Мінфін вигріб усі гроші


Мінфін вигріб усі гроші

Відновлення ринку корпоративних облігацій, що очікувалося восени цього року, перенесено на невизначений термін. Інвестори віддають перевагу над корпоративними паперами менш ризиковим і високодохідним ПДВ-облігаціям. Поки ажіотаж довкола держпаперів не затихне, позичити гроші на внутрішньому ринку зможуть не більше п'яти-шести компаній із понад трьох десятків бажаючих.

Болівар не винесе двох

Перешкодою планам компаній, що мали намір випустити боргові цінні папери, стала надмірна активність держави, яка засипала інвесторів пропозиціями суверенних облігацій. У серпні Мінфін здійснив чотири випуски п'ятирічних ПДВ-облігацій загальним обсягом 16,4 млрд. грн.

"Окрім ПДВ-облігацій, до кінця року Мінфін планує випустити ще ОВДП на 6 млрд. грн. (не враховуючи потреби погашень). Разом з непроданими ПДВ-облігаціями і новими позиками уряду банкам і нерезидентам пропонується збільшити свій портфель ОВДП на 43% до кінця року", - розповів аналітик АТ "Ерсте Банк" Мар'ян Заблоцький.

За даними НБУ, до 20 вересня компанії-експортери, що отримали ПДВ-бонди встигли збути з рук папери майже на 4,7 млрд. грн., тобто близько 28% від всього обсягу емітованих ПДВ-облігацій. Причому нерезидентам дісталися папери приблизно на 2 млрд. грн. Решту розхапали вітчизняні банки й інвесткомпанії.

"На даний момент увага внутрішнього корпоративного ринку повністю зосереджена на ПДВ-облігаціях. Багато банків, які історично є одними з найбільших гравців на ринку корпоративних облігацій, готували ліквідність під ПДВ-облігації протягом останніх декількох місяців", - пояснила Ольга Сливинська, аналітик інвесткомпанії Dragon Capital. Одночасно механізми боргового фінансування корпоративного сектора виявилися практично заблоковані.

"Активно позичаючи гроші всередині України, уряд створив реальну конкурентну альтернативу корпоративним позикам, тим самим зменшуючи потенціал для фондування реального сектора", - констатують аналітики РА "Експерт Рейтинг".

Ажіотаж, що піднявся довкола ПДВ-бондів, цілком зрозумілий. За словами фінансового аналітика Astrum Investment Management Сергія Фурси, інвесторів перш за все приваблює висока прибутковість цих ЦБ (в даний час в середньому близько 16% річних). Не проти обзавестися ними і банкіри, які так і не відновили активне кредитування: ці папери стали, по суті, єдиним активом, що приносить їм прийнятну прибутковість і що гарантує повернення коштів.

"ПДВ-облігації і ОВДП мають великий попит в порівнянні з тими ж корпоративними паперами, оскільки розцінюються як більш ліквідні і є більш інвестиційно привабливими. Тому відновлення ринку корпоративних облігацій можливе лише після повного абсорбування попиту на ПДВ і ОВДП облігації", - вважає директор департаменту рейтингових досліджень агентства "Кредит-рейтинг" Ольга Шубіна.

Лист чекання

За оцінками аналітиків агентства "Експерт-рейтинг", зараз близько 30 великих емітентів готуються до випуску корпоративних цінних паперів. "Враховуючи те, що більшість компаній реального сектора відчувають необхідність у фінансових ресурсах, ми не відкидаємо, що деякі емітенти спробують вийти на ринок вже в поточному році", - вважає начальник департаменту аналізу фінансових ринків "ING Bank (Україна)" Олександр Печеріцин. За деякими оцінками, загальний обсяг емісії корпоративних бондів у вересні-грудні 2010 року може досягти 1-1,5 млрд. грн.

Лідерами за обсягом емісії будуть підприємства. Банки швидше за все демонструватимуть меншу активність на ринку запозичень. Оскільки приплив клієнтських вкладів (лише за серпень депозитний портфель банків збільшився на 1,5%, з початку року - на 16,1%, до 380,6 млрд. грн.) і без того забезпечує їм різке зростання ліквідності. При цьому вкладати гроші, як і раніше, нікуди (фінустанови не почали активно кредитувати).

За даними cbonds.info, випуски з датою початку розміщення з жовтня 2010 вже зареєстрували сім емітентів. Загальний обсяг запланованих емісій - 0,9 млрд. грн. У числі потенційних позичальників - Баштанський сирзавод (100 млн. грн.), "Ковчег" (з випусками загальним обсягом 371 млн. грн.), Пирятинський сирзавод (100 млн. грн.), Яготинський маслозавод (100 млн. грн.) і низка інших.

"Крім того, на ринок планували вийти підприємства, які ще не зареєстрували випуски облігацій в ДКЦПФР. Серед них можна назвати "Аркаду фонд" (300 млн. грн.), Платинум банк (100 млн. грн.), Фортуна банк (50 млн. грн.), "Бізнес Стандарт" (100 млн. грн.) та ін.", - розповіла Ольга Шубіна. Деякі позичальники, вочевидь, вийдуть на фондовий ринок з технічними випусками, вже маючи попередні домовленості про викуп розміщуваного випуску облігацій.

Одним з ризиків, що ставлять під удар можливість успішного розміщення компаніями корпоративних облігацій, є ймовірність нової емісії ПДВ-бондів урядом. Прем'єр Микола Азаров пообіцяв скоротити обсяг заборгованості з відшкодування ПДВ 1 жовтня до 3 млрд. грн. (ця вимога міститься в підписаному з МВФ меморандумі про співпрацю). І ця обіцянка може бути виконана за рахунок чергового оформлення суми боргу державними ЦБ. Оскільки живих грошей на розрахунки з підприємствами в бюджеті немає.

Якщо уряду не вдасться домовитися з фондом про можливість випуску нового траншу ПДВ-облігацій, ринок цілком готовий поглинути корпоративні облігації. Хоча такі папери є менш цікавим інструментом інвестування в порівнянні з тими ж забезпеченими кредитами або держбондами, їх висока прибутковість може стати непоганою приманкою для інвесторів.

"Після бурхливих 2008-2009 років не всі інвестори готові розглядати корпоративний сектор. Але ті, хто хоче заробляти більш ніж 12-14% річних на ОВДП, вже починають поглядати на ринок корпоративних облігацій", - пояснив Андей Герус, аналітик інвестиційної компанії Concorde Capital.

"Ми чекаємо, що до кінця року ринок буде готовий прийняти нові якісні корпоративні розміщення з прибутковістю близько 20%. Попит на локальні папери буде як з боку нерезидентів, так і з боку місцевих банків, але лише після того, як вони задовольнять свій апетит на ПДВ-облігації", - вважає Ольга Сливинська.

На користь корпоративних боргових паперів зіграє і поступове зниження прибутковості ПДВ-облігацій. Спочатку після випуску їх великі обсяги продавалися з дисконтом 20%.

"Але зараз дисконт опустився до 17-18%. Як наслідок, корпоративні випуски, і навіть прості ОВДП, можуть знову стати привабливими", - вважає провідний аналітик інвестиційної групи "Сократ" Станіслав Гаркавих.

Тетяна Очимовська

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua