомлювати важке становище в країні із поповненням державної скарбниці і робити. як велить сумління, влада цілковито "забула" посилити правила гри для великого бізнесу, очевидно роблячи ставку на його "менталітет" - завжди "ділитися з ближнім". По всій видимості, офшори, якщо навіть і структурно зміняться, жити будуть вічно ...
Податковий рай - бізнесові схеми
У дискусіях з приводу офшорів зараз частіше згадується Кіпр, який, до речі, виведений зі списку країн, що представляють собою податковий рай, але ж є ще Британські Віргінські острови, Сейшельські та Кайманові острови, а також багато інших привабливих територій для наших бізнес- монстрів.
*** Згідно з розпорядженням уряду України "Про перелік офшорних зон" (N 77-р від 24.02.2003 р.) внесено зміни до порядку роботи з такими зонами. Цим документом затверджено новий і визнаний недійсним старий список (введений Кабінетом міністрів 14 лютого 2002 розпорядженнями N 53-р і 156-р (29.03.2002 року) офшорних зон. У переліку знаходяться наступні офшорні зони (всього 37): Британські залежні території ( Острів Джерсі, Острів Гернсі, Острів Олдерні, Острів Мен,); Центральна Америка (Беліз, Панама); Близький Схід (Бахрейн); Карибський регіон (Аруба, Ангілья, Антигуа і Багамські Острови, Барбуда, Бермудські острови, Барбадос, Британські острови і Віргінські острови (США), Гренада, Монтсеррат, Кайманові острови, Антильські острови та Нідерландські, Пуерто-Ріко, Гренадіни-Сент-Вінсент, Сент-Кітс, Сент-Люсія, Невіс, Співдружність Домініки, Кайкос і Теркс); Європа (Монако, Андорра, Гібралтар); Тихоокеанський регіон (Науру, Вануату, Ніуе, Маршальські острови, Самоа, Острови Кука,); Африка (Сейшельські і Острови Ліберія); Південна Азія (Мальдівська Республіка).
Так от, у порівнянні зі скасованим переліком, у новий внесені Острови Пуерто-Ріко, Кайманові острови, Бермудські острови. А Кіпр з цього переліку виключено (розпорядженням Кабінету Міністрів N 44-р від 1 лютого 2006 року).
Взагалі, термін "офшор" походить від англійського "off shore" - "поза межами". На ділі це означає, що законодавство такої країни дозволяє повністю або частково звільнити від податків компанії, що належать іноземним особам. Податком обкладається тільки та діяльність фірми, яка ведеться на території такої держави. Все інше - поза оподаткування. Офшорні договори складаються згідно з міжнародним правом.
Як все відбувається на ділі - в податковому раю реєструється "дочка" української компанії, в країні-"зачаття" вона не працює, та й власниками її є іноземні особи. Замість традиційного оподаткування для таких фірм часто використовується тільки фіксований щорічний збір. Вся життєдіяльність офшорної компанії контролюється законом країни реєстрації. Створено спеціальні списки фірм на кожній офшорній території, за порушення "режиму" накладається штраф, можуть навіть вивести з переліку дозволених.
Денонсація: влада давно подбала
Як видно, офшорні умови дійсно гріх не назвати райськими. Що стосується Кіпру, то відносини України з цією "теплою" країною особливі. Угоду про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна було укладено між Кіпром і СРСР 29 жовтня 1982 року. Згідно з документом, від оподаткування звільняються будь-які доходи, які перераховуються з однієї країни в іншу, за винятком деяких випадків відносно фізичних осіб та доходів постійних представництв. Зрозуміло, що для великого бізнесу - це можливість практично легально, без будь-якого оподаткування, виводити за кордон величезні суми коштів та мінімізувати податкові зобов'язання (уявляєте реальні масштаби виведення коштів з України, якщо такі схеми стосуються не тільки Кіпру).
Переговори з Кіпром про "розкриття карт" велися з 1997 по 2006 рік, завершилися вони нічим - Кіпр відмовився підписати новий договір на умовах України. Київ почав процес денонсації "радянської" угоди, що примусило Кіпр погодитися в 2007 році підписати нову податкову конвенцію, але вже на початку 2008-го переговори з цього питання зірвалися. До речі, при прем'єрі Юрії Єханурові в 2006 році провести через Верховну Раду скасування угоди не вдалося.
Чергова спроба реанімувати денонсацію теж зазнала фіаско. Кабінет міністрів Юлії Тимошенко в середині 2008 року затвердив відповідний законопроект, і прийняти його парламент повинен був до 1 липня. Поспіх пояснював тоді Мінфін тим, що при денонсації договору країна зобов'язана письмово повідомити про це другій стороні, не пізніше шести місяців до закінчення календарного року, але навіть при прийнятті закону України угода автоматично діє ще рік. Тобто, при повній підтримці документа парламентаріями норми кіпріотського оподаткування працювали б до 2010 року. Наполегливість тодішнього уряду можна зрозуміти - криза в розпалі, бюджет тріщить по швах, а гроші спливають в кишені бізнесу. Але отримати бажаний результат не вийшло, депутати, особисті інтереси яких абсолютно очевидні, не підтримали ідею повернути в країну мільярди доларів, які нітрохи не поступаються за розміром допомоги міжнародних інститутів. Адже ідея непогана, принаймні, такі дії могли протистояти "підсадженню" Україна на фінансову голку МВФ.
Ще одна спроба Кабміну Тимошенко - в грудні 2008-го і теж невдала. "За" проголосували тільки 211 із 440 народних депутатів. Не голосували у повному складі фракції КПУ, Партії регіонів, а від фракції Блоку Литвина проголосував "за" лише один народний депутат.
Як пояснив тоді Адам Мартинюк (КПУ), комуністи не могли голосувати за денонсацію цієї угоди, оскільки вона підписувалася в СРСР, а президентом Кіпру є комуніст (!)
Думаю, після такої яскравої заяви позицію інших незгодних можна залишити без коментарів ...
Податкові нововведення і кулібінські рішення
Нова хвиля боротьби з офшором почалася восени цього року у світлі прийняття Податкового кодексу. У вересні ц.р. заступник спікера ВР Микола Томенко направив звернення до прем'єр-міністра Миколи Азарова, в якому йшлося про необхідність вирішення проблеми нелегальної витоку українських капіталів через Республіку Кіпр, тобто, внести на розгляд парламенту відповідний законопроект. "Уряд повинен, нарешті, підтвердити, що він готовий виконувати передвиборні обіцянки і продемонструвати, що або податкова політика влади буде базуватися на збільшенні податків для малого і середнього бізнесу, або, нарешті, почнуть платити податки представники великого бізнесу", - підкреслював Томенко.
У відповіді, що надійшла на ім'я Томенка за підписом Азарова, говорилося, що у зв'язку з поновленням переговорного процесу з кіпрською стороною, а також планами провести наступний раунд двосторонніх консультацій в листопаді в Києві, Кабінет міністрів вважає недоцільним внесення до ВР законопроекту про денонсацію згаданої угоди.
І дійсно, в Мінфіні підтвердили, що переговори ведуться, Кіпр надіслав делегацію до столиці, обговорення триває ...
Зрозуміло, що всі формальності пов'язані із паперовою тяганиною, а основні механізми, передбачені міжнародними канонами мають певні терміни обговорення, але в нашій історії все це здається досить фальшивим, якщо додати ще один важливий факт. У травні ц.р. Президент України Віктор Янукович підписав закон, що стосується оподаткування дивідендів (27 квітня Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення змін до Закону" Про оподаткування прибутку підприємств "). Ним, зокрема, передбачається "запровадження окремого обліку доходів, отриманих від юридичних осіб, що знаходяться під їх контролем, а також невключення дивідендів, отриманих від нерезидентів-юридичних осіб, крім нерезидентів, що мають офшорний статус, до складу валового доходу, і звільнення від сплати авансового внеску у разі виплати дивідендів у межах сум дивідендів, отриманих від юридичних осіб, що знаходяться під контролем юридичної особи, яка здійснює виплату".
Звичайно, на слух - хитромудро. Але на ділі все виявилося як завжди просто. Наведемо коментар з цього приводу Уряду громадянського товариства, яке було створено за ініціативою Всеукраїнської громадської організації "Громадянський рух Олега Рябоконя". Висновок такий - зміни в законодавстві можуть призвести до створення "податкового раю" для олігархів.
Так, учасники руху підкреслюють, що "від оподаткування звільняються дивіденди, які отримують українські холдинги від "пов'язаних" до них іноземних компаній. З одного боку, законодавча ініціатива розглядається як стимул для виходу національних підприємств на зарубіжні ринки, оскільки усувається подвійне оподаткування доходів, отриманих від діяльності іноземних підрозділів українських компаній. Тепер іноземні "дочки" українських холдингів зможуть конкурувати на рівних на іноземних ринках з точки зору оподаткування, адже їхній прибуток буде обкладатися податком тільки один раз ".
"З іншого боку, положення закону виписані таким чином, що тепер ті, хто виводить гроші з України через свої офшорні компанії-посередники, отримують прекрасну можливість не платити податок на прибуток в Україні і мати статус найбагатших людей країни на законних підставах ", - зазначає Уряд громадянського суспільства.
Іншими словами, створюється компанія-посередник, наприклад, на Кіпрі, яка не вважається офшором, а та, у свою чергу, створює компанію в будь-якій офшорній зоні з мінімальним оподаткуванням. "Тоді включається досить проста схема уникнення оподаткування, де, скажімо, український металургійний холдинг виробляє певну продукцію і продає її за кордоном через компанію-посередника, розташовану в одній з офшорних зон. Потім ця офшорна компанія-посередник продає продукцію за цінами значно вищими і отриманий прибуток направляє у вигляді дивідендів компанії-засновнику на Кіпрі, а та їх відправляє своєї материнської компанії - українському металургійному холдингу. При такій схемі податки на прибуток не будуть платитися ні в офшорі, ні на Кіпрі, і, звичайно ж, не в Україні ".
Щоб виправити законодавчий "ляпсус" пропонується ввести оподаткування "офшорних" дивідендів, а також скасувати обов'язкове ліцензування інвестицій за кордон.
А у відповідь - тиша ... І це зрозуміло, з урахуванням того, що інтерес бізнесу безпосередньо пов'язаний з "віросповіданням" наших політиків, або вірніше - законотворчості без бізнесової "допомоги" не буває.
Як завершаться переговори з Кіпром, покаже час, але сумніви беруть, що все вирішиться на нашу з вами користь. Особливо із урахуванням того, що, як виявилося, в українських законах враховано "любе". А додати хочеться одне - своїми фіскальними правилами влада заганяє малий і середній бізнес у тінь, "дрібним сошкам" теж хочеться жити. Ось це бажання і змушує їх ставати кулібіних. Приміром, один знайомий, який на договірній основі є консультантом великої компанії, тепер із введенням ПК зобов'язаний буде половину свого гонорару віддати державі у вигляді податку. При цьому іноземна фірма, яка платить йому за роботу, свій внесок до бюджету здійснює. Ламав він голову, як бути і придумав - потрібно відкривати офшор. Його обслуговування коштує набагато дешевше, ніж "внесок" у майбутні безперспективи держави. "Благо" пропозицій маса, навіть в Інтернеті.
Ось до чого ми прийшли ...
Нана Чорна
За матеріалами: УНІАН
Поділитися новиною
Також за темою
Підласа повідомила, як виконується бюджет за 10 місяців 2025 року
Міноборони готує нові військові контракти з чіткими термінами служби
Що «краде» найбільше грошей з бюджету: топ тіньових схем (інфографіка)
В Україні стартує тестування системи електронної ТТН
Через позицію Бельгії Україна може втратити фінансування МВФ — Politico
Міноборони оголосило закупівлі харчування для ЗСУ на 2026 рік: скільки витратять
