3744
Перевізники загинуть під податком
— Казна та Політика
Податковий кодекс, прийнятий Верховною Радою наприкінці минулого тижня, не дав приводу підприємцям із сфери бізнесу автоперевезень зняти свої претензії до законодавців: сьогодні підприємці галузі висловлюватимуть свій протест біля стін Кабміну. Всупереч низці податкових послаблень для власників і авто, і учасників операцій із купівлі/продажу транспортних засобів, в цілому закон матиме стримуючий вплив на цю галузь і напевно призведе до значного переформатування ринку автотранспортних послуг.
З одного боку влада виконала свої обіцянки про відміну транспортного збору (щорічного податку із власників транспортних засобів, який оплачувався при проходженні техогляду). Проходити його немає необхідності вже з 2011 р. Це дає привід власникам авто сподіватися на те, що і сам техогляд з часом буде скасований. Нагадаємо, з відповідними законодавчими ініціативами вже виступив Держкомпідприємництва.
З іншого боку, поява непрямих податків з лишком компенсує відміну транспортного збору. Так, збільшення акцизу на паливо на EUR50 за тонну, яке, за оцінками експертів, призведе до подорожчання літра бензину на 40-50 коп., виллється в явне підвищення витрат на пальне практично для всіх автовласників. Наприклад, власник порівняно економного авто із вжитком 10 л бензину на 100 км. і сповна скромним річним пробігом в 10 тис. км. заплатить за рік за паливо приблизно на 500 грн. більше, ніж за старих умов оподаткування. Тоді як транспортний збір за таке авто раніше обходився в 120-150 грн., тобто податкове навантаження зросте приблизно в три рази.
Приблизно у такій самій пропорції зростуть витрати і тих, хто займається перевезеннями із комерційними цілями, - з тією лише різницею, що машина у складі комерційного автопарку рідко "наїжджає" на рік менше 40 тис. км., і різниця у витратах на неї буде ще відчутнішою.
Нововведення Податкового кодексу зачіпають інтереси автоперевізників не лише на етапі експлуатації автомобіля, але і при покупці транспортного засобу. В першу чергу, під прицілом законодавців виявився вторинний ринок автомобілів. З одного боку, парламентарі зробили крок назустріч системі trade-in (придбання нового авто замість старого із доплатою). Зокрема, законом вводиться нульова ставка оподаткування при відчуженні рухомого майна за умови, що це перша за рік така операція, і податок в 5% від оцінної вартості авто при другій операції.
Автомобілісти зазначають, що раніше ставка при першій за рік операції trade-in згідно із законом складала 1% від вартості об'єкту в реєстрі рухомого майна, а при другій - 15%. Проте через відсутність такого реєстру фактично доводилося платити 15% і при першій операції. Таким чином, приватна особа, яка продає уживаний автомобіль не з метою заробітку, а лише для того, щоб купити новий, буде позбавлена від необхідності платити податок. Правда, тепер в законі говориться про необхідність підтвердження оцінки авто, промовця об'єктом операції, а також наявність довідки з МРЕО про кількість таких операцій впродовж звітного податкового року. Це може спричинити додаткові витрати. Зате чи запрацює повною мірою після цього система trade-in, залишається під питанням: останні законодавчі перешкоди для цього залишаються неліквідованими.
Разом з тим значно ускладниться імпорт уживаних авто. Регулювати вік автомобілів буде новий податок, введений кодексом, - збір за першу реєстрацію транспортних засобів, який буде єдиноразово стягуватись із автовласника Державтоінспекцією при реєстрації авто.
Ставки цього збору відповідають розміру скасованого транспортного збору, так само як і збережена і градація транспортних засобів за об'ємом двигуна. Проте кодекс вводить коефіцієнти, підвищення і до цього податку залежно від віку автомобілів, що імпортуються. Якщо до нових т/з застосовуватиметься коефіцієнт "1", а до т/с віком до 8 років - "2", то за авто віком старше 8 років доведеться заплатити з коефіцієнтом "40". Враховуючи, що в Україні діє екологічний стандарт "Євро-2", до цих пір наша країна була досить активним покупцем б/в авто в Європі, де вже перейшли до експлуатації автомобілів класу "Євро-5". Особливо активно ця тенденція розвивалася з початком кризи: через падіння доходів компанії практично перестали купувати нову техніку, особливо представники малого і середнього бізнесу.
Спеціалісти Autoconsulting прогнозують скорочення продажів не лише в сегменті уживаної техніки, але і в цілому на ринку комерційних авто. Відхід з ринку частини його гравців через непосильний податковий тягар призведе до втрати левової частки внутрішнього попиту на комерційний транспорт - до 30%.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною