Бюджет 2011: що чекає на Україну?


Бюджет 2011: що чекає на Україну?

В останні декілька років процедура прийняття державного Бюджету України незмінно нагадує детективну історію з продовженням. Ось і цього року не обійшлося без чергового казусу. Не встиг Уряд внести на розгляд Парламенту проект Бюджету на 2011 рік, як спікер Верховної Ради Володимир Литвин тут же повернув його на доопрацювання. Можна лише позаздрити навикам і здібностям глави Верховної Ради в швидкочитанні, адже проект був повернений в Кабмін того ж дня, що і поданий, причому навіть без реєстрації.

Бюджетний детектив

Оскільки Бюджет є зазвичай досить розлогим документом, який з доповненнями і пояснювальною запискою є як мінімум двотомником сторінок десь на 400-500, то таке оперативне ознайомлення з ним не може не викликати поваги.

Своє рішення спікер пояснив тим, що він керувався липневим рішенням парламенту про винесення на всенародне обговорення проекту Податкового кодексу, а також враховував загальні позиції гілок влади і суспільства в тому, що бюджет наступного року має бути розроблений на новій податковій основі. Володимир Литвин також відзначив, що повернув в Уряд проект Державного бюджету на 2011 рік з пропозицією, яка збігається з позицією Президента України і рекомендаціями Ради регіонів від 9 вересня 2010 року про те, щоб Кабінет міністрів розробив бюджет на новій податковій основі з врахуванням норм Бюджетного кодексу.

"Я вважаю це рішення правильним, і у мене були всі підстави не реєструвати поданий документ для направлення в парламентські комітети", - сказав він. Але вже через добу після повернення проекту Бюджету 2011 в Кабмін на доопрацювання, опозиція бадьоро заявила про те, що… він взагалі не подавався до Парламенту! "Вперше за багато років проект Державного бюджету наступного року не поданий на розгляд Верховної Ради в терміни, встановлені Конституцією України", - підкреслили представники БЮТ.

Просто приголомшує "забудькуватість" сьогоднішньої опозиції. Кабмін Тимошенко не лише невчасно подавав проекти Бюджетів на 2009 і 2010 років, але і БЮТ у складі правлячої тоді Коаліції в Парламенті так і не зміг нічого зробити, щоб бюджет був прийнятий не те що до 1 грудня 2009, як того вимагає чинне законодавство, а навіть до Нового року! В результаті, Україна увійшла в 2010 рік без прийнятого бюджету країни.

Україна залишиться без бюджету?

Чи може повторитися подібна ситуація в нинішньому році? Швидше за все - ні, оскільки Коаліція "тушок" має достатній запас голосів для прийняття Бюджету вчасно. Але тут може виникнути інша проблема: прийняття Податкового і Бюджетного кодексів, на підставі яких і має (хай і чисто теоретично) бути розроблений проект Бюджету 2011.

Проте, на даний момент проект Податкового кодексу прийнятий лише в першому читанні і на друге читання він буде винесений не раніше 23 вересня. При цьому треба врахувати, що незважаючи на доопрацювання, його текст не лише далекий від досконалості, але й викликає (судячи з інформації, що періодично просочується в ЗМІ) обурення не лише у підприємців, а й у президента України Віктора Януковича.

Президент вже неодноразово заявляв, що не підпише Податковий кодекс, поки до нього не внесуть всі необхідні зміни. "Проект Податкового кодексу в нинішньому вигляді є неприйнятним для країни, суспільства і економіки, тому в нинішній редакції він не може бути підписаний мною", - заявив Янукович в кінці літа, закликавши Кабмін і Парламент врахувати всі відповідні пропозиції, внести істотні зміни до проекту кодексу і якнайскоріше прийняти цей документ.

Оскільки пропозицій і зауважень набралося декілька тисяч, то це воістину титанічна праця і не впевнений, що Уряд з ним повністю впорається до середини осені. Питання про прийняття в остаточній редакції нового Бюджетного кодексу взагалі поки не ставилося до порядку денного Парламенту. Нагадаємо, що на даний момент проект Бюджетного кодексу, як і Податкового кодексу, прийнятий лише в першому читанні. Як просувається робота Уряду над його редагуванням - невідомо.

Банкірів пограбують

Виходячи з того факту, що на даний момент Україна не може похвалитися особливими досягненнями в зростанні економіки, то основні параметри Бюджету 2011 навряд чи сильно відрізнятимуться від Бюджету 2010. Середньозважений курс гривня/долар прогнозується на рівні 7,95-8,05 грн/$1. Доходи Бюджету 2011 швидше за все коливатимуться в межах від 280 до 320 млрд грн., витрати - в межах від 340 до 360 млрд грн. Більший обсяг дефіциту Бюджету не дозволять закласти чинні угоди з Міжнародним валютним фондом (далі - МВФ), хоча цілком можливо, що реальний дефіцит буде і більшим.

Зростання інфляції швидше за все буде закладений однозначний, не вище 8,5-9,5%. Зростання ВВП - на рівні 4,5-6%. Можна чекати хай і не такого значного як в 2010 році (майже на 40%), але зростання мінімальних зарплат і пенсій, як мінімум на 20-25% протягом року. Тож бюджет Пенсійного фонду буде близько 220-240 млрд грн., і рівень його дотування з державного бюджету може перевищити 35-40 млрд грн.

В 2011 році продовжить зростання державний борг, як внутрішній, так і зовнішній. Зовнішній борг зростатиме в основному за рахунок отримуваних траншей від МВФ і, можливо, залучених кредитних ресурсів Світового Банку (швидше за все, під конкретні проекти державних корпорацій "Укравтодор" і "Укрзалізниця"). Загальний обсяг приросту зовнішнього боргу буде вочевидь більшим, ніж в 2010 році і може скласти до 45-50 млрд грн.

Внутрішній борг збільшуватиметься в розмірах за рахунок продовження згубної практики погашення боргових зобов'язань держави по податку на додану вартість (ПДВ) у вигляді облігацій спеціальної державної позики, а також за рахунок емітації Міністерством фінансів облігацій внутрішньої державної позики. Загальний обсяг приросту внутрішнього боргу може скласти близько 80-120 млрд грн., оскільки Уряд обов'язково продовжить політику надання гарантій приватним компаніям під будівництво об'єктів "Євро 2012", а також постарається звести до нуля баланс "Нафтогазу". На ці цілі можливо буде виділено до 60-70 млрд грн. Решта цілком може бути використана для рекапіталізації і рефінансувань банків, а також на підтримку державних "Ощадбанку" і "Укрексімбанку" (в разі потреби в таких заходах).

Можна прогнозувати, що операційний прибуток Національного банку теж занесуть в дохід бюджету практично в повному обсязі.

Оскільки в 2010 році план приватизації виконаний не буде, що очевидно вже зараз, то варто чекати перенесення термінів приватизації основних інвестиційно-привабливих об’єктів. Традиційно, на продаж будуть виставлені не найзбитковіші підприємства, а цілком рентабельні і навіть суперрентабельні держпідприємства-монополісти, в першу чергу - "Укртелеком" і "Одеський припортовий завод".

Адже вже зараз очевидно, що при розробці проекту Бюджету в нього будуть внесені зміни по відношенню до бюджету поточного року що стосуються міжбюджетних трансфертів і фіскальної політики, то можна передбачити деяке зменшення доходів центрального Бюджету і, відповідно, збільшення прямих доходів місцевих бюджетів у сумі 10-15 млрд грн. Та варто зауважити, що в разі поширення столичної практики ліквідації районних рад, центральний бюджет не втратить нічого, бо всі місцеві податки і збори йтимуть прямо до центрального бюджету, за фактом відсутності місцевих органів представницької влади, які були розпорядниками бюджетних коштів.

Бізнес обдеруть, як липку

Збільшення фіскального навантаження на бізнес і особливо на середній і малий бізнес, яке вже зараз, як можна прогнозувати, буде основою нового Податкового кодексу, також призведе до скорочень надходжень до місцевих бюджетів у зв'язку із закриттям і ліквідацією підприємств і фірм і зробить місцеву владу більш залежною від дотацій з держбюджету.

Соціальні статті як і раніше переважатимуть в загальному обсязі витрат Бюджету 2011. Незважаючи на всі складнощі з отриманням житлових субсидій, число сімей, які звернулися в органи соціального забезпечення і отримали право на державну допомогу, зростатиме. Відповідно - зростуть і витрати по цій статті. Як мінімум удвічі проти закладених цього року майже 6 млрд грн. Проте останній бюджет Міністерства праці і соціальної політики може істотно "схуднути", бо за практикою, що склалася останніми роками, всі соціальні трансферти виявляться в компетенції Міністерства фінансів, яке залишить Мінпраці роль статиста в розподілі соціальних витрат.

Деякі ЗМІ повідомили, що в проекті Бюджету 2011 передбачено істотне збільшення витрат міністерства оборони України в 2011 році зростуть на 30% і складуть 11,4 млрд гривень ($1,44 млрд). Вочевидь, що незважаючи на сильне, як може здатися, збільшення, в реальності бюджет МО України залишиться практично незмінним, оскільки до 40% коштів будуть віднесені до Спеціального фонду Бюджету, який армія може наповнити лише за рахунок продажу свого майна і приватизації земель військових полігонів і містечок. Витрати ж по Загальному фонду Бюджету складуть не більше 7-7,5 млрд грн. Цих коштів вистачить хіба що на зарплату.

Чиновникам треба більше утримання

Як і в 2010 році зростуть витрати на утримання депутатів і чиновників. Збільшення торкнеться практично всіх без винятку: від Парламенту до співробітників обласних державних адміністрацій. Можна передбачити, що як і у випадку з витратами на армію, зростання складе близько 30%, проте тут вже не за рахунок Спеціального, а саме Загального фонду Бюджету.

У зв'язку з планованим збільшенням функцій фіскальних органів можливе розширення штатів державної податкової інспекції і, відповідно, рівня її фінансування. Можливі до 5,5-7 млрд грн.

Не варто особливо розраховувати на збільшення фінансування інноваційних програм і програм підтримки вітчизняного виробника продуктів харчування. Як і в поточному році, левову частку в наповненні Аграрного фонду складатимуть передбачувані доходи Спеціального фонду Бюджету.

Варто чекати подальшого зростання ставок акцизів і зборів. Як завжди, першими постраждають виробники алкогольної і тютюнової продукції. Що у свою чергу призведе до зниження якості товарів, що випускаються в Україні, скорочення асортименту і збільшення імпорту і контрафактної продукції.

Підвищення ставок рентних платежів також можливо в проекті Бюджету 2011. Швидше за все, Бюджет 2011 продовжить практику обмеження обсягів перенесення збитків минулих періодів на поточний рік від ведення господарської діяльності підприємствами України, чим створить умови для подальшого збільшення частки компаній, які працюють зі збитком, але не фіксуються Держкомстатом. Нагадаю, що за даними Держкомстату в першому кварталі 2010 року (свіжіших даний на даних на 16.09.2010 - нема) зі збитком закінчили роботу - 51% всіх підприємств в Україні!

Вочевидь, буде продовжена практика призупинення дії окремих положень і норм законів і інших нормативно-правових документів у прямому або непрямому вигляді. Для виплат деяких видів соціальної допомоги буде продовжено дію абсолютно незаконного, але багато років використовуваного соціального псевдо-стандарту - рівень забезпечення прожиткового мінімуму.

На даний момент це основні прогнози щодо проекту Бюджету на 2011 рік. Сподіваюся, вже через декілька тижнів у всіх зацікавлених осіб з'явиться можливість оцінити, наскільки здійснився або не здійснився даний прогноз. Виходячи з великої кількості досить негативних моментів, залишається лише побажати, щоб саме вони і не здійснилися.

Юрій Гаврилечко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування