По місцях!


По місцях!

Незважаючи на скорочення термінів кампанії, вона вже не перший місяць визначає політичний клімат у країні. Місцеві вибори безумовно не пройдуть непоміченими. І зміна правил гри - ще одна причина цього.

Довгоочікувані вибори, довгоочікуваний закон

Титул головної політичної події 2010 року, ймовірно, заслужено завоюють минулі президентські вибори. Лютневий прихід до влади Віктора Януковича істотно вплинув і продовжує впливати на українські реалії. Але й на тлі всіх змін, які супроводжують царіння на Банковій нового глави держави (від нового принципу формування парламентської коаліції до заявленого курсу на "структурні реформи"), місцеві вибори навряд чи будуть виглядати блідо. Недооцінити значимість кампанії важко - вона слугуватиме серйозною перевіркою.

Перевіркою здатності влади "зацементувати" вертикаль лояльністю новообраних органів місцевого самоврядування; перевіркою ступеня підтримки опозиції народом і готовності тієї до жорсткого протистояння генеральній лінії партії; нарешті, реальною перевіркою перспектив "молодих" проектів, альтернативних давно звичним, натяк на приємне майбутнє яких зробив успіх деяких політиків на президентських виборах. Крім того, на майбутніх виборах потрібно й випробувати на практиці норми нового законодавства, що теж важливо.

Протягом досить тривалого часу доля місцевих виборів-2010 була під питанням. У першій половині року головним "винуватцем" того, що виборці не змогли волевиявиться в травні, як це передбачалося, вважався не прийнятий вчасно державний бюджет. Але і якийсь час після затвердження головного кошторису країни передвиборчу ситуацію огортала невизначеність. І все ж, незважаючи на те, що в деяких політичних колах популярністю користувалася ідея про перенесення кампанії на 2011 рік, в кінцевому результаті парламент з президентського благословення визначився з порівняно нейтральною датою 31 жовтня. При цьому підкреслювалося, що до цього терміну виборче законодавство має бути змінено.

Спочатку серед головних причин необхідності спішно переписувати правила гри називалися прагнення до економії (що послужило одним із приводів скорочення тривалості кампанії до 50 днів) і до демократизації системи в цілому. На думку представників партії влади, пропорційна система на місцевих виборах приживалась погано, тому її потрібно було замінити іншою - змішаною пропорційно-мажоритарною.

Прийнятий 10 липня закон не лише відредагував законодавчі норми, а й істотно вплинув на передвиборчі реалії. Заборона на участь у кампанії блоків політичних сил, обмеження самовисування, пізніше скасована "Норма 365", яка запроваджує календарний принцип допуску місцевих осередків партій до участі у виборах, нівелювання імперативного мандату, не вважаючи інших "дрібниць", на зразок принципів формування територіальних комісій, - все це призвело до помітної корекції "поведінки" потенційних учасників перегонів. В кінцевому підсумку (знову-таки - під егідою президента) деякі спірні новації були вилучені з тексту закону. Але й ті нововведення, які залишилися, відіграють важливу роль у готовій початися, а фактично - яка вже почалася, кампанії.

Ніщо не проходить безслідно ...

Поява нового закону серйозно вплинула на буття українського політикуму. Так, наприклад, заборона на блокову участь різко загострила давно назрілу необхідність розвивати існуючу партійну систему. До нещодавна практика блокування допомагала партійним "асорті" демонструвати непогані результати, в першу чергу, завдяки імені лідера чи брендовій назві. Але редагування законодавства призвело до того, що кожна партія повинна буде перевіряти свої сили самостійно. З одного боку, таке нововведення, можливо, по-перше, допоможе хоч трохи уникнути традиційного політичного вождизму, по-друге, позбавить виборців від необхідності голосувати за потенційно нестійкі утворення, подальше об'єднане існування яких деколи досить складно спрогнозувати. З іншого боку, заборона на блоки, що логічно, все-таки зменшує шанси на потрапляння до місцевих органів влади невеликих партій, що, безумовно, порушує інтереси деякої кількості виборців. З третього боку, розшарування існуючих парламентських блоків помітно збільшить конкуренцію на національно-демократичної ниві. Теоретично, такий сценарій може посприяти свого роду партійній селекції - електоральні можливості прихильників одного і того ж комплекту базових ідей не безмежні. На практиці ж така норма не в останню чергу зіграє на руку прямим конкурентам "після помаранчевих" політичних сил - Партії регіонів і лівому флангу.

Можливо, навіть більш вагомим нововведенням деякий час залишалася горезвісна "Норма 365". У разі її збереження політичні розклади могли трансформуватися навряд чи до невпізнання, адже частина партійних проектів ризикувала автоматично вибути з гри. Наслідки півторамісячного існування норми ще тільки належить оцінити, в усякому разі, вже зараз можна говорити про те, що партії, над якими не зависав дамоклів меч календаря, стартували раніше і помітно бадьоріше своїх "молодих" суперників.

Зі скасуванням обмеження на участь у виборах новозареєстрованих осередків, роль чи не найважливішого нововведення, найімовірніше, може зіграти фірмовий змішаний принцип ("пропорціоналка" плюс партійно обумовлена "мажоритарка") участі в кампанії. Правило "Осередки перш за все", схоже, ризикує вилитися у цікаві конфлікти практично рейдерського характеру. У всякому разі, поширюються чутки про виникнення подібних конфліктів на місцях, а фракція БЮТ-Б за підозрою в реєстрації "липових" місцевих організацій вже встигла виключити трьох нардепів (включаючи і одіозного Богдана Губського) і допускає ймовірність своєї неучасті у виборах. Тим часом, після того, як можливість самовисування в одномандатних округах була надана тільки кандидатам сільського та селищного масштабів, партіобудівельні роботи в країні закипіли серйозно. Найбільших успіхів тут, судячи з усього, може домогтися ПР, чиї лави стають все щільнішими за рахунок, наприклад, діючих мерів (міський голова Дніпропетровська - Іван Куліченко - став лише однією з перших ластівок), так і претендентів на цю роль. "Регіональні" кола неухильно розширюються за рахунок, з одного боку, бажаючих взяти участь у виборчій гонці під егідою владної підтримки, з іншого - демонстрації здібностей до переконання вже представників Партії регіонів, для яких вербування кандидатів, які можуть показати непоганий результат, тягарем навряд чи буде. Головне, не захопитися і уникнути конфліктів між старими кадрами і рейтинговими новобранцями. "Втім, оглядом ресурсів зайняті не тільки в партії влади. Тільки інші політичні сили часом роблять це винахідливіше.

Відволікаючись на підлаштування до хиткого закону, політичні сили практично не тішили оригінальністю підходів. А головним нововведенням позазаконодавчого характеру, мабуть, може вважатися ідея "А давайте проведемо праймеріз!". Законоокеанське віяння підкорило щонайменше три політичні сили. З них "Батьківщина" заздалегідь декларувала тягу до очищення рядів, а "Сильна Україна" Сергія Тігіпка більше концентрувалася на знайомстві виборців зі своїм активом, а "Єдиний центр" Віктора Балоги, переслідуючи такіж цілі, схоже, готувався до замірів популярності та деяких нейтральних кандидатів . Як би там не було, результати "праймеріз" екс-прем'єрської сили практично не афішуються, а от двох інших політсил - були презентовані з помпою і використовуватимуться при складанні списків і висуванні мерів, виконавши, заодно і важливу рекламну роль залучення уваги.

Окрім нових труднощів, забезпечених оновленням законодавчих норм, виборча кампанія ризикує зіштовхнутися і з давно знайомими проблемами. Серед них - повернення практики стрімкого нарощування потенціалу партії влади (опоненти ПР звинувачують "регіоналів" у тому, що ті добровільно-примусово поширюють партквитки серед працівників бюджетної сфери), активізація адміністративного ресурсу, боротися з якими пообіцяли і президент, і прем'єр, обмеження діяльності опозиційних партій (то кримське представництво "Батьківщини" заявляє про візит СБУ, а в Черкасах готуються заарештувати главу місцевої обласної організації, то Микола Катеринчук скаржиться на неможливість поспілкуватися з виборцями) ... Крім необхідності слідувати новими правилами гри і "позаблокового" розширення числа учасників забігу на майбутню кампанію впливає і ситуація в країні. З одного боку, реформаційні нововведення влади можуть помітно знизити її шанси на успіх. З іншого - зростання протестних настроїв буде на руку опозиції, точніше, тієї її частини, яка зможе грамотно їх направити. Поки ж соціологи запевняють, що ПР лідирує з помітним відривом: майже 30 відсотків проти майже 8 у "Батьківщини", що займає друге місце. Але те, якими будуть рейтинги через неповних два місяці, залежить від багатьох факторів. Тим паче, що вибори тільки-тільки починаються.

Ксенія Сокульська

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування