За що українцям прийдеться платити більше — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

За що українцям прийдеться платити більше

Казна та Політика
11374
Після закінчення "свята демократії" у регіонах уряд змушений буде піти на зниження адміністративного тиску на ціни. "proUA" придивилися, за що українцям уже в найближчі тижні прийдеться платити більше.
Рішення влади проводити вибори в органи місцеве самоврядування змусило уряд максимально прикласти зусилля для стримування росту цін. Причина зрозуміла - виборець повинен бачити "покращення життя вже сьогодні". Щоправда, як показали подальші події, стримати ціни вийшло не скрізь. А тепер ще прийшов час стримати й "передвиборну обіцянку" перед виробниками, які брали активну участь в агітаційній кампанії влади.
Квартплата
Уже найближчим часом столичні чиновники змушені будуть дати "відмашку" регіонам на підвищення комунальних тарифів. Адже ще в серпні газ для підприємств теплокомуненерго подорожчав на 50%, але вартість комунальних послуг не змінилася. Хоча та ж НКРЕ, що тепер встановлює розмір тарифів для регіонів, завалена заявками "тепловиків" на підвищення цін.
Деякі ТКЕ останнім часом навіть озвучували бажаний рівень нових "розцінок". Так, керівництво "Київенерго" заявило, що владі необхідно підняти комунальні тарифи на 50%. Але з Києвом зрозуміло, з огляду на те, що тут тарифи вже кілька років відстають від розрахунків собівартості. Однак, навіть у тих обласних центрах, які раніше вважалися зразком ціноутворення на "комуналку", сьогодні вимагають підвищення тарифів. Наприклад, у Миколаєві прогнозується подорожчання на 30%. Але ж ще влітку багато експертів приводили це місто в приклад, де ціни на комунальні послуги відповідали собівартості їх виробництва.
Тобто, подорожчання газу, підвищення мінімальної зарплати та необхідність своєчасних розрахунків з "Газпромом" уже найближчим часом змусить владу піти на "вирівнювання" тарифів до економічно обґрунтованих. А така ситуація може призвести до росту "комуналки" в обласних центрах на 40-60%.
Хліб
Ще одним заполітизованим продуктом в Україні, традиційно, є хліб. Вірніше, його соціальні сорти. Ціна того ж "Українського" або батона останні півроку перебувають на стабільному рівні. При тому, що подорожчав газ, комунальні послуги, борошно і зросли відрахування в різні соціальні фонди із зарплати.
Показовим в "хлібній політиці" влади стало підвищення цін на батон на 10% "Київхлібом" на початку жовтня. Тоді ж протягом практично одного дня Антимонопольний комітет і київська влада змусили підприємство повернути ціни на попередній рівень. І це при тому, що в самій столиці виборів не передбачалося. Але, подібний крок київських пекарів був розцінений як "провокація" стосовно ринку всієї країни. В останні тижні перед виборами керівництво хлібозаводів мало дуже "теплі" зустрічі з місцевими чиновниками. І команда їм була одна - тримати ціни.
В той же час, експерти й галузевики говорять, що у випадку зниження адміністративного тиску на галузь, хліб найближчим часом може подорожчати на 20-30%. З огляду на те, що багато хлібозаводів у різних регіонах перебувають саме під контролем провладних бізнесменів, "лібералізація" ринку виглядає більш ніж реально.
Долар
Незважаючи на те, що Голова НБУ Володимир Стельмах прихильник стабільного курсу гривні, останнім часом усе голосніше звучать голоси прихильників девальвації гривні. За їх словами, стримування росту курсу гривні щодо того ж долара сьогодні нелогічно на тлі високої інфляції в країні.
Тобто, курс гривні до долара вже рік залишається на одному рівні, хоча за цей час інфляція в країні перевищила 10%. Виходить, що купівельна спроможність національної валюти за рік значно впала. А такий підхід, на думку експертів, шкодить не тільки експортерам, але виробникам, орієнтованим на внутрішній ринок.
До того ж, негативне сальдо торговельного балансу в останні місяці погіршується прискореними темпами. А, наприклад, обмеження експорту зерна, не покращує цю динаміку (як і розрахунки з Росією за поставки кукурудзи в рублях). Тим більше, невиразна поки економічна політика влади не сприяє активізації іноземних інвесторів в Україні. А, відповідно, і збільшенню надходжень того ж долара.
З огляду на ці фактори, деякі експерти називають сьогодні реальним співвідношення українських грошей до американського на рівні 9 гривень за долар. На підтвердження цих слів вони наводять той факт, що НБУ в останні тижні активізував свою присутність на міжбанку. Хоча навіть засідання Ради НБУ з вироблення валютної політики перенесли на закінчення виборів.
Все-таки, з огляду на вагому роль у впливі на нинішню політику "експортного крила" партії влади, не виключено, що НБУ змушено буде піти на деяке послаблення курсу. Щоправда, тут існує один великий мінус - НБУ не вміє робити легку девальвацію гривні. Сприяють цьому "невмінню" й українці, які при найменшому послабленні курсу гривні до долара починають масово скуповувати валюту. Чим "опускають" курс ще більше.
Бензин
Увесь жовтень українські АЗС намагалися завуалювати подорожчання нафтопродуктом незначним підвищення цін на 3-5 копійок на тиждень. Демонструвати більш значне зростання не дозволяли різні причини. Головною з яких багато власників автозаправних станцій називали неофіційно, вибори, які наближалися. Тепер же настав час компенсувати недоотриманий прибуток. Тим більше, що експерти показують, що листопад несе нові передумови для подорожчання палива.
Так, за даними НПЦ "Психея", рухати ціни в цьому місяці буде збереження роздрібної маржі на рівні дворічних мінімумів (для українського бензину - 8%, дизельного палива - 3-4%). А ще буде підігрівати ринок офіційні ціни українських НПЗ, які сьогодні значно вищі прайсів у роздробі. А зниження вартості імпортного палива не передбачатися.
Поки ж стримуючим фактором крім фіскального тиску влади, експерти називають й активне ввезення палива в країну за безподатковою схемою. Отримані в такий спосіб бензин і дизпаливо сьогодні реалізуються в роздробі значно дешевше, ніж у конкурентів, які працюють за офіційними правилами. До речі, така ситуація вже викликала невдоволення не тільки українських нафтовиків, але й Американської торговельної палати в Україні з Європейської бізнес Асоціацією. Про що іноземні інвестори вже поскаржилися Президентові Віктору Януковичу.
Цілком реально, що закінчення виборів змусить владу переорієнтуватися з політики стримування цін на АЗС шляхом "напівлегальної контрабанди" на політику встановлення на ринку рівних правил гри і залучення інвестицій. Якщо це відбудеться, ціни зростуть відразу. А ось тут ще й Податковий кодекс передбачає підвищення акцизу.
Транспорт
Щоправда, тим автолюбителям, які вирішать заощадити на бензині поїздкою в громадському транспорті, варто також запастися додатковими грішми. Так, у Донецьку власники маршруток обіцяють уже найближчим часом підвищити на деяких маршрутах вартість проїзду в півтора разу. Говорять, що питання з місцевою владою практично вже погоджене. Домагаються підвищення цін й їх столичних колег. Щоправда, у столиці далі побажань справи поки не просунулися.
А ось дніпропетровські власники маршруток запевняють, що вже отримали схвалення місцевої влади на підвищення тарифів після виборів. Говорять, що вартість проїзду може зрости втричі. Таким успіхам своїх колег поки тільки можуть заздрити одеські маршрутники. Їм поговорити про підвищення влади пообіцяли "ближче до Нового року".
А ось харків'ян очікує підвищення проїзду в метро. Місцевий метрополітен ще влітку почав піднімати тему необхідності підвищення тарифів на гривню. Але чесно зізнався, що раніше закінчення виборів до місцевого мера з таким проханням звертатися не будуть.
За матеріалами:
Proua.com
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас