Мешканці Києва і Жмеринки заплатять однаково — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Мешканці Києва і Жмеринки заплатять однаково

Казна та Політика
2080
Кабмін має намір ґрунтовно переглянути систему тарифоутворення в ЖКГ. Серед анонсованих новацій введення єдиної плати за комуналку. Мотивація такого підходу проста: оскільки для всіх регіонів країни діють єдині правила нарахування зарплат, то і платити за послуги населення має однаково. Втім, ідея комунальної рівності - всього лише прикриття для грядущого підвищення тарифів і завуальованої зміни власників облгазів і обленерго.
Вперше ідею зрівняти комунальні тарифи озвучив Президент. "Я звертаюся до міністра ЖКГ і керівництва областей: потрібно створити таку систему, за якої, де б не жила людина, платила б за воду, електроенергію і газ однакові гроші", - заявив глава держави в кінці травня у Львові на засіданні Ради регіонів. Після цього депутати затвердили закон, згідно з яким всі питання тарифоутворення були передані у відання нового органу - Нацкомісії регулювання комунальних послуг, яка з 1 січня почне функціонувати у складі МінЖКГ. Донині її функції покладені на Національну комісію з регулювання електроенергетики.
Напередодні початку опалювального сезону ідею єдиних комунальних тарифів озвучив вже прем'єр, не ставши, щоправда, вдаватися в деталі, як саме будуть розраховані єдині тарифи. Вочевидь, що головним орієнтиром для уряду, який задекларував необхідність вирішити питання збитковості галузі, має стати собівартість послуг.
За даними МінЖКГ, станом на 1 серпня чинні тарифи повністю покривали собівартість всіх основних комунальних послуг лише в одному крупному місті - Запоріжжі. У деяких обласних центрах рівень тарифів покриває собівартість лише одного виду послуг. Наприклад, жителі Миколаєва, Харкова і Черкас сповна платять за теплопостачання і утримання будинків. Жителі Чернівців, Одеси, Сімферополя - лише за тепло, Луцька, Дніпропетровська, Ужгороду, Рівного, Сум, Херсона, Хмельницького, Севастополя - за утримання будинків. В інших регіонах тариф покриває в середньому на 85,7% собівартість послуг водоканалів, ТКЕ і жеків.
Вартість послуг за утримання будинків доведеться збільшувати в першу чергу в Донецьку (тарифи, що діють зараз, покривають там лише 67,7% собівартості цієї послуги), Сімферополі (62,3%), Луганську (74,6%), Івано-Франківську (72,4%). За холодну воду істотно більше доведеться платити жителям Харкова (61,3%), Одеси (62,6%), Миколаєва (63,5%), Луганська (61,4%), Полтави (62%), Черкас (67,7%). Хоча підвищення плати за послуги ЖКГ неминуче призведе до збільшення числа неплатників. Лише у чотирьох східних областях - Донецькій, Луганській, Дніпропетровській і Харківській - борги по оплаті комунальних послуг станом на 1 липня і без того сукупно склали 5,6 млрд. грн. з 10,5 млрд. в цілому по країні.
Втім, довести тарифи до економічно обґрунтованого рівня зовсім не означає їх вирівнювання. Встановити єдиний тариф, наприклад, на гаряче водопостачання у Львові, який складає 17,77 грн. за кубометр і покриває лише 51,2% собівартості послуги, і в Сімферополі, де 14,72 грн. за кубометр - це 100% собівартості, просто неможливо.
"Йдеться про створення єдиної методики формування тарифів. Перед державою стоїть основне завдання: виробити прозору лінію формування тарифу газ-електроенергія. Потім чітко зафіксувати складові тарифу експлуатуючих організацій - водоканалу, тепломережі, жеку тощо, куди увійдуть газ, енергія, заробітна плата і інші необхідні компоненти, зокрема, інвестиційна складова, що дає можливість підприємству за рахунок грошей, що отримуються за послуги, оновлювати інфраструктуру", - прокоментував глава комітету ВР з питань будівництва, містобудування, ЖКГ і регіональної політики Володимир Рибак.
Цікаве інше, спочатку планувалося ухвалити окремий закон, що регламентує порядок ціноутворення у сфері ЖКГ. Та ця ідея швидко забулася: створивши єдиного регулятора, який під наглядом Кабміну визначатиме вартість комунальних послуг, депутати вирішили віддати на відкуп уряду і підготовку методики їх розрахунків.
"Держава повинна спускати на місця лише ті цифри, на які вона впливає. Це вартість газу, вартість електроенергії і рівень мінімальної заробітної плати. І з підвищенням ціни на ці компоненти по всій країні комунальні тарифи, в яких сидять ці складові, повинні пропорційно зростати. Причому автоматично. А ось до місцевої половини тарифу потрібно підходити тільки індивідуально. Наприклад, в кожного міста різна система водопостачання: Кременчук бере воду з водосховища, Полтава - з підземних джерел, а в Криму вода поступає по каналах з Дніпра. Природно, собівартість різна, і її не зрівняти", - сказав мер Кременчука Микола Глухов.
Головною складністю для Нацкомісії при формуванні уніфікованої методології може стати небажання комунальних підприємств демонструвати реальні показники собівартості своїх послуг. Досі, навмисно завищуючи її, керівники таких підприємств могли освоювати або завищені компенсації, що прямували з бюджету на покриття різниці між економічно обґрунтованими і чинними тарифами, або отримувати додаткові прибутки за рахунок переплат від завищених тарифів. Один з найбільш поширених прийомів - махінації з нормами споживання і втрат на теплотрасах, у водопроводах і інших мережах. За даними МінЖКГ, наприклад, норми споживання холодної води в Хмельницькому і Сімферополі відрізняються більш ніж втричі. У Хмельницькому кожен житель має право використовувати 3,69 м3 на місяць, Сімферополі - 12,17 м3. Аналогічна ситуація і з нормами втрат. За даними моніторингу Національного агентства з ефективного використання енергоресурсів за перше півріччя 2009 року, втрати тепла і води можуть складати 50-70% всіх об'ємів, що поставляються. І ці втрати також закладаються в тариф.
Оскільки формування методики розрахунку тарифів віддане на відкуп київським чиновникам, цілком може статися, що стосовно одних компаній на такі речі просто закриватимуть очі, іншим створять умови, за яких працювати рентабельно буде просто неможливо. Подальший розвиток подій спрогнозувати нескладно: ті ж обленерго можуть бути передані в концесію під виглядом пошуку ефективного власника. А в числі найбільш вірогідних концесіонерів значитимуться компанії, що вже управляють, обленерго, облгазами та іншими об'єктами інфраструктури в містах.
Юрій Щербина
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас