Скасування транспортного збору: доведеться платити більше — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Скасування транспортного збору: доведеться платити більше

Енергетика
4505
Скасування транспортного збору і підвищення акцизу на бензин спричинять чергове подорожчання палива. Підвищення акцизу на 50 євро за тонну додасть до ціни літра бензину від 38 до 50 копійок і не вирішить проблеми поганих доріг.
"Україні - якісні дороги". Під цим гаслом уряд пропонує реформу зі скасуванням щорічної сплати транспортного збору. Якщо цю норму проекту Податкового кодексу приймуть без змін, водії повинні будуть платити збір лише один раз, при реєстрації автомобіля. Натомість до бюджету з них стягуватимуть додаткові гроші за кожен куплений літр бензину. Скасовуючи збір, уряд піднімає акциз на бензин - на 37,9%, з 132 до 182 євро за тонну з 2011 року.
"Платити будуть більше ті, хто багато їздить" - так пояснює ініціативу глава Держкомпідприємництва Михайло Бродський. В уряді вирішили піти шляхом європейських країн, де "дорожня надбавка" в ціні бензину може досягати 65%. За рахунок цих грошей там ремонтують дороги, і, на думку уряду, саме відсутністю такої надбавки пояснюється різниця в якості українських і європейських доріг.
Аби "наздогнати і перегнати" Європу, українським водіям доведеться заплатити зі свого гаманця. Причому не лише далекобійникам, таксистам і іншим професійним водіям, але і тим, хто їздить щодня по маршруту дім - робота. За підрахунками глави Всеукраїнської асоціації автодилерів і імпортерів Олега Назаренка, водій, який проїжджає в день в середньому 20 км, додатково платитиме за бензин, що подорожчав, близько 228 гривень на рік. Тоді як податок за міські автомобілі з середнім двигуном приблизно в два рази нижчий. Зараз, наприклад, транспортний податок для Audi A4 складає 126 грн. на рік, а для Daewoo Lanos - 105 грн.
За європейські дороги можна було б і переплатити. Проте, на думку опитаних Фокусом експертів, така транспортна реформа схожа швидше на бажання уряду поповнити бюджет. Якість доріг, на поліпшення яких повинні будуть піти виручені від нового акцизу кошти, навряд чи зміниться.
Удар по якості
"Часто помічав, що відразу ж після підвищення цін на бензин його якість сильно погіршується. По роботі я багато їжджу по місту і не завжди встигаю заправитися на перевірених станціях. А випадковий бензин в період цінових лихоманок часто виявляється просто катастрофою для машини", - розповідає про свої спостереження київський інженер телекомунікаційних систем Святослав Педан.
Підвищення акцизу на 50 євро за тонну, за словами опитаних Фокусом працівників заправок, додасть до ціни літра бензину від 38 до 50 копійок. "Ціна зросте пропорційно, приблизно на 46 копійок на літрі палива, якщо курс євро не продовжить зростати. Але при введенні акцизів ми постараємося не піднімати ціни різко, щоб не спровокувати стрес у споживача", - розповідає комерційний директор столичної мережі АЗС "КЛО" В'ячеслав Стешенко.
Подорожчання на 50 копійок за літр, за словами експертів, цілком достатньо для того, щоб якість бензину на ринку автоматично погіршала. Якщо не брати до уваги великі міста, такі як Київ, Донецьк або Харків, де багато підприємств і великий відсоток людей, які добре заробляють, українці як і раніше дуже чутливі до ціни палива.
"Щоб клієнти не перестали купувати бензин, багато компаній прагнутимуть здешевити свій товар, розбавляючи якісний бензин різною бодягою", - вважає Сергій Куюн, директор консалтингового агентства "А-95". За його словами, частка різних компонентів може з нинішніх 20-25% збільшитися до 40%.
Великі ж заправки боротимуться за збереження клієнтури за допомогою усіляких акцій лояльності. Але в будь-якому разі їхні споживачі - власники хороших машин - на дешеве паливо не перейдуть, а навпаки, будуть купувати бензин лише у перевірених заправників.
"Безумовно, невелике зменшення споживання буде. Таке завжди відбувається, коли ціни зростають. Проте клієнти навряд чи перекинуться в мережі, що торгують дешевим бензином: у багатьох хороші машини, а ремонтувати такі автомобілі, зіпсовані поганим паливом, дорожче, ніж купувати дорожчий бензин", - упевнений прес секретар концерну "Галнафтогаз" (ТМ "ОККО") Олесь Пограничний.
Дороги в перспективі
З подорожчанням акцизу водії могли б змиритися, якби гроші від нього гарантовано пішли на поліпшення доріг, як обіцяють в Кабміні. За словами експертів, нинішній транспортний податок, який водії платять за місцем реєстрації транспортного засобу, з цією функцією не справляється.
"Він покриває лише 13-20% вартості ремонту (торік було виділено близько півмільярда гривень). Багато що залежить від того, яку частину від сплаченого податку обласна влада віддає регіональним службам автодоріг, що відповідають за ремонт трас. Наприклад, Київ майже всі ці гроші залишає на ремонт доріг в місті, нічого не віддаючи на область. Крім того, в різних областях зареєстрована різна кількість автомобілів. Наприклад, в Донецьку або Харкові машин набагато більше, ніж в Черкасах чи Закарпатті, по дорогах яких йдуть основні транзитні потоки", - пояснює екс-заступник глави Державної служби автомобільних доріг Микола Березовський.
"Нашим перевізникам теж було б простіше платити за бензин з цією надбавкою, ніж витрачатися на авральний ремонт і дорогі запчастини для роздовбаних через наші екстремальні дороги машин", - розповідає консультант компанії "АСМАП Сервіс" Влад Босуновський.
За його словами, українські перевізники, які зі зростанням акцизу переплачуватимуть від 1250 до 4250 грн., навіть готові не підвищувати ціни на свої послуги, в собівартості яких бензин становить 40%. Але все це лише за умови якісних доріг.
Проте на відчутні зміни можуть сподіватися лише ті, хто постійно користується національними трасами, внесеними до списку підготовки до Євро-2012. За словами джерела в Держслужбі автомобільних доріг України "Укравтодор", розподіляючи кошти, там перш за все орієнтуються на первинні об'єкти, зокрема дороги, які готують до чемпіонату з футболу. Поки вони не будуть побудовані, збільшені асигнування дорогам, наприклад, Черкас не загрожують.
Поки що кодекс в парламенті, тому порядок відрахування і розмір надбавки до акцизу може змінитися. За словами Назаренка, Асоціація автодилерів і імпортерів до голосування за Податковий кодекс лобіюватиме зниження ставки з 50 євро за тонну до 12 євро.
"Такий акциз перекриє втрати бюджету від скасування транспортного збору і дозволить уникнути різних побічних ефектів від його введення". Проте поки в держбюджеті є багатомільйонна діра, в Кабміні напевно прагнутимуть продавити через парламент максимальне підвищення акцизу.
Наталія Гузенко
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас