Треба зігнемо


Треба зігнемо

Схоже, незважаючи на численні бравурні реляції про успіхи, пов'язані з наповненням Держбюджету-2010, реальний стан справ влада все ж таки усвідомлює, а тому Кабінет міністрів поспішно шукає способи наповнення державної скарбниці.

Наповнювач

2 вересня прем'єр Микола Азаров провів нараду з питань виконання показників дохідної частини державного бюджету за вісім місяців 2010 р., боротьби з ухиленням від оподаткування та мінімізації податкових зобов'язань.

За підсумками наради з'явилося доручення Кабміну № 54705/0/1-10 від 10.09.10 р., в якому міститься низка цікавих завдань, поставлених контролюючим та іншим органам державної влади. І знання про них не будуть зайвими для платників податків.

Є сумніви, що більшість запропонованих заходів принесе якусь серйозну користь для доходної частини бюджету поточного року. Тим більше що багато які з них (такі, наприклад, як налагодження належної взаємодії податківців і митників) не вирішуються навіть не роками, а вже десятиліттями.

Однак багато які з цих заходів напевно можуть обернутися додатковими проблемами для платників податків. Таким може, приміром, стати виконання контролюючими органами вказівки про створення реєстру "сумнівних" нерезидентів.

Чим податківці і митники будуть керуватися при віднесенні нерезидента до розряду "сумнівних", можна тільки здогадуватися. Тому не виключено, що таким може стати будь-який, навіть давній контрагент вітчизняного підприємства. А вже після цього ціла купа проблем, пов'язаних як з додатковими перевірками, так і з проблемами митного оформлення, буде забезпечена.

Крім того, особливе розчулення викликає, по суті, відродження придуманої колись Юлією Тимошенко програми "Контрабанда-стоп", хай і не під цією вивіскою. Як у старої, так і у нової програм підсумок, безумовно, буде один - крупнотоварна контрабанда нікуди не подінеться, але в окремих дрібнотоварних контрабандистів проблеми виникнуть обов'язково.

Злокодексність

Окремо варто відзначити низку доручень, реалізація яких виходить далеко за рамки проблем Бюджету-2010. Складається враження, що вони пов'язані, швидше, з відсутністю впевненості влади в тому, що їм таки вдасться прийняти Податковий кодекс. До таких можна віднести, наприклад, доручення Мінекономіки та ДПАУ підготувати зміни до Закону про РРО, які зобов'язують всіх суб'єктів господарювання застосовувати реєстратори.

Зрозуміло, що до доходів Бюджету-2010 реалізація цього доручення відношення не має. У той же час примітно, що подібна норма присутня і в проекті Податкового кодексу. Такими ж довгостроковими, в сенсі реалізації, і дублюючими положення проекту Кодексу є і доручення:

- про розробку методичних рекомендацій про розрахунок вартості роялті;

- про підготовку законодавчих змін, які б передбачали застосування податкової застави на період адміністративного або судового оскарження платником результатів перевірки правильності сплати податків.

Рентгенографія

До речі, деякі вказівки Кабміну вже активно виконуються. Зокрема, в ДПАУ вже підготовлені зміни до форми реєстраційної заяви платника ПДВ.

Нову версію заяви пропонується розширити за рахунок подачі бажаючими стати платниками ПДВ численних додаткових відомостей про себе, своїх засновників, керівників, саме підприємство і т.д. і т.п. По суті, реєстраційна заява має стати величезним талмудом, що є "рентгенівським" знімком підприємства.

Думається, у разі прийняття таких змін процес реєстрації платників ПДВ неабияк затягнеться. Одне тільки заповнення заяви стане досить трудомістким - адже протилежна сторона повинна буде додатковий обсяг інформації занести до бази даних і, очевидно, якось перевірити.

А ось чи не єдиним поставленим урядом завданням, яке дійсно може (причому вже в короткостроковій перспективі) досить суттєво поповнити бюджет, є доручення ДМСУ, Мінфіну і НАК "Нафтогаз України" забезпечити сплату ПДВ за імпортований у травні-червні газ.

Нагадаємо: майже до кінця червня (моменту набуття чинності Закону № 2275 від 20.05.10 р.) операції з імпорту газу обкладалися ПДВ за загальною ставкою.

Проте в НАК вже в травні знали, що незабаром ситуація зміниться, і не побажали розмитнювати травневі і тим більше червневі постачання зі сплатою ПДВ. Тепер все питання в тому, чи вдасться Миколі Азарову змусити НАК "Нафтогаз України" розщедритися за майже двомісячне ввезення газу. Тут може не вистачити навіть його прем'єрської "ваги", адже за компанією теж стоять не останні люди.

Біле більше круглого

Відкриваючи 17 вересня позачергове засідання уряду, присвячене презентації проекту Податкового кодексу, прем'єр-міністр Микола Азаров заявив: "До 1 жовтня ми зведемо цю заборгованість (з відшкодування ПДВ) до 3 млрд грн., зменшивши її в 10 разів (у порівнянні з її сумою на момент початку діяльності нинішнього уряду) ".

Крім того, Азаров нагадав, що до того часу, коли його уряд почав виконання своїх обов'язків, заборгованість держави з відшкодування ПДВ перевищувала 35 млрд грн.

"Бізнес" вирішив проаналізувати висловлювання прем'єра на предмет його реалістичності і дійшов до висновку, що виконати обіцянку глави Кабміну законними шляхами не є можливим.

У березні, коли нинішній уряд приступив до виконання своїх обов'язків, загальна заборгованість з відшкодування ПДВ дійсно становила близько 35 млрд грн., а іноді могла перевищувати цей показник. З цим сперечатися не будемо. Але справа в тому, що до 22.09.10 р. вона зменшилася лише до 23 млрд грн.

І це при тому, що уряд цього року не тільки відшкодовував ПДВ грошима (хоча й у досить мізерних обсягах), але і розмістив ПДВ-облігації більш ніж на 16,4 млрд грн.!

Загальний обсяг заборгованості за півроку зменшився лише на 12 млрд грн. (Слід врахувати, що весь цей час подавалися нові заявки на відшкодування, які частково були погашені, а частково включені в загальну заборгованість).

У цьому зв'язку досить цікаво яким чином влада за останні 10 днів вересня зможе зменшити обсяг заборгованості на 20 млрд грн.? Нехай ще близько 3 млрд грн. буде погашено шляхом відображення в обліку ПДВ-облігацій. Але скоротити ще приблизно 17 млрд грн. законним шляхом (тобто, власне, їх відшкодуванням грошима) до 1 жовтня ніяк не можна.

Можливо, Микола Азаров говорив не про загальну суму заборгованості, а тільки про її прострочену частину. Але в такому випадку він вводить громадськість в оману, порівнюючи незрівнянні величини: загальний борг станом на березень поточного року і його прострочена частина за станом на 1 жовтня. Але чи можна хоча б прострочений борг з відшкодування скоротити до 3 млрд грн. до 1 жовтня?

Зрозуміло, обсяг простроченого боргу менший загальної його суми. Але враховуючи, що середньомісячні заявки на відшкодування складають 3,5-4 млрд грн., Аазаконодавчо закріплений термін для цього - близько двох місяців, прострочений борг станом на 22 вересня ніяк не може бути менше 15 млрд грн.

Знову-таки, погодимося, що за рахунок відображення в обліку всіх розміщених урядом ПДВ-облігацій сума простроченого боргу може зменшитися ще на 3 млрд грн. І все одно: як не крути, а за 10 днів вересня зменшити обсяг простроченої заборгованості з 12 млрд грн. до 3 млрд грн. законним шляхом неможливо!

Однак згідно із додатком 1 до Меморандуму про економічну та фінансову політику, направленим Україною МВФ 16.07.10 р., 3 млрд грн. зафіксовані в якості "стелі" для обсягу заборгованості з відшкодування ПДВ "до 1 жовтня. А відмовлятися від отримання наступних траншів кредиту МВФ в уряді явно не мають наміру.

Тому не виключено, що те, що неможливо зробити законним шляхом, влада спробує здійснити іншими способами. Наприклад, можуть творчо "доопрацювати" звітність і повідомити МВФ про виконання відповідного пункту Меморандуму.

Або ж "пробачити" борг держави платникам ПДВ шляхом незаконного внесення відповідних коректив до карток особових рахунків платників податків ...

"Бізнес" звернувся до Міністерства фінансів України із запитом, що містить прохання роз'яснити, про яку саме заборгованість із відшкодування вів мову Микола Азаров і яким чином заборгованість може бути скорочена до 3 млрд грн. за останні дні вересня. Відповіді на поставлені питання ми поки не отримали.

Основні завдання, поставлені держорганам відповідно до доручення Кабміну № 54705/0/1-10

1. НАУ та ДМСУ:

◦ забезпечити спільно з МВС здійснення практичних заходів щодо запобігання фактів ухилення від сплати ПДВ, а також недопущення його незаконного відшкодування з бюджету (термін - постійно);

- запровадити механізм обміну інформацією, що надходить під час проведення митних розслідувань, розслідувань кримінальних справ щодо нелегітимності нерезидентів - учасників ЗЕД (термін - щомісяця);

- розробити та затвердити регламент централізованого накопичення відомостей про "сумнівних" нерезидентах (термін - до 1 жовтня);

- забезпечити створення і спільне використання єдиної бази даних щодо оформлення митних процедур та реєстрації митних платежів (термін - два тижні);

- внести зміни до Порядку взаємодії митних і податкових органів при здійсненні держконтролю за експортом в частині розширення критеріїв ризику експортних операцій:

- декларування експортних операцій на адресу нерезидента, про "сумнівність" якого є інформація;

- експорту продукції, яка є нетиповою для основного виду діяльності експортера (термін - до 15 жовтня).

2. МВС інформувати ДПАУ про встановлені факти відкриття і закриття кримінальних справ за ст.205 Кримінального кодексу (фіктивне підприємництво) з метою проведення органами ДПС перевірок суб'єктів господарювання, що мали відносини із суб'єктами з ознаками фіктивності (термін - щотижня).

3. МВС, Мін'юсту, СБУ, ДПАУ і Держкомпідприємництва створити єдину інформаційну базу даних про загублені або вкрадені паспорти та осіб, щодо яких винесено вироки суду за ст.205 Кримінального кодексу або які позбавлені права займати посади директора та бухгалтера, займатися підприємницькою діяльністю, - для мінімізації можливості реєстрації підприємств з ознаками фіктивності (термін - до 1 жовтня).

4. ДМСУ, СБУ, МВС і ДПАУ запровадити практику здійснення спільних заходів щодо попередження та протидії контрабандному ввезенню товарів, виявлення каналів їх надходження і подальшої реалізації (термін - до 1 жовтня).

5. Мінекономіки спільно з ДПАУ внести пропозиції про зміни до Закону про застосування РРО в частині розширення сфери застосування РРО на всіх суб'єктів господарювання (термін - до 1 жовтня).

6. Мінекономіки проаналізувати діяльність центру "Держзовнішінформ" з питань обґрунтованості встановлення в актах цінової експертизи вартості роялті та послуг нематеріального характеру та розробити методичні рекомендації щодо визначення їх вартості (термін - до 1 жовтня).

7. Мін'юсту разом із ДПАУ подати Кабміну пропозиції про внесення змін до чинних нормативно-правових актів, якими передбачити запровадження податкової застави на період адміністративного або судового оскарження платником податку результатів перевірки правильності сплати податків (термін - протягом місяця).

8. ДПАУ:

- розробити для підвищення ефективності оцінки даних про особу зміни до Положення про реєстрацію платників ПДВ в частині удосконалення форми реєстраційної заяви платника і подати їх, узгодивши з Мінфіном і Держкомпідприємництвом, на реєстрацію до Мін'юсту (термін - до 1 жовтня);

- забезпечити відповідність обсягів надходжень до держбюджету показникам економічного і соціального розвитку України (термін - постійно);

- вжити заходів щодо зменшення обсягу невідшкодованих сум ПДВ до рівня, визначеного в Меморандумі про економічну та фінансову політику в рамках програми уряду України і МВФ (термін - до 1 жовтня); ◦ розробити і подати Мінфіну пропозиції про внесення змін до законодавства, спрямованих на ліквідацію схем мінімізації (ухилення) від оподаткування та боротьбу з формуванням "фіктивних" збитків (термін - протягом двох тижнів);

- посилити контроль за дотриманням податкового законодавства, правильності розрахунку, повнотою і своєчасністю сплати АЕК "Київенерго" податків і зборів, зокрема, під час здійснення розрахунків за газ (термін - до 1 жовтня).

9. Мінпраці забезпечити оперативне інформування підрозділами Держнаглядохоронпраці органів ДПС про всі випадки виявлених порушень законодавства про оплату праці (термін - постійно).

10. ДМСУ спільно з Мінфіном і НАК "Нафтогаз України" розробити заходи із забезпечення надходжень ПДВ від операцій імпорту газу, проведених протягом травня-червня 2010 р. (термін - протягом двох тижнів).

Додаткові відомості, які планується вносити до реєстраційної заяви платника ПДВ:

1.Попереднє та додаткове місце роботи, адресу фактичного проживання керівника.

2.Попереднє та додаткове місце роботи, адресу фактичного проживання бухгалтера.

3.Інформацію про особу, яка подає заяву (представника платника).

4.Розмір статутного капіталу.

5.Кількість працюючих (осіб).

6.Перелік видів діяльності.

7.Дані про рахунки, відкриті у фінансових установах.

8.Перелік приміщень платника податків, його філій, представництв, відокремлених підрозділів.

9.Відомості про фізичних осіб, які мають право здійснювати дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори (згідно з відомостями, що містяться в установчих або у розпорядчих документах).

10.Перелік юридичних осіб, у створенні й управлінні якими бере участь платник податків і (або) відповідальної особи, засновники платника податків - юридичної особи.

11.відомості про засновників.

12.Додаткова інформація:

Коли розпочато (планується почати) фінансово-господарська діяльність;

відомості про очікувану (на найближчий квартал, рік) господарську діяльність;

який відсоток товарів (послуг) за попередні 12 місяців здійснюється платникам ПДВ;

чи очікується регулярне декларування сум ПДВ із відшкодування;

чи планується здійснення пільгових поставок; чи планується ведення ЗЕД;

відомості про балансову вартість основних фондів;

відомості про орендодавців основних фондів;

наявність ліцензій, інших дозволів;

чи здійснюється продаж товарів (послуг) за готівку;

наявність касових апаратів;

чи вперше здійснюється реєстрація платником ПДВ;

підстави, які призвели до втрати попередньої реєстрації (при повторній реєстрації);

інформація про усунення підстави, що призвела до анулювання реєстрації (при повторній реєстрації).

Олександр Марков

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування